Sockerchock!

tjenixen

Trådstartare
Jag verkar ju bara skriva i trådar om mat eller relationer numer, så här kommer en till om mat :o

På sistone har jag börjat reagera väldigt starkt på socker (läsk, bakverk, choklad osv). Jag dricker ingen läsk till vardags och äter inte mycket sött annars ändå, t o m väldigt lite) men på sistone blir jag skakig, kallsvettig och stissig. Ofta följs det av ensidig mild huvudvärk och lätt illamående (om jag inte försöker kompensera med att äta ett ordentligt mål mat). Att bli speedad av socker vet jag att man kan bli, men just det kallsvettiga och skakiga är otroligt obehagligt. Jag har även upplevt en känsla lik bakfylla nästa dag..

Min upplevelse är att detta kommit den senaste månaden. Jag har ätit glutenfri kost i drygt 3-4 månader och i samband med detta (?) fått en galet ökad aptit samt gått ner ganska mycket i vikt. Jag äter fortfarande kolhydrater och är inte nitisk med det glutenfria. Äter mest vegetariskt och skapligt varierande, lagad mat, inga halvfabrikat. Gärna mycket, förhållandevis stabbig mat om jag kan få tag på det (svårt till lunch när det mesta som bjuds i veg väg är hälsotallrikar, pasta eller nåt med svamp...:meh:). Min aptit går bananas under de perioder jag jobbar (framför datorn)..

Tidigare har jag mest blivit sömnig av socker och även känt sockersug. Nu vill jag helst inte ta i det med tång ens, men ibland är det svårt att undvika.
Känns som jag haft så många konstiga mat/hungerrelaterade svängningar på sistone att jag kommer uppsöka läkare för att kolla att allt är ok.

Är det någon annan som upplever samma? Finns det något man kan äta / göra för att dra ner sockerchocken när den infinner sig? Eller förebygga att den kommer? Jag brukar försöka se till att äta mat om det finns tillgängligt, men det finns det ju inte alltid. Jag pratar inte heller om att trycka i sig en påse lösgodis (blä) utan det kan handla om 2-5 praliner, typ. En halv läsk. Eller tom söt alkohol (typ glögg, rom).
 
Sv: Sockerchock!

Jag blir likadan om jag inte äter mkt socker, vilket jag inte gör om jag bor ensam. Tyvärr är min pojkvän en gottegris och efter att vi träffades har jag fått upp toleransen för socker, även om jag inte äter mängder så räcker det för mig med att jag äter ibland för att vänja kroppen vid det.

När jag bodde ensam, eller när jag lyckas hålla mig strikt undan länge, så blir jag precis som du. Mer bakfull av godis än en krogkväll. Jag har sett det som ett friskhetstecken och ett bevis på vilket gift socker är...:cautious:
 
Sv: Sockerchock!

Har du problem med magen i övrigt? Jag blir likadan om jag inte ätit tillräcklig bra under dagen och sen äter något sött/dricker glögg. Jag äter omeprazol mot det och när jag kommer ihåg att ta dom så brukar det funka bättre.
 
Sv: Sockerchock!

Nej det skulle jag inte säga att jag har. Längre. För första gången på ....vad som känns som hela livet, funkar min mage jättebra. Förutom att den vill ha mer mat typ jämt. Fast jag tror jag inte riktigt får i mig tillräckligt med energi på något sätt. Jag var i London nyss där utbudet av vegetarisk mat är något helt annorlunda, och efter tre dagar var min mage "normalhungrig" igen. Här hemma finns inte ett sådant utbud och trots att jag lagar mat varje dag så sätter jag mig ju inte och gör en tortilla, nut roast, vegetariska burritos, risottobollar, hemgjorda baked beans, roast butternutpumpa mm mm. Det är liksom inte lika kul som ensamstående och ska jag bjuda hem folk på middag jämt blir jag fattig ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Sockerchock!

Träna innan eller efter. Det är då sockret/de snabba kolhydraterna behövs.

Då ska jag boka in ett pass efter glöggen! ;)

Skämt åsido, bra att komma ihåg, tack.
Jag är lite försiktig med att träna för tillfället eftersom jag gått ner så i vikt. Det blir mest promenader och yoga.
 
Sv: Sockerchock!

Jag blir likadan om jag inte äter mkt socker, vilket jag inte gör om jag bor ensam. Tyvärr är min pojkvän en gottegris och efter att vi träffades har jag fått upp toleransen för socker, även om jag inte äter mängder så räcker det för mig med att jag äter ibland för att vänja kroppen vid det.

När jag bodde ensam, eller när jag lyckas hålla mig strikt undan länge, så blir jag precis som du. Mer bakfull av godis än en krogkväll. Jag har sett det som ett friskhetstecken och ett bevis på vilket gift socker är...:cautious:

Åh det låter ju lovande! Ja det är lite så jag känner mig - förgiftad..
 
Sv: Sockerchock!

har du ätit mkt socker tidigare? Vet flera som fått liknande reaktioner på socker efter att de dragit ner konsumtionen till minimala mängder, när de en liten tid senare ätit något sött har de fått en kraftig reaktion. Efter längre uppehåll brukar det inte bli så farligt. Har själv upplevt liknande och när jag kollat blodsockret (med blodsockermätare) så har det legat väldigt lågt, som att kroppen har "överreagerat" på sockermängden och slagit på för mycket insulin. Men det har som sagt gått över och någon månad eller två senare har det inte blivit samma reaktion trots avhållsamhet från socker.
 
Sv: Sockerchock!

aha, intressant! Så skulle det ju kunna vara. Jag har inte varit någon för bullar och bakverk på länge, men medger att jag i perioder säkert tryckt i mig fler chokladmandlar i kanel än hälsosamt. Det är säkert 2-3 månader sedan sist.
 
Sv: Sockerchock!

Jag upplevde samma kick på socker om jag fick i mig det under den perioden jag testade rawfood. Åt varken socker, gluten eller mjölkprodukter under ett par månader. Först o främst för att magen krånglade, så när den blev bra började jag slussa in övrigt igen. Mjölkprodukter(laktosfria) gick bra, gluten gick bra. O sockret? Sockret gick inte bra! Först tände jag ju som sjutton! Sockerkick big time som snart övergick i darrighet, illamående. Blev helt enkelt speedad! Men vande mig fort och under hösten nu så har jag vräkt i mig socker! Alltså helt sjuka mängder o riktiga cravings. Magen mår inte bra av det så efter jul blir det avgiftning igen och sedan en diet utan socker. Hoppas klara det


Tror inte reaktionen på socker du upplever är ovanlig bland de som inte äter socker vanligtvis. Jag läste i en rawfood-propaganda att om sockret hade upptäckts nu så hade det narkotikaklassats. Ganska intressant!

Det är ju.inte helt lätt att undvika socker i dagens samhälle. Jag lyckades tack vare att jag gjorde nutbars att kunna ta till som mellanmål. Åt mängder med sådana och även olika typ "chokladbollar" fast på nötter och raw cacao. Det svåra var när man skulle på kalas, att säga att man inte äter socker o sen inte kunna äta något alls på kalaset utom medhavda bars. Men om jag vore du hade jag fortsatt hålla mig ifrån sockret. Utnyttja att din.kropp blir tossig över det! Jag önskar jag hade lyckats hålla mig borta från det, men min kropp har inte tänkt komma överens med min vilja i första taget...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Efter att ha följt en del trådar så upplever jag det som ganska vanligt att ettåringar äter dåligt. Min son är väl i en klass för sig...
2
Svar
20
· Visningar
8 025
Senast: Freddie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp