Socker vs stärkelse

Tossa90

Trådstartare
Hej,

är stärkelse och socker samma?
Är nämligen så att jag fick reda på att min häst är sockerkänslig, och blev då tipsad att ge havre. Men havre innehåller massa med stärkelse. :crazy: hästen behöver inte mkt kraft alls, utan mest för att få i sig mineralerna. Men svårt då de flesta fodrena innehåller socker/stärkelse och jag skulle gärna vilja undvika de helt ( om det går). xD
 
Nej det är inte samma men en sockerkänslig häst reagerar vanligtvis också på stärkelse. För att få i hästen mineraler kan lucern och/eller betfiber utan tillsatt melass vara bra. Lucernpellets utan några tillsatser av melass har vanligtvis väldigt låg sockerinnehåll, långt under de 10 % som det rekommenderas att man ska hålla sig under och detsamma gäller betfiber utan tillsatt melass. Det brukar inte heller behövas några mängder. Både betfiber och lucern sväller mycket och det blir endel bara av någon dl. Helt utan socker finns inte utan du får tänka så lågt som möjligt och under 10% och undvik allt där socker är tillsatt. Var också noga med att ditt övriga grovfoder har en sockerhalt under 10%. Det är den sammanlagda mängder socker man får räkna på. Helt utan stärkelse går däremot. Undvik alla typer av spannmål först och främst, dvs. ge inte havre.
 
Det finns kolhydrater av flera slag. De komplexa kolhydraterna kallas stärkelse, de långa sockerarterna kallas polysackarider och de korta di- eller monosackarider. I synnerhet nedbrytningen av stärkelse och polysackarider består av flera skeden, där flera olika enzymer sönderdelar kolhydraterna i mindre beståndsdelar. Dessa omvandlas ytterligare för att slutligen tas upp i blodet och transporteras ut i kroppen som monosackarider.
 
Hej,

är stärkelse och socker samma?
Är nämligen så att jag fick reda på att min häst är sockerkänslig, och blev då tipsad att ge havre. Men havre innehåller massa med stärkelse. :crazy: hästen behöver inte mkt kraft alls, utan mest för att få i sig mineralerna. Men svårt då de flesta fodrena innehåller socker/stärkelse och jag skulle gärna vilja undvika de helt ( om det går). xD
Stärkelse är "värre" än socker eftersom det till 100 % bryts ned till glukos som ger insulinsvar. Socker ger inte lika mycket insulinsvar.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 075
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 391
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 007
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp