Socionomexamen - bu eller bä?

lil-sis

Trådstartare
Jag är fortfarande lite vilse i mitt val av plugg och ”ny karriär”.

Socionomexamen (med påbyggnad) verkar på pappret ge ganska breda möjligheter på arbetsmarknaden?

Ni som valt den vägen är ni nöjda och vad jobbar ni med?
 
Jag har inte valt den men har haft mycket jobb med socionomer och ja, min erfarenhet är att utbildningen väger mycket tungt i Sverige och får jobb inom de flesta branscher beroende på inriktning. Jag valde ju en samhällsutbildning för jag ville jobba på typ ambassad men med facit i hand skulle jag nog valt socionom istället. Det kan man också jobba på ambassad med ;-)
 
Jag är socionom, tog examen för ca 15 år sedan och har inte varit arbetslös en dag sedan dess och ser det inte hända inom överskådlig framtid heller.
Det är på många sätt ett mycket krävande jobb, men också givande och väldigt roligt. Just nu jobbar jag som familjebehandlare och trivs ypperligt med det.
 
Jag är socialpedagog (jobbar som skolkurator) men har sökt in till socionom i år. Tänkte komplettera upp det jag har och få socionomexamen med (pluggkompisarna som gjort det fick läsa ca 50hp totalt). Jag tog min examen 2013 och fick jobb direkt, och har fortfarande :p

Jag upplever att det är ett brett arbetsområde och råder ingen brist på jobb. Finns många vägar om man vill göra något annat (men fortfarande jobba med människor på något sätt).
 
Jag är socialpedagog (jobbar som skolkurator) men har sökt in till socionom i år. Tänkte komplettera upp det jag har och få socionomexamen med (pluggkompisarna som gjort det fick läsa ca 50hp totalt). Jag tog min examen 2013 och fick jobb direkt, och har fortfarande :p

Jag upplever att det är ett brett arbetsområde och råder ingen brist på jobb. Finns många vägar om man vill göra något annat (men fortfarande jobba med människor på något sätt).
Vad kompletterar du med då? :)
 
Vad kompletterar du med då? :)
De som jag pluggade med tidigare har gjort så att de sökt in till socionomprogrammet och validerar sedan alla kurser de redan läst på socialpedagogiska programmet - vet inte exakt vad det är som blir kvar att läsas, men det har blivit ca 50hp att läsa totalt (kan tänka mig att det är någon hel kurs, lite "extra" på något ställe och sen ett examensarbete).
 
Jag är socionom och helnöjd med valet.
Enda jobbet jag inte blivit uttråkad på efter tre månader... Jag har jobbat i sju år och tycker fortfarande att det är ett ROLIGT arbete.

Däremot bör man vara medveten om att det kan vara ett rätt tungt jobb emellanåt och ibland i dåliga organisationer.
 
Att det kan vara tufft med tuffa beslut är jag med på. En av mammorna på Kyrkis har ett riktigt omväxlande jobb och byta verkar inte vara så svårt.

Ansöker nog, finns lämpligt nog ett ”nästan distans”-program i närheten så jag skulle kunna börja i höst redan utan att barnet får galet långa dagar på förskolan.
 
Jag är socionom. Jobbar som biståndshandläggare inom äldreomsorg och funktionsnedsättning/socialpsykiatri. Den ena dagen är aldrig den andra lik, många olika frågeställningar man ställs inför och ofta snabba beslut i ett högt tempo. Men det är otroligt roligt och givande arbete och blir aldrig långtråkigt.

Det jag ser som baksidan är myndighetsutövningen. Den är grundläggande i min yrkesroll, men oftast går den att använda som man vill. Ibland är det dock tungt med tuffa beslut och människor som hamnar i svåra situationer. Jag har dock fantastiska kollegor och ledning inom min organisation.
 

Liknande trådar

Samhälle På vägen hem idag så kom det fram en man till mig. Han sa att han på väg hem från sitt jobb hade blivit misshandlad och rånad på allt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 458
Senast: Lobelia
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 679
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Hej alla på buke. Hoppas någon kan ge lite stöttande råd till mig! Läs nedan... Jag har en socionomexamen och valet av den...
2
Svar
25
· Visningar
3 363
Senast: anonymys22
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 069
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp