Sockerkaka

SkorpSmulan

Trådstartare
Dela med er av era bästa sockerkaksrecept.
Jag gjorde en häromdan och blev så besviken så nu vill jag ha en riktigt god :)
 
Sv: Sockerkaka

Jag gillar den från "Sju sorters kakor", och de som ätit min sockerkaka har gillat den. Jag brukar använda stora ägg (från hobbyhönsägare), smör, mjölk och vaniljsocker. (inte margarin, vatten och vanillinsocker)

Vilken gjorde du?
 
Sv: Sockerkaka

Jag brukar skippa smör/margarin helt och hållet, då får man en lite luftigare, knaprigare kaka, inte sådär flottig och mäktig.
 
Sv: Sockerkaka

Jag skulle säga att det hänger på äggen. Jag har gjort lite olika varianter, alltid med "rediga" ägg, det blir alltid bra. Alltså från höns som går ute med varierat foder.
 
Sv: Sockerkaka

Jag gör min sockerkaka med en aning salt och med smak av kardemumma, och med en knaprig yta. Det är standardvarianten. Sen kanske jag modifierar den med tillägg av tex frukt som äpple eller chokladhack.

Svenskars sockerkaka smakar alldeles för mycket ägg för min gom. Jag tackar i regel nej till hembakt sockerkaka, man känner ofta äggdoft om dem.
 
Sv: Sockerkaka

Jag gjorde Leilas sockerkaka och tyckte den blev stabbig och smaklös. :(

3 ekologiska ägg
2 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl mjölk
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
Smör och ströbröd till formen
 
Sv: Sockerkaka

Jag gjorde Leilas sockerkaka och tyckte den blev stabbig och smaklös. :(

3 ekologiska ägg
2 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl mjölk
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
Smör och ströbröd till formen

Jag skulle dubbla mängden smör, byta ut mjölken mot grädde eller gräddfil. Byta ut delar eller allt socker till farinsocker, samt ta bort ett ägg. Sedan kan jag tycka att det är gott att riva i lite citronskal (från ekologiska citroner).
Och så har jag sällan kakan i full tid, plockar ofta ut ca tio minuter innan vad som receptet säger, men det kan ju bero på vilken sorts ugn man har. Men jag vill ha kakan lite blötare än så torr som den kan bli på full tid.
 
Sv: Sockerkaka

Mitt bästa vardagsgrundrecept är

4½ dl mjöl
3 dl socker
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2½ dl soja- eller havremjölk
50 g margarin

Blir saftig och fluffig (fluffar upp sig som en muffin om man vänder ihop smeten försiktigt).
 

Liknande trådar

Mat Vilken är den bästa restaurangen för pasta i Stockholm? Vill ha riktigt riktigt god pasta :d.
Svar
11
· Visningar
713
Senast: gulakatten
·
Mat Varje år får jag ett gratis paket saffran till jul och nu har jag en samling. Så era bästa, hyfsat enkla men väldigt goda recept? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 931
Senast: Soapbubble
·
Mat Jag har alltid haft väldigt svårt för Aubergine men känner att jag vill lära mig att äta det. Dels för att det vore kul att odla och...
Svar
13
· Visningar
449
Senast: skogaliten
·
Mat Tar gärna emot era bästa tips på enkel och god bjudmat för ett sällskap på 4-6 personer. Det behöver antingen vara vegetariskt eller...
2
Svar
23
· Visningar
953
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp