Söka nytt jobb när man är sjukskriven

Mirre

Trådstartare
Har en arbetsintervju idag, är sjukskriven 50% tom 14/11. Någon som vet om det påverkar sjukpenningen på något sätt? Är bara ett extrajobb där jag i så fall skulle hoppa in som vikarie ibland.
Hur öppen bör/ska man vara med sjukskrivningen på intervjun?
 
Är sjukskrivningen något som påverkar din arbetsinsats kan jag tycka att det är lämpligt att nämna, annars inte. Kommer du börja på arbetet innan sjukskrivningen löpt ut? Om din arbetstid överstiger de 50% din sjukskrivning tillåter med det nya jobbet så kommer det påverka din ersättning.
 
Om de ringer referenser till det jobb du är sjukskriven från så kommer de ju säga att du är sjukskriven, då är det bättre att du själv berättar.
 
Jag var öppen med att jag var sjukskriven på halvtid när jag sökte jobb i somras. Det var inga problem men var ett arbete inom äldreomsorgen där de ofta är personalbrist så cheferna kan inte riktigt välja och vraka. Försäkringskassan godkände också efter mycket om och men att jag fick jobba hela dagar (max två dagar i veckan). Det var omständigt och jag behövde nya läkarintyg men det gick. Lycka till hur du än gör!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag är åter i arbetslöshetsträsket och ska söka jobb. Samtidigt är jag sjukskriven 50%. Det är svårt att hitta jobb ö.h.t. att söka...
Svar
6
· Visningar
773
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 352
Senast: sjoberga
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag träffat både rehabkoordinatorn och haft möte med fk och af. Mötet med rehabkoordinatorn var bra. Han tyckte jag var tydlig...
Svar
7
· Visningar
1 180
Senast: Nox
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 772
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp