Monkie

Trådstartare
Börjar med att jag har en ätstörning i bagaget (bulimi).

Allt ska vara så (jäkla) nyttigt! Inget fika med socker, inga bullar, sockerskola, sockeravgifrning, frukt är socker, frukt dödar levern, undvik bröd, undvik pasta, insulinet ska hållas i schack.. det är socker i allt, akta dig för det dolda sockret, socker ger sjukdomar och övervikt, socker pajjar tänderna.... Med mera.

Själv tänket jag undermedvetet på socker, alltid. Dricker inte läsk, sällan saft, äter nästan inte godis (mest för att jag sällan är sugen), köper sällan frysmat, äter max två frukter per dag, "spär ut" kolhydraterna med grönsaker osv.

Har försökt som viktminskning attutesluta kolhydrater helt vilket gör mig mer mätt och nöjd men jag tappar inte i vikt plus att jag inte alls fixar träning utan kolhydrater.

Hur ser ni på socker? Eller tänker ni på det alls? Tänker ni på kolhydrater, frukt, bröd som socker?
 
Jag tycker om socker. Bakar mycket och äter mycket. Borde förmodligen inte äta så mycket som jag gör, men nu råkar jag njuta av det. Alla vet väl att för mycket socker inte är nyttigt (precis som för mycket av vad som helst annat inte är bra). Men jag tänker absolut inte på socker som något gift som till varje pris måste undvikas. Det hade ju varit en förfärlig tillvaro, tycker jag.
 
Socker som finns i läsk, godis, kakor och glass skulle jag kunna äta mindre av, men vill inte.
Socker som finns i ev färdigrättee eller bröd bryr jag mig inte om.

Frukt och bär är nyttigt! Inte något att få skrämselhicka över att de också är söta.
 
Jag fungerar dåligt på för mycket kolhydrater, främst genom "allt godis" (dvs läsk, godis, snacks), bröd, pasta.
Jag mår helt enkelt inte bra av för mycket kolhydrater/socker. Frukt tycker jag inte riktigt om, men "riktig, ren mat" tycker jag att kroppen svarar bra på, så jag försöker hålla mig till det.

Undviker alltså: socker, för stor mängd kolhydrater och helfabrikat och försöker köpa rena råvaror och laga maten från grunden.

Typ så. :D
 
Jag fungerar dåligt på för mycket kolhydrater, främst genom "allt godis" (dvs läsk, godis, snacks), bröd, pasta.
Jag mår helt enkelt inte bra av för mycket kolhydrater/socker. Frukt tycker jag inte riktigt om, men "riktig, ren mat" tycker jag att kroppen svarar bra på, så jag försöker hålla mig till det.

Undviker alltså: socker, för stor mängd kolhydrater och helfabrikat och försöker köpa rena råvaror och laga maten från grunden.

Typ så. :D
På vilket sätt mår du inte bra av kolhydrater/socker?
Själv överäter jag lätt pasta och i längden ökar det ju vikten vilket gör att jag mår skit. Upplever också att jag blir mer sugen på onyttigt när jag äter mycket kolhydrater, plus snabbare hungrig. Musklerna blir helt slut efter ca 20 minuters cykling om jag aktivt undviker kolhydrater, tyckrr jag känner av hur musklerna börjar pirra efter fem minuter redan och har ingen chans mot vanligen likvärdiga cyklister.
 
På vilket sätt mår du inte bra av kolhydrater/socker?
Själv överäter jag lätt pasta och i längden ökar det ju vikten vilket gör att jag mår skit. Upplever också att jag blir mer sugen på onyttigt när jag äter mycket kolhydrater, plus snabbare hungrig. Musklerna blir helt slut efter ca 20 minuters cykling om jag aktivt undviker kolhydrater, tyckrr jag känner av hur musklerna börjar pirra efter fem minuter redan och har ingen chans mot vanligen likvärdiga cyklister.
Jag får ont i magen, blir illamående, seg, trött osv. Och ju mer jag äter, desto mer vill jag ha. Kan sitta och trycka i mig vitt bröd, nästan maniskt. Försöker jag minimera kolhydrater i kosten så äter jag normala måltider, är piggare och orkar mer. Inga stora "dippar".

Jag äter fortfarande "allt", men försöker minimera mängden. Idag har jag tex ätit tre korvar med bröd till lunch och pizza till middag, men såna dagar försöker jag undvika. Hade mått bättre om vi hade gjort typ köttbullar med blomkålsris till middag, vilket egentligen var planen. :)
 
Jag får ont i magen, blir illamående, seg, trött osv. Och ju mer jag äter, desto mer vill jag ha. Kan sitta och trycka i mig vitt bröd, nästan maniskt. Försöker jag minimera kolhydrater i kosten så äter jag normala måltider, är piggare och orkar mer. Inga stora "dippar".

Jag äter fortfarande "allt", men försöker minimera mängden. Idag har jag tex ätit tre korvar med bröd till lunch och pizza till middag, men såna dagar försöker jag undvika. Hade mått bättre om vi hade gjort typ köttbullar med blomkålsris till middag, vilket egentligen var planen. :)
Känner igen mig, utom magont! Tränar du något och märker skillnad i ork?
 
Intressant!

Jag har också varit rätt strikt mot barnen med tex godis på lördagar, ingen fri saft osv, med syfte att undvika karies. Inte på nivån att jag kollar sockerinnehåll i allt, men skulle aldrig servera Frosties regelbundet tillexempel.
 
Jag tänker mer i termer av högt kcal-innehåll vilket indirekt dock gör att jag således tänker på socker. Men inte så att jag tänker på det aktivt. Jag vet vilka livsmedel och varor som ligger högt och äter/dricker då inte det på en vardag, tex läsk, godis, bakverk (eller jo, visst händer det, men inte regelbundet).

Att det är mkt socker i frukt är en sådan sak som jag glömmer bort. Men jag är heller ingen stor fruktmänniska och äter inte frukt dagligen.

I övr undviker jag inte socker utan får i mig det i bröd, pasta, dryck och mat. Jag skulle ALDRIG klara att utesluta socker ur min kosthållning. Det hade aldrig kunnat bli ett hållbart val för mig utan enb för en tillfällig period och då ser jag ingen poäng med det. Jag strävar mer efter att äta enl tallriksmodellen och då ingår kolhydrater.
 
@Monkie: Jag blir dum i huvudet utan kolhydrater... jag testade LCHF och det var något av det vidrigaste jag varit med om. Seg i huvudet och totalt orkeslös i kroppen.

Sedan försöker jag ha koll på raffinerat socker (typ godis och läsk) eftersom det inte ger någon näring förutom kalorier. Jag är ingen stor fruktätare men vill jag ha frukt/bär äter jag det utan att tveka. Kan tillägga att jag har också en ätstörning i grunden (anorexi) och försöker verkligen att inte komplicera mitt förhållande till föda. Det har jag gjort nog i många år.

Jag försöker äta så nyttigt jag kan och vet att jag ofta äter för små portioner, dvs det jag äter ska i första hand vara mat och inte godis. Sedan använder jag tex glatt sweet chilisås om jag lagar något asiatiskt, jag vägrar äta mat som inte är god. Men då är det ju en krydda, inte huvudingrediensen.
 
Jag tänker inte på det alls. Jag äter sånt jag gillar oavsett om det innehåller socker eller ej. Tycker sötningsmedel smakar trist så brukar inte köpa sockerfria saker. Dricker vanlig läsk, vanlig saft, vanlig fruktyoghurt, osv.
Skulle dessutom aldrig dra ner på kolhydrater.
Tycker många har en helt obefogad rädsla för socker.
 
Tänker inte på socker alls.
Jag äter det jag tycker är gott oavsett mängd socker.
Så gör jag med. Blir jag sugen på godis så äter jag godis. Däremot äter jag inte godis jämt.

KL

Att jaga socker i t ex charkprodukter för att man tror att ens kropp kommer att skena åt skogen annars tycker jag verkar väldigt dåligt underbyggt.

Och något jag ogillar starkt i sockerhysteridebatten är påpekanden som ”varför äter folk så mycket frukt, det är ju också socker?” Frukt innehåller vitaminer och fibrer och vi behöver 500 g frukt och grönt per dag för en bra hälsa.
 
Så gör jag med. Blir jag sugen på godis så äter jag godis. Däremot äter jag inte godis jämt.

KL

Att jaga socker i t ex charkprodukter för att man tror att ens kropp kommer att skena åt skogen annars tycker jag verkar väldigt dåligt underbyggt.

Och något jag ogillar starkt i sockerhysteridebatten är påpekanden som ”varför äter folk så mycket frukt, det är ju också socker?” Frukt innehåller vitaminer och fibrer och vi behöver 500 g frukt och grönt per dag för en bra hälsa.

Ja, det går ju liksom inte att jämställa sockret i en frukt med det i en påse godis...
 
OK. Jag är diabetiker. Har därmed påvingad god kunskap om socker sedan många år.
Men, för mig är socker en kolhydrat bland andra.

Potatis, ris, pasta - innehåller kolhydrater. Grovt bröd och fullkorn är långsammare kolhydrater. Rent socker är snabbt.

Det känns helt frammande att plocka ut just raffinerat socker som något speciellt. Det är mängden kolhydrater och hur snabbt de går ut i blodet som jag håller koll på.

Det är värre att äta en hel tallrik potatismos än ett par bitar lösgodis.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp