Bukefalos 28 år!

socker orsakar depresssion

tanten

Trådstartare
Funderade på om det skulle bli en ny tråd eller lägga i någon annan.
Men..
I DN skriver de idag om att det nu finns vetenskapliga bevis för sockrets inverkan för depression. (Vet inte om man kan se mer än ingressen utan inlogg?)
https://www.svd.se/nya-bevis-sa-lite-socker-kan-orsaka-depression

"Förr trodde vi att sockret främst bidrog till depression via ökad fetma. Men bevisen för ett närmare samband har tornat upp sig de senaste åren och i augusti 2017 rapporterade så två olika forskarlag för första gången ett direkt orsakssamband mellan socker och depression.

Det skedde vid en forskarkonferens i Bethesda utanför Washington DC.

Enligt den ena studiern (https://www.nature.com/articles/s41598-017-05649-7) ökar risken för psykisk ohälsa som depression och ångest markant för den som äter mer än 67 gram socker per dag. Enligt den andra ligger gränsen vid 60 gram
."

Intressant tycker jag. Speciellt i dessa tider när vi har en ökad ohälsa kombinerat med att vi äter mer socker än någonsin - även i vanlig mat.
 
Lite förvånande är det för mig att det räcker med så lite socker som 60 gram. Det är ju ingenting egentligen. 22 st sockerbitar är ju ingenting. Vanlig smaksatt yoghurt innehåller ju ca 3 sockerbitar per dl och jag kan lätt äta 3-4 dl yoghurt till frukost. Det är 12 st sockerbitar bara till frukost om jag inte äter någonting mer, men har jag müsli eller någonting annat till blir det mer. För att inte snacka om tex apelsinjuice. Då ligger jag redan till frukost på gränsen för psykisk ohälsa!
 
Jag ser flera problem med tolkningen av resultatet i den studie som länkades, det största är att det i en befolkningsundersökning är svårt att se vad som orsakar vad, är det depressionspredispositionen som gör att matvanorna är sämre med mer socker eller tvärtom att socker ökar risken för depression.
 
Lite förvånande är det för mig att det räcker med så lite socker som 60 gram. Det är ju ingenting egentligen. 22 st sockerbitar är ju ingenting. Vanlig smaksatt yoghurt innehåller ju ca 3 sockerbitar per dl och jag kan lätt äta 3-4 dl yoghurt till frukost. Det är 12 st sockerbitar bara till frukost om jag inte äter någonting mer
Färdigsmaksatt yoghurt eller filmjölk är en big no-no. Pröva att själv smaksätta naturell vara.
 
Jag ser flera problem med tolkningen av resultatet i den studie som länkades, det största är att det i en befolkningsundersökning är svårt att se vad som orsakar vad, är det depressionspredispositionen som gör att matvanorna är sämre med mer socker eller tvärtom att socker ökar risken för depression.
Det är inte tidningen som tolkar. Det är från en forskarkonferens.
Det är inte en, utan två oberoende forskarlag som kommit till i stort sett samma resutlat.
 
Jag ser flera problem med tolkningen av resultatet i den studie som länkades, det största är att det i en befolkningsundersökning är svårt att se vad som orsakar vad, är det depressionspredispositionen som gör att matvanorna är sämre med mer socker eller tvärtom att socker ökar risken för depression.
Det står i artikeln att dessa två studier är gjorda så att de de kan utesluta det omvända orsakssambandet.

"Intake of sweet food, beverages and added sugars has been linked with depressive symptoms in several populations. Aim of this study was to investigate systematically cross-sectional and prospective associations between sweet food/beverage intake, common mental disorder (CMD) and depression and to examine the role of reverse causation (influence of mood on intake) as potential explanation for the observed linkage." (från tantens länk, min fetning)
 
Senast ändrad:
Det är inte tidningen som tolkar. Det är från en forskarkonferens.
Det är inte en, utan två oberoende forskarlag som kommit till i stort sett samma resutlat.
Jag läste bara den vetenskapliga artikeln du länkade.
 
"Suck", som vanligt vill dom sälja lösnummer igen. "Du kan vara död utan att veta om det, vi har hela listan!" :crazy:

Skulle socker orsaka depression hade jag suttit inspärrad i madrasserad cell intagen för grav suidicitetsrisk för åratal sen. :meh:

//Sockergrisen :p
 
Det står i artikeln att dessa två studier är gjorda så att de de kan utesluta det omvända orsakssambandet.

"Intake of sweet food, beverages and added sugars has been linked with depressive symptoms in several populations. Aim of this study was to investigate systematically cross-sectional and prospective associations between sweet food/beverage intake, common mental disorder (CMD) and depression and to examine the role of reverse causation (influence of mood on intake) as potential explanation for the observed linkage." (från tantens länk, min fetning)
Jag läste det men tyckte att de inte riktigt hade tillräckligt material för att kunna utesluta den omvända verkan, men jag satte mig inte in i det i tillräcklig detalj så egentligen borde jag kanske inte uttalat mig.

Som jag uppfattade det hade de som underlag en stor befolkningsundersökning med 23000 personer som följdes upp över tid och där de sedan valde ut en mindre kontrollgrupp för försök.

Jag tyckte resultatet verkade osäkert när det gäller hur sambandet ser ut, vad som påverkar vad och mekanismerna bakom, men kan hålla med om att resultatet är intressant och att det bör göras mer studier kring detta..
 
"Suck", som vanligt vill dom sälja lösnummer igen. "Du kan vara död utan att veta om det, vi har hela listan!" :crazy:

Skulle socker orsaka depression hade jag suttit inspärrad i madrasserad cell intagen för grav suidicitetsrisk för åratal sen. :meh:

//Sockergrisen :p
Ja, det vet ju alla att rökning är ofarligt. Jag känner flera som är över 75 som röker och de mår hur bra som helst, om rökning vore farligt hade de ju varit döda redan. O_o
 
Ja, det vet ju alla att rökning är ofarligt. Jag känner flera som är över 75 som röker och de mår hur bra som helst, om rökning vore farligt hade de ju varit döda redan. O_o
Dom kanske redan är döda och du med utan att veta om det och finns i ett parallellt universum, det är därför du känner dom. :idea:
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Det står dock såhär i studien som är länkad här i tråden:
In our analysis, the association of sugar intake and recurrent depression was attenuated by measures of body fatness in participants without doctor diagnosis of depression at baseline supporting the hypothesis of an indirect effect mediated by adiposity driving the association of sugar intake and recurrent depression.
Dvs att de finner stöd för att fetma spelar in i sambandet.

Jag tycker studien är intressant, har skummat artikeln som länkas. De har ju vissa metodologiska problem med osäkra mått och jag tycker dessutom att de hanterat missing data på ett rätt ålderdomligt sätt..
Men måste ägna mer tid åt läsningen för att förstå helt, dock är min uppfattning nu att det inte alls är så solklart som det kanske presenteras.
 
Jag läste bara den vetenskapliga artikeln du länkade.
Vetenskapliga artiklar publiceras i vetenskapliga tidskrifter. Det tanten länkar till är en vetenskapsartikel i en dagstidning.

I den står för övrigt:
«Förvånansvärt få studier har undersökt sambandet mellan socker och depression. De senaste åren har fyra större studierrapporterat ett klart samband men ingen av dessa kunde visa om sockret orsakade depression eller om deprimerade åt mer socker än andra.

De två senaste studierna kan utesluta ett sådant omvänt orsakssamband.»
 
Det står dock såhär i studien som är länkad här i tråden:

Dvs att de finner stöd för att fetma spelar in i sambandet.

Jag tycker studien är intressant, har skummat artikeln som länkas. De har ju vissa metodologiska problem med osäkra mått och jag tycker dessutom att de hanterat missing data på ett rätt ålderdomligt sätt..
Men måste ägna mer tid åt läsningen för att förstå helt, dock är min uppfattning nu att det inte alls är så solklart som det kanske presenteras.
Ja - det är ur aspekten "intressant" som jag skrev inlägget.
Har inga intentioner att missionera på något sätt.
 
Vetenskapliga artiklar publiceras i vetenskapliga tidskrifter. Det tanten länkar till är en vetenskapsartikel i en dagstidning.

I den står för övrigt:
«Förvånansvärt få studier har undersökt sambandet mellan socker och depression. De senaste åren har fyra större studierrapporterat ett klart samband men ingen av dessa kunde visa om sockret orsakade depression eller om deprimerade åt mer socker än andra.

De två senaste studierna kan utesluta ett sådant omvänt orsakssamband.»
Det finns en länk till Nature med artikeln.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp