Söka connemara med DNA

slant98

Trådstartare
Vi har köpt oss en connemara som är importerad från Irland. Jag har förstått att man kanske kan få reda på ponnyns stam med ett DNA (manprov) som skickas till Irland. Är det någon som testat detta och kan berätta om det? Googlade lite och fick fram att jag behöver ett ”Equine premises number”. Vad är det för ett nummer? Har det med pass eller chipnummer? Vi har bara ett svenskt pass och chippnummer till ponnyn.
 
Så den är inte reggad med stam med andra ord? Testa och fråga svenska connemarasällskapets stamboksansvarig om hon har några tips. Är chippet svenskt eller irländskt?
 
Vi har köpt oss en connemara som är importerad från Irland. Jag har förstått att man kanske kan få reda på ponnyns stam med ett DNA (manprov) som skickas till Irland. Är det någon som testat detta och kan berätta om det? Googlade lite och fick fram att jag behöver ett ”Equine premises number”. Vad är det för ett nummer? Har det med pass eller chipnummer? Vi har bara ett svenskt pass och chippnummer till ponnyn.
Equine premises number är anläggningsnumret hästen står på. Alltså, anläggningsnumret man som stallägare har på Jordbruksverket.

Men vart har du hört att man kan söka på DNA? I så fall är jag riktigt intresserad, men jag pratade med Irland för två år sen och då var det tvär-nej om jag inte visste. Jag köpte ett stå från Irland som visade sig vara dräktig. Jag vet vilka hingstar som stått hos säljaren, men jag kunde inte få igenom ett DNA-test oavsett hur mycket jag var villig att betala. Stoet är tjuvbetäckt med en okastrerad 1- eller 2-åring tror säljaren.

Men om det ändrats är jag riktigt intresserad av att kunna göra samma sak.
 
Senast ändrad:
Hur fungerar det? Har ni något DNA att jämföra med? Man kan ju inte bara lägga in DNA i en databas och tro att namn på föräldrar eller släktingar kommer ut, det måste jämföras mot något.
 
Om man ska kunna fastställa härstamning via DNA krävs att man har konkreta föräldraindivider att testa mot/jämföra med. Det går inte att leta reda på eventuella föräldrar utifrån avkommans DNA.
Så gäller i Sverige, men jag har fått råd av connemaraföreningen på Irland att söka min ponnys m henne, så utgår från att de då menar att det går att göra utan konkreta föräldraindivider
 
Så den är inte reggad med stam med andra ord? Testa och fråga svenska connemarasällskapets stamboksansvarig om hon har några tips. Är chippet svenskt eller irländskt?
Jag känner bara till att hon har svenskt chip, tänkte kolla vid nästa veterinärbesök om det finns fler :)
 
Equine premises number är anläggningsnumret hästen står på. Alltså, anläggningsnumret man som stallägare har på Jordbruksverket.

Men vart har du hört att man kan söka på DNA? I så fall är jag riktigt intresserad, men jag pratade med Irland för två år sen och då var det tvär-nej om jag inte visste. Jag köpte ett stå från Irland som visade sig vara dräktig. Jag vet vilka hingstar som stått hos säljaren, men jag kunde inte få igenom ett DNA-test oavsett hur mycket jag var villig att betala. Stoet är tjuvbetäckt med en okastrerad 1- eller 2-åring tror säljaren.

Men om det ändrats är jag riktigt intresserad av att kunna göra samma sak.
Har hört det från Irländska connemaraföreningen. Har du specifika individer att söka mot så kan du göra det på svenskt labb med blodprov
 
Om inget extremt revolutionerande har hänt de senaste sex månaderna så är det omöjligt att hitta härstamningen om man inte har något att "testa mot" så att säga. DNA funkar inte så.
Jag har fått till mig från Irländska connemaraföreningen att det ska gå att göra hos dem. Går inte att göra på svenskt labb.
 
Tillägg. Jag har varit i kontakt med svenskt labb, då måste man ha individer att testa mot. Har också varit i kontakt med flera personer på Irland i mina försök att få mer information om ponnyn inkl. Irländska ”connemaraföreningen” och de har tipsat mig om att skicka manprov för att göra DNA-test trotts att jag inte har en enda aning om några individer att testa mot. Så utgår från att det ska gå där då… men fastnade på numret när jag skulle läsa på vad som gällde :)
 
Hur fungerar det? Har ni något DNA att jämföra med? Man kan ju inte bara lägga in DNA i en databas och tro att namn på föräldrar eller släktingar kommer ut, det måste jämföras mot något.
Fast det gör man ju med människor. Varför skulle man inte kunna göra det med hästar?

Jag har DNA-testat mig och skickat in och därigenom hittat släktingar. Men visst, man jämför ju med hela databasen.
 
Tillägg. Jag har varit i kontakt med svenskt labb, då måste man ha individer att testa mot. Har också varit i kontakt med flera personer på Irland i mina försök att få mer information om ponnyn inkl. Irländska ”connemaraföreningen” och de har tipsat mig om att skicka manprov för att göra DNA-test trotts att jag inte har en enda aning om några individer att testa mot. Så utgår från att det ska gå där då… men fastnade på numret när jag skulle läsa på vad som gällde :)
Vad skulle tagelprovet kosta på Irland?

Jag hittar inget om det på CPBS-sidan.
 
Fast det gör man ju med människor. Varför skulle man inte kunna göra det med hästar?

Jag har DNA-testat mig och skickat in och därigenom hittat släktingar. Men visst, man jämför ju med hela databasen.

För att det inte finns en databas att jämföra mot.
 
Men gör det inte det då? Vart tar alla resultat vägen när vi DNA-typar våra hästar? Slängs de?
Jag tror inte att de är uppbyggda på så sätt att man bara kan mata in ett DNA och få ut släktingar. Vet att när ett SWB-föl inte stämmer mot uppgiven fader får man snoka vilken annan hingst det kan ha blivit istället. När man har koll på vilka hingstar det seminerades med samtidigt testar man mot dem en efter en. Vet att det varit likadant bland flera andra raser.
 
Jag tror inte att de är uppbyggda på så sätt att man bara kan mata in ett DNA och få ut släktingar. Vet att när ett SWB-föl inte stämmer mot uppgiven fader får man snoka vilken annan hingst det kan ha blivit istället. När man har koll på vilka hingstar det seminerades med samtidigt testar man mot dem en efter en. Vet att det varit likadant bland flera andra raser.
Ja, så har det ju varit i alla fall. Men nu har vi ju en helt annan digital uppbyggnad på allt än vi hade förr. Även denna utveckligen torde väl gå framåt och förbättras.
 
Jag tror inte att de är uppbyggda på så sätt att man bara kan mata in ett DNA och få ut släktingar. Vet att när ett SWB-föl inte stämmer mot uppgiven fader får man snoka vilken annan hingst det kan ha blivit istället. När man har koll på vilka hingstar det seminerades med samtidigt testar man mot dem en efter en. Vet att det varit likadant bland flera andra raser.
Det är ju märkligt att man inte sparat så man kan söka direkt mot alla vid oklar härstamning. Har man allt dna torde det inte vara en så stor sak att göra.

Sverige är lite efter med tror jag, SLU ville inte kontrollera härstamning mot bara en förälder på hund men det gick utmärkt i usa, inte var det dyrare heller.
 
Det är ju märkligt att man inte sparat så man kan söka direkt mot alla vid oklar härstamning. Har man allt dna torde det inte vara en så stor sak att göra.

Sverige är lite efter med tror jag, SLU ville inte kontrollera härstamning mot bara en förälder på hund men det gick utmärkt i usa, inte var det dyrare heller.

Jag tänker att det beror på hur registret är uppbyggt, och om den som har registret tycker att det är värt att betala för en funktion som de själva kanske inte har användning för.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 894
Senast: Yrsel
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 206
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 940
Senast: sorbifolia
·
Äldre Jag passade på att köpa två telefoner när det var black friday hos min operatör (den som förr hade ett får i sin reklam) Vi behöver nya...
Svar
12
· Visningar
2 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp