Sockerbetans återkomst? Betfor etc 2017

skiesabove

Trådstartare
Jag har läst de gamla trådarna som google gav men kände att en ny behövdes eftersom:

1. Betfor innehåller nu bara 10,5% socker.
2. Kwikbeet finns på en del Granngården.
3. Det är lätt att få tag i via diverse ÅF / internet.

Plötsligt kan "alla" använda sockerbetans fiber.

Tanken slog mig liksom - varför i hela friden ge diverse mash, när en urlakad betfor är oändligt mycket billigare, nästan socker- och stärkelsefritt?

Så jobbigt är väl inte sköljning - blötläggning - sköljning? Finns det trix som gör det ännu lättare? Jag använder en gammal linfrökakahink för blötläggning och ett durkslag för sköljning.

Vad mer behöver jag tänka på som nybliven betfor-användare? Hästarna älskar det, gamlingen får 1kg torrvikt och unghästen 50 gram torrvikt.

Det där med sand?! Finns det fortfarande sand i betfor?

Och hur ska jag tänka runt järnet? Tänkte skicka en näve till Equi-Analyticals när jag ändå skickar in höet och se hur illa det verkligen är.

@spaderÄss
 
Känner mig helt lost. Måste ha hänt mkt i betforsvängen sen jag hade häst?
Varför sköljer man betfor?
Och vaddå sand?

De hästar jag rider nu äter betfor och får den serverad precis som "vanligt", dvs bara blötlagd en stund.

Man sköljer för att minska sockret + en vag förhoppning om att bli av med en del järn.

Sanden läste jag om i gamla Buketrådar.
 
När jag gav min häst betfor brukar jag bara låta det ligga i en hink med vatten, gärna så det blir lite vatten över. Gav inga mängder (användes mest som krubbskrammel), men så har vi alltid gjort med betfor, även andra i stallet jag stod i tidigare gjorde så.
Aldrig hört talas om att det ska sköljas. Det jag har hört var det viktigaste var att det skulle svälla ut innan man gav det till hästen, så det inte sväller i magen. :)

Hänger nog inte riktigt med på vad de brukar göra nuförtiden och varför. :/
 
Det behöver inte sköljas till friska hästar men har man en häst med EMS/IR så vill man gärna hålla sockernivån så låg som möjligt. Betfiber är fiberrikt och bra för magen i övrigt. Dessutom väldigt smakligt och funkar bra att blanda mineraler och annat i. :)
Inte undra på att jag inte hört talas om det innan då, har bara varit i kontakt med friska hästar..
 
Förr utfodrade jag med betfor men det var längesedan nu. Behövs det verkligen? Visst, det innehåller fibrer men det gör ju grovfoder också? Jag tycker det verkar helt onödigt.
 
Jag har läst de gamla trådarna som google gav men kände att en ny behövdes eftersom:

1. Betfor innehåller nu bara 10,5% socker.
2. Kwikbeet finns på en del Granngården.
3. Det är lätt att få tag i via diverse ÅF / internet.

Plötsligt kan "alla" använda sockerbetans fiber.

Tanken slog mig liksom - varför i hela friden ge diverse mash, när en urlakad betfor är oändligt mycket billigare, nästan socker- och stärkelsefritt?

Så jobbigt är väl inte sköljning - blötläggning - sköljning? Finns det trix som gör det ännu lättare? Jag använder en gammal linfrökakahink för blötläggning och ett durkslag för sköljning.

Vad mer behöver jag tänka på som nybliven betfor-användare? Hästarna älskar det, gamlingen får 1kg torrvikt och unghästen 50 gram torrvikt.

Det där med sand?! Finns det fortfarande sand i betfor?

Och hur ska jag tänka runt järnet? Tänkte skicka en näve till Equi-Analyticals när jag ändå skickar in höet och se hur illa det verkligen är.

@spaderÄss

Har man slutat ge betfor menar du? :o
Mycket måste ha hänt sen 2014, då gavs det för fullt.. :eek::p

Skulle jag köpa häst nu hade jag gett betfor, utmärkt efter ett ridpass med lite energi och framförallt vatten samt ev tillskott .

Sköljer inte och aldrig hört något om sand? Låter det däremot alltid svälla minst en timme.
 
Av samma anledning ger jag istället lusern. Så får de samtidigt lite extra protein.

Han äter inte det.
Haha.. Han är extremt(!) petig med sånt tyvärr. Speciellt när det är mineraler i. Vilka mineraler man än ger och hur lång tid man försökt smyga in, om det ges när han är hungrig och inget annat alternativ etc.
Knepigaste jag mött med sånt.
 
Han äter inte det.
Haha.. Han är extremt(!) petig med sånt tyvärr. Speciellt när det är mineraler i. Vilka mineraler man än ger och hur lång tid man försökt smyga in, om det ges när han är hungrig och inget annat alternativ etc.
Knepigaste jag mött med sånt.
Ok, ja men då är det ju bara att anpassa sig o ge pålle det han vill ha :D
 
Jag tycker inte betfibrer verkar omodernt nu 2017. Tvärtom, jag ser det överallt, hela tiden. När jag och H.H stod i ett större "träningsstall" först så var det många som gav masher, pellets och "fan-hans-moster", men i båda stallen vi stått i efter har betfibrer i någon form, möjligen kompletterat med lite lucern, varit standard A1. Jag ger H.H Kwik/Speedibeet också, förövrigt. Har provat urlakad vanlig betfor (han är melassallergiker nämligen!) men det är bara blaskigt och eländigt tycker jag.
 
Ska nog börja ge ulakad betfor till mina lättfödda.
Hade helt förträngt betfor måste jag erkänna!

Jag hade också glömt bort det helt! Det kom som en blixt från klar himmel. Back to basics. Helt perfekt att blanda mineralerna med, hästarna älskar det. Och perfekt att få i gamlingen mer MJ på bra sätt.
 
Han äter inte det.
Haha.. Han är extremt(!) petig med sånt tyvärr. Speciellt när det är mineraler i. Vilka mineraler man än ger och hur lång tid man försökt smyga in, om det ges när han är hungrig och inget annat alternativ etc.
Knepigaste jag mött med sånt.
Jag har också en sån häst:crazy: Hon uppskattar inte att matte blivit nördig på micromineraler..... Helt omöjligt att få i henne den mängd zink o koppar hon skulle behöva. Bara att hoppas att årets hö är bättre balans på (ej fr samma bonde). Betfor är mums. Mash (som andra hästar älskar), är :devil: 's påfund.
 
Det där med sand?! Finns det fortfarande sand i betfor?
@spaderÄss

Ja, det kan tyvärr finnas både sand, jordpartiklar och små stenar i betfor! Jag har en hel hög med stenar som jag har hittat i betforn under årens lopp.

När man blötlägger betfor så blir vattnet brunt. Den bruna färgen kommer inte från socker utan från jordpartiklar och andra ämnen. Sockervatten är ofärgat. Jag skulle aldrig ge min häst osköljd betfor.

Och hur ska jag tänka runt järnet? Tänkte skicka en näve till Equi-Analyticals när jag ändå skickar in höet och se hur illa det verkligen är.@spaderÄss

Jag sköljer betforn en gång och blötlägger två gånger. Jag har skickat urvattnad betfor till Equi-analytical för analys. Sockerhalten var då 3,8% ts och järnhalten 316 ppm ts. Detta var då sockerhalten i betfor var 20%. Järnhalten är dock beroende på markens beskaffenhet och kan variera beroende på var sockerbetorna har växt.
 
Jag har också en sån häst:crazy: Hon uppskattar inte att matte blivit nördig på micromineraler..... Helt omöjligt att få i henne den mängd zink o koppar hon skulle behöva. Bara att hoppas att årets hö är bättre balans på (ej fr samma bonde). Betfor är mums. Mash (som andra hästar älskar), är :devil: 's påfund.

Min har fått vara försökskanin till diverse tillskott åt ÅF för att testa smaklighet. Om han åt fanns det god chans att andra gillar.
Hittills har ingen häst ratat ngt han ätit. :p
 
Ja, det kan tyvärr finnas både sand, jordpartiklar och små stenar i betfor! Jag har en hel hög med stenar som jag har hittat i betforn under årens lopp.

När man blötlägger betfor så blir vattnet brunt. Den bruna färgen kommer inte från socker utan från jordpartiklar och andra ämnen. Sockervatten är ofärgat. Jag skulle aldrig ge min häst osköljd betfor.

Jag sköljer betforn en gång och blötlägger två gånger. Jag har skickat urvattnad betfor till Equi-analytical för analys. Sockerhalten var då 3,8% ts och järnhalten 316 ppm ts. Detta var då sockerhalten i betfor var 20%. Järnhalten är dock beroende på markens beskaffenhet och kan variera beroende på var sockerbetorna har växt.
nyfiken fråga: är det inte melass som utgör sockret i betfor? och melassvatten blir lite brunt?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp