Söka förkortad arbetstid

Tora

Trådstartare
Om man som förälder söker förkortad arbetstid, står det någonstans att man bara får söka för ett år i taget eller kan man söka för till exempel två år med en gång?
Får arbetsgivaren ha en regel att man bara får söka i ett år i taget?
 
Om man som förälder söker förkortad arbetstid, står det någonstans att man bara får söka för ett år i taget eller kan man söka för till exempel två år med en gång?
Får arbetsgivaren ha en regel att man bara får söka i ett år i taget?
Vi har att man endast får söka halvårsvis på vår arbetsplats. Detta för att AG ska kunna utvärdera varje halvår hur mycket personal som behövs och hur denna ska fördelas. Det kan ju krasst vara så att AG behöver neka att man går ner i tid (dock får man ju inte neka föräldraledighet men ag kan bestämma när den den tas ut).

Så ja, arbetsgivaren får ha som regel att man bara söker ett år i taget.
 
Vi har att man endast får söka halvårsvis på vår arbetsplats. Detta för att AG ska kunna utvärdera varje halvår hur mycket personal som behövs och hur denna ska fördelas. Det kan ju krasst vara så att AG behöver neka att man går ner i tid (dock får man ju inte neka föräldraledighet men ag kan bestämma när den den tas ut).

Så ja, arbetsgivaren får ha som regel att man bara söker ett år i taget.
Menar du på vilket sätt den tas ut? Till exempel lite varje dag eller en dag i veckan?
 
Tittar man i föräldraledighetslagen så står det att man ska ange hur länge förkortningen ska pågå. Det står inte att man måste söka om den.
 
Menar du på vilket sätt den tas ut? Till exempel lite varje dag eller en dag i veckan?
Ja precis. Dock har jag aldrig hört talas om att någon inte fått ta ut föräldraledigheten på det sättet den vill så det är nog inte speciellt vanligt.
 
Tittar man i föräldraledighetslagen så står det att man ska ange hur länge förkortningen ska pågå. Det står inte att man måste söka om den.
Under ett år har du ju rätt till 3 (om jag minns rätt 🙈) perioder med föräldraledigt vilket gör att efter ett år blir det ju som en ”ny ansökan”.
 
Om man som förälder söker förkortad arbetstid, står det någonstans att man bara får söka för ett år i taget eller kan man söka för till exempel två år med en gång?
Får arbetsgivaren ha en regel att man bara får söka i ett år i taget?
Hos oss förnyas det varje halvår. Min chef frågar muntligt om jag vill fortsätta på 75% eller om jag vill ändra. Sen sköter han pappersexercisen med HR.
 
Under ett år har du ju rätt till 3 (om jag minns rätt 🙈) perioder med föräldraledigt vilket gör att efter ett år blir det ju som en ”ny ansökan”.
Nja det står i föräldraledighetslagen att

”Om en ledighetsperiod löper över ett årsskifte, skall den anses höra till det kalenderår då ledigheten påbörjades”
 
Ja precis. Dock har jag aldrig hört talas om att någon inte fått ta ut föräldraledigheten på det sättet den vill så det är nog inte speciellt vanligt.
Förstår jag dig rätt att du menar att föräldern så gott som alltid får gå ner i arbetstid på det sättet föräldern önskar?
 
Har du fått någon bra förklaring till varför du måste söka om den?
Om jag förstått det rätt så kommer kravet från vår HR-avdelning. Men jag har inte läst på om det finns någon egentlig anledning till det. Så länge jag får som jag vill så ser jag det inte som ett problem.
 
Om jag förstått det rätt så kommer kravet från vår HR-avdelning. Men jag har inte läst på om det finns någon egentlig anledning till det. Så länge jag får som jag vill så ser jag det inte som ett problem.
Nu har inte du detta problem men på ett företag som en kompis arbetar så måste de söka om en gång varje år. Min kompis vill gå ner i arbetstid till 17 juni 2022. När hon skrev det så fick hon tillbaka att så gör inte att göra utan hon får söka om varje år. Nu trodde min kompis att hon behövde söka om senast den 1 mars men det var 1 februari. Så nu blir hon nekad med hänvisning till två månader innan och då blir det en månad som hon måste jobba 100% i så fall.
Så hon frågade mig vad för lagstöd som ag har för att man måste söka om. Det påverkar inte verksamheten alls.
 
Varför behöver ni då söka om det var sjätte månad? Kunde man inte lika gärna söka för två år på en gång?
Jag tror det är reglerat i kollektivavtalet men är inte helt säker :o Men vi har haft en situation en gång att 3 personal ville alla vara lediga heldag fredag. Det är inte möjligt då vi inte kan anställa 3 personal på timmar som ska täcka upp den partiella ledigheten. Chef har då förklarat att denne inte kan bevilja alla ledigt på fredagar och personalen har då tillsammans kommit fram till en annan lösning, någon har tagit annan dag alternativt att de delat och tagit varannan fredag t.ex.
 
Bara av ren nyfikenhet så undrar jag varför du vill söka för två år på en gång? :)
Inte jag. Jag studerar.

Från ett tidigare inlägg:
”Nu har inte du detta problem men på ett företag som en kompis arbetar så måste de söka om en gång varje år. Min kompis vill gå ner i arbetstid till 17 juni 2022. När hon skrev det så fick hon tillbaka att så får hon inte göra utan hon får söka om varje år. Nu trodde min kompis att hon behövde söka om senast den 1 mars men det var 1 februari. Så nu blir hon nekad med hänvisning till två månader innan och då blir det en månad som hon måste jobba 100% i så fall.
Så hon frågade mig vad för lagstöd som ag har för att man måste söka om. Det påverkar inte verksamheten alls.”

Om man vet att man ska gå ner i arbetstid på samma sätt i flera år framöver så är det onödigt att söka igen hela tiden. Det blir ingen skillnad alls för ag men den anställde måste komma ihåg att söka varje år.
 
Inte jag. Jag studerar.

Från ett tidigare inlägg:
”Nu har inte du detta problem men på ett företag som en kompis arbetar så måste de söka om en gång varje år. Min kompis vill gå ner i arbetstid till 17 juni 2022. När hon skrev det så fick hon tillbaka att så får hon inte göra utan hon får söka om varje år. Nu trodde min kompis att hon behövde söka om senast den 1 mars men det var 1 februari. Så nu blir hon nekad med hänvisning till två månader innan och då blir det en månad som hon måste jobba 100% i så fall.
Så hon frågade mig vad för lagstöd som ag har för att man måste söka om. Det påverkar inte verksamheten alls.”

Om man vet att man ska gå ner i arbetstid på samma sätt i flera år framöver så är det onödigt att söka igen hela tiden. Det blir ingen skillnad alls för ag men den anställde måste komma ihåg att söka varje år.
För att det kan komma andra anställda som.också vill gå ner i tid och då måste man evtl kompromissa så som @Pengy skrev tex. Det var i alla fall orsaken när jag hade med det att göra som chef (iof längesen så lagar kan ha ändrats.)
 
Om man som förälder söker förkortad arbetstid, står det någonstans att man bara får söka för ett år i taget eller kan man söka för till exempel två år med en gång?
Får arbetsgivaren ha en regel att man bara får söka i ett år i taget?
Har du barn under 8 år så kan du söka om det fram tills barnet blir 8, finns det speciella skäl så kan det förlängas tills barnet är 12. Jag har gjort det och gått ner från 92 till 75%, tror man kan gå ner max 25% av sin arbetstid.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Läste en ledare på dn, om att folk som inte kan jobba hemifrån borde få kortad arbetstid. Vad tycker ni om detta och hur skulle det...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 744
Senast: sjoberga
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 174
Senast: Destiny_D
·
  • Artikel
Dagbok Nej. Var på besök på arbetsförmedlingen och fick givetvis en massa kritik för allt möjligt. Arbetsförmedlaren tyckte att jag borde...
Svar
1
· Visningar
832
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Hej jag är en 30 årig kvinna som har svårt att få jobb jag söker allt möjligt och går nästan aldrig vidare i rekryteringsprocessen för...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 063
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp