Söka nytt jobb när man är nöjd? PLZ help!! :)

Icehorses

Trådstartare
Jag har ett jobb jag trivs väldigt, väldigt bra med! Har varit där straxt över ett år nu. Jag har mycket eget ansvar, vilket jag älskar, flexibla tider- underbart. Jobbar med mitt intresse. Lönen är okej, inte jättebra men den motsvarar lätt arbetet jag gör.

Såg på Platsbanken att det kommit ut ett liknande jobb, men betydligt mer utmanande. Jag tror att jag skulle få släppa mina flexibla arbetstider, inte säkert att det skulle vara lika roligt (det vet man ju aldrig innan.. kan vara bättre!). Men jag skulle få mycket högre lön och det skulle vara mycket strategiskt karriärsmässigt. Med mitt jobb jag har nu känner jag att jag fastnat lite i karriären och ja, åren går ju...

Tycker ni att jag ska söka iallafall? Eller skulle ni stannat längre än ca ett år på jobbet jag har nu? Är det tidigt att sluta efter ett år?

Och en annan sak, kan min nuvarande arbetsgivare få reda på att jag sökt annat jobb? Hur tror ni att de ser på det i så fall? Rädd att ses som illojal. Verkar det konstigt om jag skriver i min ansökan att jag uppskattar att de är diskreta iom att jag har ett jobb idag och jag inte vill att chefen ska veta att jag söker annats??

Ni som svarar gör min dag! Tack!!:D:D:D
 
Sv: Söka nytt jobb när man är nöjd? PLZ help!! :)

Jag kan verkligen inget om såntdär med om de kan få reda på det eller så, men, jag tycker att ifall de inte kan det, så säger jag sök! Du förlorar ju inget på att söka och sen kan du ju ta ställning senare ifall att du skulle få jobbet =)


//r
 
Sv: Söka nytt jobb när man är nöjd? PLZ help!! :)

Jag tycker det låter som att det beror på två saker:

1) Hur högt värderar du pengar, hur mycket känns det värt att byta bara för att komma åt den högre lönen liksom? Är du redo att tumma lite på livskvaliteten du har nu, och riskera att trivas lite sämre på jobbet, för att tjäna mer pengar?

2) Hur svårt är det att hitta sådana jobb som det du eventuellt ska söka nu? Är det liksom en chans på miljonen, eller skulle du lika gärna kunna hitta ett sådant jobb och söka det om ett år eller två?

Själv är jag hittills i livet ganska obrydd när det gäller pengar; det är klart att jag vill tjäna bra, men trivs jag med mitt jobb och livssituationen i övrigt ser jag ingen anledning att ändra något bara för att tjäna 5000 kr mer i månaden. Det kommer kanske att ändras i framtiden, men rent generellt tycker jag att om man har råd med ett bra boende och en livsstil som man i övrigt trivs med så är det onödigt att ställa en stor del av den trivseln på spel genom att byta jobb, "bara" för lite pengar.

Sen det här med att folk ska tycka att du är illojal tycker jag inte att du ska fundera så mycket på. Om din arbetsgivare överhuvudtaget får reda på att du sökt något annat får du helt enkelt hoppas att han/hon är så pass öppensinnad och klok att han förstår och glädjs åt att du vill utvecklas! Det tror jag att de flesta skulle göra faktiskt. Jag tycker inte att du ska skriva något om det i ansökan; dels tycker jag det låter lite konstigt, och dels tror jag det finns en risk att det kanske då blir din ansökan som ryker om det finns någon med liknande kvalifikationer som är lättare att hantera.
 
Sv: Söka nytt jobb när man är nöjd? PLZ help!! :)

Jag tycker du ska söka, om du blir kallad på intervju gå på den. Då lär du få en bättre uppfattning om vad jobbet innebär och om det passar dej. Jag trivdes bra på mitt förra jobb, men bestämde mig för att söka nytt, jag kände mig som en förrädare. Men det gick bra, jag fick det nya jobbet och sa upp mig från det gamla (jag hade jobbat där 11månader exklusive praktik). Jag skrev ju i ansökan till det nya jobbet att jag var anställd på ett annat företag, och det är ju rätt ofta det är så, så det nya jobbet skötte det snyggt. Dom tog aldrig kontakt med mitt gamla jobb eller så.

Jag fick även ett arbetsbetyg från mitt gamla jobb där det stod att jag visade god lojalitet :) Så dom tog det inte personligt att jag sa upp mig, utan mer anställda kommer, anställda går, och skrev betyg utifrån min arbetsinsats. Jag var alltid välkommen tillbaka, om det t.ex. av någon anledning inte skulle funka på det nya jobbet, så det kändes bra!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 372
Senast: Mois
·
Kropp & Själ Jag känner mig sjukt stressad just nu och vet inte alls hur jag ska ta mig ur eller förbättra situationen. Det känns som om det är svårt...
Svar
11
· Visningar
1 659
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 338
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Jag skulle behöva lite råd kring hur ni hade gjort i min situation. Jag har ett bra jobb, med bra lön och bra chef. Härliga kollegor och...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 731
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp