Sockerhalt i hö till fångponny

Kristall10

Trådstartare
Jag vet att sockret bör ligga under 10% till fånghästar och gärna lägre.
Hittat ett hö där sockret ligger på 10,7%. Är det ens något att fundera på i brist på annat eller bara att slopa?
 
Jag har 12% till min fångponny, inte optimalt men härikring finns inget bättre just nu att få tag i :/ Jag lakar ur ibland, men det är inte alltid praktiskt möjligt och än har det gått bra *ta i trä*
(Har hittat ett dröm-hö, men det är 45 mil bort och det blir helt enkelt för dyrt att hämta det😫)
 
Du kan ju laka ur det också, om du vill/orkar. Inte så kul att hålla på med dock...
Vill helst slippa det då det är bökigt och vi inte har avlopp i stallet vilket gör det ännu bökigare att tömma ut vattnet. Har lakat ur tidigare till annan ponny innan vi hade fått analys på höet men som sagt, slipper det gärna.
 
Jag har 12% till min fångponny, inte optimalt men härikring finns inget bättre just nu att få tag i :/ Jag lakar ur ibland, men det är inte alltid praktiskt möjligt och än har det gått bra *ta i trä*
(Har hittat ett dröm-hö, men det är 45 mil bort och det blir helt enkelt för dyrt att hämta det😫)
Ja det är inte lätt att hitta det perfekta höet. De flesta häromkring har hö till kor vilket inte alls passar en lättfödd ponny.
Hittat ett hö med 4,5% socker 24 mil härifrån och funderar på att åka och hämta det.
Det med 10,7% socker hade dock lägre värden så av det skulle jag kunna ge ett kilo mer.
Vad är mer värt, lågt socker eller låga värden och därmed större mängd att utfodra med?
 
Ja det är inte lätt att hitta det perfekta höet. De flesta häromkring har hö till kor vilket inte alls passar en lättfödd ponny.
Hittat ett hö med 4,5% socker 24 mil härifrån och funderar på att åka och hämta det.
Det med 10,7% socker hade dock lägre värden så av det skulle jag kunna ge ett kilo mer.
Vad är mer värt, lågt socker eller låga värden och därmed större mängd att utfodra med?
Du får räkna på den sammanlagda sockermängden/dygn. Det är ju den som är intressant. Kan du t ex lägga till något kilo halm så sjunker ju genast sockermängden/dygn.
 
Du får räkna på den sammanlagda sockermängden/dygn. Det är ju den som är intressant. Kan du t ex lägga till något kilo halm så sjunker ju genast sockermängden/dygn.
Ja, det blir ju mindre socker per dygn med det höet med lägre sockerhalt. Ponnyn får inget kraftfoder.
Halm är svårt att hitta här uppe och ännu svårare att hitta av bra kvalité tyvärr. Dessutom blir det för mycket MJ med ett par kilo halm. Då får jag halvera hömängden och ge proteinfoder i stället.
Svårt!
 
Ja, det blir ju mindre socker per dygn med det höet med lägre sockerhalt. Ponnyn får inget kraftfoder.
Halm är svårt att hitta här uppe och ännu svårare att hitta av bra kvalité tyvärr. Dessutom blir det för mycket MJ med ett par kilo halm. Då får jag halvera hömängden och ge proteinfoder i stället.
Svårt!
Det är svårt. Grejen med halm är ju att det ger mer tuggtid och att man då kan dra ner på hö´t för att tuggtiden blir okej ändå. Mina två äter 1 kg halm ihop på samma tid som de äter 2 kg hö var. Det ger stor skillnad på ättiden och eftersom halm har ett högt fiberinnehåll (som man såklart också behöver ha koll på) så kan man ibland ge en riktigt bra tuggtid med hjälp av halm. Ett proteinfoder kan ibland vara bättre att ge (rena tänker jag då som potatisprotein t ex.) än att ge mer hö men det är svårt och kan du inte få tag i halm är det ju ingen vits med att fundera på det.
 
I brist på annat, så hade jag utan tvekan gett detta. Om du kan minimera andra fångrisker som t.ex. att ha den på gräs, övervikt/brist på motion, och långa/obalanserade hovar, så borde 10,7% gå bra för de flesta hästar. Men ha lite extra koll när du vänjer in nya höt. Hur mycket socker får den nu?

Man kan även göra en specifik analys på vilka typer av socker det rör sig om, har för mig att fruktaner inte var lika "farliga", t.ex. (stallets fångponny får nu hö med 12% socker varav störstadelen är fruktaner)
 
I brist på annat, så hade jag utan tvekan gett detta. Om du kan minimera andra fångrisker som t.ex. att ha den på gräs, övervikt/brist på motion, och långa/obalanserade hovar, så borde 10,7% gå bra för de flesta hästar. Men ha lite extra koll när du vänjer in nya höt. Hur mycket socker får den nu?

Man kan även göra en specifik analys på vilka typer av socker det rör sig om, har för mig att fruktaner inte var lika "farliga", t.ex. (stallets fångponny får nu hö med 12% socker varav störstadelen är fruktaner)
Vad konstigt. Det är ju fruktanhalten i gräs som avgör hur farligt gräset är för fånghästar. Då borde väl just fruktanhalten vara extra viktigt att hålla koll på i hö också? Eller är det något jag missar kanske? 😅
 
Vad konstigt. Det är ju fruktanhalten i gräs som avgör hur farligt gräset är för fånghästar. Då borde väl just fruktanhalten vara extra viktigt att hålla koll på i hö också? Eller är det något jag missar kanske? 😅

Hmm, kan tänkas jag blandat ihop de olika sockertyperna, ägaren till fångponnyn jobbar som foderrådgivare så hon har förklarat men kan hända jag minns lite fel vilken som var minst farlig.
 
Hmm, kan tänkas jag blandat ihop de olika sockertyperna, ägaren till fångponnyn jobbar som foderrådgivare så hon har förklarat men kan hända jag minns lite fel vilken som var minst farlig.
Okej. Kan ha fel, jag med. Är en del år sedan det var aktuellt för mig. Men att det var fruktanet i gräset som var farligt - det minns jag med bestämdhet i alla fall. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 083
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 695
Senast: CaisaCax
·
Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
480
Senast: Catsu
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 454

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp