Socialt inkompetent häst? *långt*

Pansi

Trådstartare
Söker råd och erfarenheter från alla er andra här, jag har helt kört fast med mitt problem: min häst fungerar inte bra med andra hästar.

Lite bakgrund först. Köpte hästen som 3-åring, hingst som mig veterligen bara har gått med sin mamma (!) samt en yngre bror. Kastrerade honom efter köpet, och introducerade honom efterhand för en hagkompis. Det resulterade i katastrof, de sprang och slogs i ett par timmar innan vi fick dela på dem igen. Testade dagen efter igen - med samma resultat. Totalt krig och vi avbröt alla försök direkt.
Sen fick det gå ett par månader, provade med en annan häst och det gick lite bättre men långt ifrån bra. Det är som om min häst inte fattar "hästspråket". Den andra hästen kan med alla tillgängliga signaler, från en blick och rynkad mule till rent utfall, visa att han ska flytta sig, men han bara blåvägrar Får han en smäll av den andre ska han ge igen dubbelt upp, om den andre går iväg ska han efter och bitas, om han mot förmodan lämnar den andre ifred så är det för max 2 minuter - sen ska han dit och terrorisera igen. Suck, känns hemskt att behöva ha en häst ensam livet ut, men jag är rädd att han skadar sig själv eller ngn annan. Det är precis som om han aldrig lärt sig hur man beter sej, kan inte med att låta honom störa och valla runt en annan häst dagarna i ända.

Har haft hästen i ett år drygt, och mesta tiden har han gått ensam då jag inte ser nån lösning.

Mina ideer:

1. Prova att släppa honom med ett äldre sto, den typen av ledare som stirrar ner den som sticker upp utan att nånsin behöva slåss. Har känt detta sto i 10 år och hon har varit den självskrivna bossen i alla flockar hon gått med - kanske kan fostra honom utan att provocera.

2. Vänta tills våren (ljust och bättre underlag) och släppa honom i vår lösdriftsflock - tänker att flocken kan sätta upp en enad front mot allt tjafs, och så kan kanske min hästs terror dela upp sig mellan flera hästar.

3. Pröva med häst efter häst och se om ngn funkar, känns lite osäkert både pga skaderisk och att det blir oroligt för hästarna att göra detta.
Heller inte så säker på att övriga hästägare är så sugna på att ha sina hästar som försökskaniner.

Första slagsmålet ledde (sannolikt) till ett skadat knä på min lille, med op och 3 månaders konvalecens, hela sommaren. Fullt frisk nu, men törs inte hoppas på samma tur igen. Hemskt om han skadar någon annans häst, men lika hemskt om han ska behöva leva sitt liv som ensamhäst.

Tacksam för råd, har någon haft en häst som håller på så här? Gick det att lösa? I så fall hur? Vad skulle ni gjort i min situation? Om någon läst ända hit och har en ide - skriv! :laugh:
 
Sv: Socialt inkompetent häst? *långt*

Jag köpte en 17 årig hingst som aldrig fått gå med någon annan än sin mamma, av vad jag förstått.

Mitt första försök att släppa ihop honom med en supersnäll valack funkade först bra, vi släppte ihop dom i ridhuset och där fanns inga andra hästar att se.
Men när de kom ut i hage blev hingsten vaktig iom att det fanns ston i hagarna brevid.


Detta var på våren/tidig sommar.

De fick tas isär vilket var synd för i början så verkligen bedårade valacken hingsten, sådan har jag aldrig sett honom.

Hingsten fick gå med ett sto (betäckning) och stoet visade ganska snabbt och betsämt att Där ska skåpet stå och bannen mig om det inte står rätt...
De blev förälskade, fick gå med varandra till ca 1 månad innan fölning. Vilka sorgsna blickar när de inte längre fick gå i samma hage!

Sedan flyttade vi och stallade in hingsten i ett mindre stall och stoet i ett annat.

Hingsten fick gå ca 1 år i egen hage, i stall med 4 plattser.

När det bara stod valacker i stallet började vi prata om att sätta ihop alla 4.
Vi började med att han fick gå med en rätt "elak" valack, det funkade faktist väldigt bra. Den barska valacken var inte så barsk och min hingst verkade gilla honom.

Sedan tog de egen sak i hoven och manglade ner staketet mellan hagarna (vilket var underligt eftersom min hingts ät livrädd för ström), alla verkade trivas så bra så de fick fortsätta att gå tillsammans.

Mina råd till dig:

1) Släpp absolut inte ihop under vår/sommar. Det är betäckningssäsong och hingstar och relativt nykastrerade valacker reagerar på detta markant. De har ett behov av att försvara sin manlighet...
Alla ston tillhör dom tills de är bevisade motsattsen.

2) Ge det tid. Även om han är kastrerad för en tid sedan så tar det ett tag för vissa att inse att kulorna är borta.
Det kan även ta lång tid för hästen att landa. Ge den ett år om det så behövs att lära sig att vara trygg och avslappnad bland de hästar du har, i egen hage.
Att hasta är dumt.

3) En riktig surmärr kan vara att föredra. Eller som du beskrev, ett bossig tant som vet vart skåpet ska stå och vilken färg det skall målas i.

4) Flockar är faktist bra, då finns det flera som kan säga ifrån, Men... Det finns även en stor risk att eftersom så många säger ifrån blir det en som får ta alla smällar och all frustration från hästen. Se till att du inte har någon extremt ranglåg häst i flocken isåfall.


Det var nog allt jag kunde komma på att skriva om just nu.


Njut av din nya häst och ge inte upp hoppet.
 
Senast ändrad:
Sv: Socialt inkompetent häst? *långt*

Jag har inte någon direkt erfarenhet av det du beskriver, jag bara känner rent spontant att hade jag haft möjlighet så hade jag släppt honom i större flock så att han inte jagar livet ur en stackare utan att flera individer ev kan tukta honom.
Sen undrar jag om han är hingstig??? Ge honom då munkpeppar el vad det heter för att mildra hormoner med...

Lycka till
 
Sv: Socialt inkompetent häst? *långt*

Tack för råd sammet och martina!

Sammet, kul att det gick att "omvända" din häst, mitt hopp steg iom din story!
Bra tips att inte släppa ihop på vår/sommar - hade jag inte ens tänkt på.

Känns som om hingstigheten har börjat lägga sig, inte lika "på" mot andra när man rider och inga "hingsthögar" i boxen längre. Får ge det mer tid och se vad som sker.

martina: är det munkpeppar man brukar ge "pissmärrar"? funkar det på pojkar också? kanske värt att testa isåfall!

Fler tips och synpunkter mottages tacksamt :laugh:
 
Sv: Socialt inkompetent häst? *långt*

Hur lång tid väntade du efter kastrationen innan du släppte ihop med valacken? Vissa hingstar tar flera månader på sig att "bli valack" och många släpper ihop alldeles för tidigt och då blir det slagsmål för en del.
 
Sv: Socialt inkompetent häst? *långt*

Vi hade samma problem med en valack som vart kastrrad i ett år när vi köpte honom, han var på allt och alla och skulle ställa och styra precis som han ville, släpte honom med flocken med de dräktiga gamla stona som med en gång gav honom så han gav sig. En De är ju varken sugna på att bli betäckta eller särskild sociala efter annat än bebiskontakt, men det kanske är problem att hitta dräktiga ston där ägaren vågar riskera slagsmål.
Men en gammal ledarmärr tror jag absolut på, kanske till och med i hennes inbitna flock så hon försvarar sin plats som ledare mot den fräcka nykomlingen?
 
Sv: Socialt inkompetent häst? *långt*

Vi hade en sån i stallet och han stod ensam, även som valack, eftersom han var överjävlig med andra valacker. Så fick han en egen stoflock och blev snäll som ett lamm.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp