Socker i gräset?

Krans

Trådstartare
Känner mig stressad över dethär med socker i gräset.Hur är det med sockret i långt naturgräs nu när det nästan börjat torka ihop till hö-liknande? Vi har inte fått regn på 1 månad.
 
Hur mycket socker det är i gräset beror på vilken typ av gräs det handlar om. Rajgräs innehåller t ex. alltid mer än timotej.
Men, en enkel grundregel är; gräs försöker alltid alltid växa. När det gör det i normal takt innehåller det normala mängder socker för gräsarten. Gräs växer i normal takt när dess grundförutsättningar uppfylls, lagom varmt, lagom mycket regn. När gräset växer fortare än normalt som när regnet kommer efter lång tid med torka blir sockerhalten skyhög. Då bör man ha stenkoll på hästen och ta bort hästar som är överviktiga eller av annan orsak är presumtiva fånghästar eller hästar som redan har haft fång från gräset eftersom risken för fång då är mycket hög.
Överblommat gräs innehåller mindre socker än gräs som inte har gått i blom än men även vid överblommat gräs gäller det ovan. Man bör också tänka på att även om gräset är överblommat så kommer det hela tiden nytt gräs och nytt gräs kan såklart vara stressat, dvs. innehåller hög halt socker.

Det gräs du beskriver bör innehålla låga halter socker nu men som sagt, när regnet kommer blir sockerhalten skyhög. Hur länge den höga sockerhalten håller i sig är svårt att säga för det beror så mycket på andra faktorer runt omkring men efter en vecka brukar iallafall jag prova lite försiktigt igen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 323
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 177
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 284
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp