Söka sig till bettet

Nevanova

Trådstartare
Hej! Jag har problem med en dressyrhäst. Innan red jag på kimbelwick men nu när jag har bytt till baucher (måste vara godkänt för tävling) vägrar han enns att tänka tanken att söka sig neråt. Det är som han har glömt grejen. Bakbenen är aktiverade men som sagt, han vägrar släppa ned huvudet. Ägaren hade en teori om att kimbelwicket ger automatisk mer stöd och att han nu själv måste hitta balansen. Kan det vara så? Hur skulle ni tränat för att få honom slappna av och sänka sig? Skulle gummisnodd (hjälptygeln) ge bättre stöd?
 
Hej! Jag har problem med en dressyrhäst. Innan red jag på kimbelwick men nu när jag har bytt till baucher (måste vara godkänt för tävling) vägrar han enns att tänka tanken att söka sig neråt. Det är som han har glömt grejen. Bakbenen är aktiverade men som sagt, han vägrar släppa ned huvudet. Ägaren hade en teori om att kimbelwicket ger automatisk mer stöd och att han nu själv måste hitta balansen. Kan det vara så? Hur skulle ni tränat för att få honom slappna av och sänka sig? Skulle gummisnodd (hjälptygeln) ge bättre stöd?
Utan att ha sett hästen eller baserat på någon annan info än inlägget, så låter det snarare som att hästen knäppt av och böjt på nacken av kimblewicket eftersom det är skarpt. När du sedan bytt till ett vanligt tränsbett så märker man av att den inte är lösgjord.

Du kommer inte komma nånvart på lång sikt genom hjälptyglar, sätter du på en gummisnodd så knäpper den troligtvis av även av den vilket kan kännas trevligt för stunden. Vill du tävla och träna så kommer det dock helt enkelt krävas ett ordentligt grundjobb, det finns inga genvägar. Vilket bett du ska ha är ganska egalt, jag är inte helsåld på baucher för jag tycker det blir stumt, men det är inget fel på det. Jag är dötrist och har vanliga två eller tredelade bett med lösa ringar.

Det ni behöver är lösgörande arbete! Stora åttor och serpentiner, svag sidvärts/bogen in längs långsidorna, mycket mycket MYCKET övergångar, långa diagonaler sidvärts och så vidare. Måste inte vara avancerade övningar. Sen behöver du kunna erbjuda det där stabila sviktiga stödet I handen så att hästen har något att ta stöd i. Den gamla dängan innerskänkel till yttertygeln är inte heller att förakta tycker jag.

Har du tillgång till nån tränare som kan guida er?
 
Utan att ha sett hästen eller baserat på någon annan info än inlägget, så låter det snarare som att hästen knäppt av och böjt på nacken av kimblewicket eftersom det är skarpt. När du sedan bytt till ett vanligt tränsbett så märker man av att den inte är lösgjord.

Du kommer inte komma nånvart på lång sikt genom hjälptyglar, sätter du på en gummisnodd så knäpper den troligtvis av även av den vilket kan kännas trevligt för stunden. Vill du tävla och träna så kommer det dock helt enkelt krävas ett ordentligt grundjobb, det finns inga genvägar. Vilket bett du ska ha är ganska egalt, jag är inte helsåld på baucher för jag tycker det blir stumt, men det är inget fel på det. Jag är dötrist och har vanliga två eller tredelade bett med lösa ringar.

Det ni behöver är lösgörande arbete! Stora åttor och serpentiner, svag sidvärts/bogen in längs långsidorna, mycket mycket MYCKET övergångar, långa diagonaler sidvärts och så vidare. Måste inte vara avancerade övningar. Sen behöver du kunna erbjuda det där stabila sviktiga stödet I handen så att hästen har något att ta stöd i. Den gamla dängan innerskänkel till yttertygeln är inte heller att förakta tycker jag.

Har du tillgång till nån tränare som kan guida er?
För tillfället är träningarna på min klubb inställda men tanken är att åka dit när de börjar igen. Problemet är att kan känns lösgjord och det känns (och syns) att han har aktiverat rumpan. Gummisnodd ska skänka lite stöd, är det kanske det vi behöver för att få de sista bitarna på plats?
 
För tillfället är träningarna på min klubb inställda men tanken är att åka dit när de börjar igen. Problemet är att kan känns lösgjord och det känns (och syns) att han har aktiverat rumpan. Gummisnodd ska skänka lite stöd, är det kanske det vi behöver för att få de sista bitarna på plats?
Min fetning.
Enkelt sagt - nej.
Det är nästan bättre att han går som han gör nu och arbetas genom övningar som tex de @Piaff tipsar om - då kommer du märka när bitarna trillar på plats. Gummisnodden skulle högst troligast göra att han knäppte av och det KÄNDES bättre, men sen när du tar av den är du tillbaka i läget han är nu. Som sagt, lösgörande arbete och sen tränarhjälp när träningarna öppnar igen så är ni snart på rätt väg.
 
Hej! Jag har problem med en dressyrhäst. Innan red jag på kimbelwick men nu när jag har bytt till baucher (måste vara godkänt för tävling) vägrar han enns att tänka tanken att söka sig neråt. Det är som han har glömt grejen. Bakbenen är aktiverade men som sagt, han vägrar släppa ned huvudet. Ägaren hade en teori om att kimbelwicket ger automatisk mer stöd och att han nu själv måste hitta balansen. Kan det vara så? Hur skulle ni tränat för att få honom slappna av och sänka sig? Skulle gummisnodd (hjälptygeln) ge bättre stöd?
Alla bett med kinnkedja gör att hästen vill "trycka fram pannan" och vara kvar med mulen där tygelkontakten är. När hästen är avspänd och har lyft bröstkorgen kommer näsan dimpa ner. Det är inget man gör med tyglarna eller "stöd". Gummisnodden får ner huvudet för att det dras ner och släpper trycket där. Du får inte automatiskt med resten av kroppens mekanik på köpet bara halsen är krullig. Lösgörande arbete, lätta händer och så småningom kommer hästen hamna i arbete.
 
Hej! Jag har problem med en dressyrhäst. Innan red jag på kimbelwick men nu när jag har bytt till baucher (måste vara godkänt för tävling) vägrar han enns att tänka tanken att söka sig neråt. Det är som han har glömt grejen. Bakbenen är aktiverade men som sagt, han vägrar släppa ned huvudet. Ägaren hade en teori om att kimbelwicket ger automatisk mer stöd och att han nu själv måste hitta balansen. Kan det vara så? Hur skulle ni tränat för att få honom slappna av och sänka sig? Skulle gummisnodd (hjälptygeln) ge bättre stöd?
Stångbett är skapta för att rida på i eftergift. Dvs man ska inte rida på stångbett i konstant kontakt.
Stång har använts för att man på en högt skolad häst ska kunna få hjälp med att länga ut halsen och välva den korrekt i tex piaff. Då rider man inte i högt tempo och kan inte dra nytta av tempot för att få hästen fram till handen.

När man på sämre skolade hästar rider på stång kan många uppleva att hästen går korrekt på tygeln trots att det är stången som genom kinnkedjan signalerar fram med pannan.
Hästen är egentligen inte skolad att svara korrekt på hjälper utan följer bara stångbettet. När man på en sådan häst rider på tränsbett kan en del av dem inte förstå vad man vill att de ska göra iom att signaler i tyglarna verkar totalt annorlunda i munnen, runt kinnkedjan och nacken.

Stöd är en term jag är rätt allergisk mot. Det låter som hästen ska behöva fysisk hjälp att stöttas upp. Att man måste ha en del i handen för det. Ingen häst behöver mer stöd än just sträckt tygel. Kontakt tycker jag beskriver bättre vad man bör söka.
Sen är det ju så att en häst använder halsen som balansbräda. Är den ur balans höjer den gärna halsen/huvud för att balansera om sig.

Man måste utbilda hästen. Och ingen hjälptygel är utbildande. Man måste lära hästen att förstå vad man vill med hjälperna. Och för att man ska kunna det måste man själv veta vad man ska ge för hjälper och vilken respons man ska få av de hjälperna.
Jag tycker absolut det låter som att du behöver tränarhjälp med hästen! Det är knepigt att försöka lära både sig själv och häst utan hjälp. :)
Då kan du få hjälp att visa hästen hur den ska balansera sig.
 
För tillfället är träningarna på min klubb inställda men tanken är att åka dit när de börjar igen. Problemet är att kan känns lösgjord och det känns (och syns) att han har aktiverat rumpan. Gummisnodd ska skänka lite stöd, är det kanske det vi behöver för att få de sista bitarna på plats?
Jag tror tyvärr inte att din häst varit lösgjord, den har nog helt enkelt bara krökt på nacken på grund av det skarpare bettet (du har redan fått bra förklaringar i tidigare svar tycker jag). Hade din häst varit korrekt lösgjord skulle du inte ha problem med tränsbettet.
 
Jag tror tyvärr inte att din häst varit lösgjord, den har nog helt enkelt bara krökt på nacken på grund av det skarpare bettet (du har redan fått bra förklaringar i tidigare svar tycker jag). Hade din häst varit korrekt lösgjord skulle du inte ha problem
Jag känner att han är väldigt lösgjord och ser att han jobbar på med bakbenen. Han rids nästa bara distansritt där man inte vill ha hästen i form och jag tror därför bara att det inte faller naturligt för honom att söka kontakt när han är lösgjord. Bara en teori. Men jag tar åt mig av era tips och ska fortsätta att jobba lösgörande. Vi får helt enkelt se vart vi hamnar, tack för all hjälp 💕💕
 

Liknande trådar

Träning Jag har lite frågor ang en häst som jag har haft i 4 mån snart. Hon har en rejäl underhals. Vart väldigt felriden när jag fick henne...
Svar
14
· Visningar
1 759
Senast: malinsky
·
Hoppning Jag har ett litet problem med min häst som jag gärna bollar med er andra. Han är 6 år och väldigt otränad, så han är under uppbyggnad...
2 3
Svar
51
· Visningar
12 474
Senast: Sofie_B
·
Träning Överdriven och lite ironisk överskrift men lite hur jag ska få vår ponny att komma framåt neråt och söka stöd på bettet..Han är ganska...
2
Svar
26
· Visningar
3 210
Senast: skuggi
·
Utrustning Min unghäst (nu tre år) lägger tungan över bettet, hon är ett varmblod som tränas för trav men som jag även håller på rida in. När...
Svar
19
· Visningar
2 970
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp