Söka jobba som personlig assistent

chiliconcarne

Trådstartare
Jag tror att det kan finnas personer på forumet som sitter i rekryterande befattningar eller som själva har personlig assistans. Vad tycker ni är viktigast att ta upp i personligt brev när jag söker jobb som personlig assistent?
 
Nu har jag aldrig rekryterat, men haft flera jobb som PA.
Brukar ta med de vårdgrejer jag har erfarenhet av, vilka svårigheter jag har vana av (epilepsi, motoriska svårigheter osv) samt berätta mer personligt om mig själv så de får en bild av vem jag är. (Typ att jag gillar att laga vegansk mat, har en häst och är konstintresserad).
Tror det sistnämnda är viktigt för just PA, eftersom mycket handlar om hur man klickar personligt med brukaren och hela anhöriga.
 
Flexibilitet. Att man kan vara nära till hands men ändå som en fluga på väggen när det behövs. Att man lätt anpassar sig efter brukarens behov och dagsform.
 
När jag skriver personliga brev så skriver jag först ett kort stycke om vad jag tycker är lockande med tjänsten de annonserat, därefter ett stycke som sammanfattar mina erfarenheter från tidigare arbetsplatser och ett stycke som mer ordentligt förklarar vad jag gjort på mitt senaste jobb och varför jag valde att söka mig vidare därifrån. Sedan avslutar jag med någon trevlig avslutningsfras och nämner att det är lätt för mig att ordna kontaktuppgifter till referenser om de är intresserade av sådant.

Det senaste jobbet har jag sökt kanske 6 jobb och blivit kallad till intervju för 4 av de jobben. Vid alla tillfällen har jag fått höra att de verkligen gillat mitt personliga brev. Jag är också noga med att framförallt första stycket ska vara anpassat för tjänsten jag söker (mina erfarenheter är ju desamma oavsett). Det är visst väldigt vanligt med ansökningar som tydligt är massutskick där det antingen inte nämns något specifikt om tjänsten som annonseras eller där det t.o.m. nämns helt fel företagsnamn...

Något jag också brukar göra innan jag skickar iväg en ansökan är att läsa brevet högt för mig själv. När det låter som att jag hade kunnat presentera mig själv muntligt på precis samma sätt, då brukar det bli bra. Låter det för opersonligt, blir hackigt eller på något sätt osammanhängande, då går det att förbättra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en nära släkting som har någon sjukdom. Efter 10+ år så har vården fortfarande bara presterat en diagnos där diagnoskriterierna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 058
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 115
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb Jag sitter och tittar på antagning.se men är osäker på vad jag ska söka. Var inne på att läsa till journalist men hittar bara enstaka...
2
Svar
36
· Visningar
1 871
Senast: skiesabove
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 295
Senast: _Elly_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp