Söka sitt gamla jobb?

escodobe

Trådstartare
Jag kommer högst troligen söka ett jobb jag tidigare haft för ett par år sedan (samma tjänst, samma arbetsplats).
Men hur tusan formulerar man sig i det personliga brevet? De som sköter rekryteringen är ju mina exkollegor/överordnade och det mesta jag har att säga som är relevant vet dom ju.

Jag vet ungefär vad jag skriva om varför jag vill ha jobbet och varför jag slutade.(vilket är allmänt känt)

Jag begriper är jag på något vis behöver formulera mig så att någon utomstående som inte vet om att jag haft tjänsten skulle anställa mig, men det där klassiska att beskriva varför "på mitt förra jobb fick jag erfarenhet av blahblah" blir liksom helt bakvänt?

Men jag kan inte heller bara skriva det ärligaste "Äsch, jag saknar jobbet trots allt, ni vet vad jag går för, jag kommer slita häcken av mig även denna gång"
 
Jag kommer högst troligen söka ett jobb jag tidigare haft för ett par år sedan (samma tjänst, samma arbetsplats).
Men hur tusan formulerar man sig i det personliga brevet? De som sköter rekryteringen är ju mina exkollegor/överordnade och det mesta jag har att säga som är relevant vet dom ju.

Jag vet ungefär vad jag skriva om varför jag vill ha jobbet och varför jag slutade.

Jag begriper är jag på något vis behöver formulera mig så att någon utomstående som inte vet om att jag haft tjänsten skulle anställa mig, men det där klassiska att beskriva varför "på mitt förra jobb fick jag erfarenhet av blahblah" blir liksom helt bakvänt?

Men jag kan inte heller bara skriva det ärligaste "Äsch, jag saknar jobbet trots allt, ni vet vad jag går för, jag kommer slita häcken av mig även denna gång"

Det kan du väl:)

Jag skulle faktiskt trycka på att du har haft tjänsten, testat annat och vill komma tillbaka men med mer erfarenhet och kunskap. Du gillade ditt jobb och kollegor, och vill gärna fortsätta att utvecklas där.
 
Jag kommer högst troligen söka ett jobb jag tidigare haft för ett par år sedan (samma tjänst, samma arbetsplats).
Men hur tusan formulerar man sig i det personliga brevet? De som sköter rekryteringen är ju mina exkollegor/överordnade och det mesta jag har att säga som är relevant vet dom ju.

Jag vet ungefär vad jag skriva om varför jag vill ha jobbet och varför jag slutade.(vilket är allmänt känt)

Jag begriper är jag på något vis behöver formulera mig så att någon utomstående som inte vet om att jag haft tjänsten skulle anställa mig, men det där klassiska att beskriva varför "på mitt förra jobb fick jag erfarenhet av blahblah" blir liksom helt bakvänt?

Men jag kan inte heller bara skriva det ärligaste "Äsch, jag saknar jobbet trots allt, ni vet vad jag går för, jag kommer slita häcken av mig även denna gång"

Jag sökte en tjänst jag vikarierat på, på en arbetsplats där jag varit i flera år. I personliga brevet beskrev jag hur jag ville utveckla mitt ansvarsområde, hur jag trodde att jag skulle kunna effektivisera mina arbetsuppgifter och frigöra tjänsteutrymme, och hur just mina sidokompetenser skulle kunna vara användbara för att bidra till att uppnå vissa mål för organisationen. Fokus flyttade på så sätt från mig som person till hur användbart det kan vara att få in en humanist på en naturvetardominerad arbetsplats.

Fick jobbet, höjde lönen (efter tusen år och miljoner jobbansökningar i humanioraprekariatet)
 
Jag kommer högst troligen söka ett jobb jag tidigare haft för ett par år sedan (samma tjänst, samma arbetsplats).
Men hur tusan formulerar man sig i det personliga brevet? De som sköter rekryteringen är ju mina exkollegor/överordnade och det mesta jag har att säga som är relevant vet dom ju.

Jag vet ungefär vad jag skriva om varför jag vill ha jobbet och varför jag slutade.(vilket är allmänt känt)

Jag begriper är jag på något vis behöver formulera mig så att någon utomstående som inte vet om att jag haft tjänsten skulle anställa mig, men det där klassiska att beskriva varför "på mitt förra jobb fick jag erfarenhet av blahblah" blir liksom helt bakvänt?

Men jag kan inte heller bara skriva det ärligaste "Äsch, jag saknar jobbet trots allt, ni vet vad jag går för, jag kommer slita häcken av mig även denna gång"

Jag är alltid tveksam till att anställa de som slutat frivilligt, har bara dåliga observationer tyvärr. Fast helt annat yrke.

För mig är det avgörande att klargöra vad som gör att förutsättningarna har ändrats i sån grad att man aktivt vill gå in i en tjänst mot när man tidigare aktivt slutade.

För båda parters skull.

(Har 3 observationer på nära håll och samtliga slutade igen inom 12 månader)
 
Jag är alltid tveksam till att anställa de som slutat frivilligt, har bara dåliga observationer tyvärr. Fast helt annat yrke.

För mig är det avgörande att klargöra vad som gör att förutsättningarna har ändrats i sån grad att man aktivt vill gå in i en tjänst mot när man tidigare aktivt slutade.
Men man kan ju ha slutat mest för att tillfälle gavs att testa något annat. Inte minst om det är ganska tidigt efter examen.
 
Men man kan ju ha slutat mest för att tillfälle gavs att testa något annat.

Precis, det är därför jag menar att det är viktigt att man delar bilden av att inga avgörande skäl kvarstår.

Fast även det skälet ringer varningsklockor för mig. Finns förutsättningarna för utmaningar bättre nu än tidigare? Till exempel.
 
Precis, det är därför jag menar att det är viktigt att man delar bilden av att inga avgörande skäl kvarstår.

Fast även det skälet ringer varningsklockor för mig. Finns förutsättningarna för utmaningar bättre nu än tidigare? Till exempel.
Beror nog också på vilken typ av jobb det är.

@escodobe , jag hade tryckt på vad det är som gör att jag vill tillbaka plus vad jag har lärt mig under mellantiden.
 
Jag har precis sökt, och fått, mitt gamla jobb som jag sa upp mig från för fyra år sedan. Jag höll det personliga brevet väldigt kort, mest om vad jag hade lärt mig/utvecklats inom de senaste åren och hur mina kunskaper nu skulle komma till nytta i deras organisation. Jag nämnde kort vad jag behöver av en arbetsplats-arbetsgrupp/kollegor och att jag ju visste att de kunde erbjuda detta :D

För min del underlättade det också att min förre chef har bett mig komma tillbaka varje år sedan jag slutade, och att jag slutade för att jag ville ha en kunskapsutveckling de inte riktigt kunde erbjuda just då, men som jag fått på de här fyra åren på ett annat jobb. Intervjun handlade mest om vad de kan erbjuda mig nu, inget alls om varför jag slutade. Mitt råd är SÖK, håll personliga brevet kort och skriv att du gärna berättar mer på en intervju :)
 
Jag är alltid tveksam till att anställa de som slutat frivilligt, har bara dåliga observationer tyvärr. Fast helt annat yrke.

För mig är det avgörande att klargöra vad som gör att förutsättningarna har ändrats i sån grad att man aktivt vill gå in i en tjänst mot när man tidigare aktivt slutade.

För båda parters skull.

(Har 3 observationer på nära håll och samtliga slutade igen inom 12 månader)
Vi är alla på det klara med varför jag slutade och vad som ändrats, och det är dom som uppmärksammat mig på att tjänsten har lagts ut.
 
Jag är alltid tveksam till att anställa de som slutat frivilligt, har bara dåliga observationer tyvärr. Fast helt annat yrke.

För mig är det avgörande att klargöra vad som gör att förutsättningarna har ändrats i sån grad att man aktivt vill gå in i en tjänst mot när man tidigare aktivt slutade.

För båda parters skull.

(Har 3 observationer på nära håll och samtliga slutade igen inom 12 månader)
Jag tycker att det kan variera. Förstår vad du menar. Men beror också på varför man slutade, och en lyckad anställning beror på två parter - inte bara arbetstagaren. Två exempel som jag har haft nära mig handlade om att utlovade möjligheter inte fanns.
En duktig person blev lockad av ett nytt företag på den svenska marknaden, men som ganska snart såg att inte ens det grundläggande fungerade, och kom tillbaka. Nu har personen i o f slutat igen, men av geografiska orsaker, och hann nog arbeta 5-6 år innan. Den personen fick ett litet karriärlyft när den kom tillbaka.
Senaste fallet är en ung, duktig, tjej som gick till en konkurrent men som kom tillbaka ganska snabbt (halvår?). Hela tiden har hon haft lite kontakt kvar p g a avslut i stort projekt. Jag frågade henne hur det kom sig att hon kom tillbaka så snabbt och svaret var att det andra företaget inte alls hade så intressanta projekt som vi. Även hon har fått en lite högre position vid sin återkomst.
Det är inte ovanligt att företag som rekryterar kanske överdriver fördelarna/möjligheterna, speciellt i branscher med ont om folk. Jag tycker att det är sunt när man har den relationen och öppenheten i sin avslutade anställning att man kan komma tillbaka utan att "skämmas" för att man "misslyckats". Då har man slutat på ett snyggt sätt.
När det gäller yngre så är det ju inte ovanligt att de som man rekryterar direkt från utbildning slutar inom 3-4 år. Vill de komma itllbaka när de jobbat några år på annan plats så är de i regel väldigt välkomna. Fördelen är ju att man vet vad de är för personer och vad de går för.
Själv är jag faktiskt, sedan elva år tillbaka, åter på en gammal arbetsplats, men hann vara mer än 15 år på andra platser emellan och under den tiden hade det hänt väldigt mycket med det gamla företaget. Så kanske inte riktigt jämförbart.
Som arbetsgivare tycker jag det ofta slarvas med att se potentialen hos duktiga yngre och erbjuda en tillräckligt intressant utveckling för att de ska stanna. Inte sällan ser en ny arbetsgivare potentialer eller kan ge möjligheter som inte den gamla kunde. Om det ändras (t ex en högre tjänst blir ledig) så kan det vara jättebra att personen kommer tillbaka.
 
Jag menar verkligen inte att det måste vara arbetstagarens fel. Det handlar mer om man tillsammans verkligen kan säkerställa att situationen är så mycket mer lämplig än när man valde att avsluta förra gången. Risken är att ganska många detaljer som gjorde att man slutade fungerar ungefär som förra gången, särskilt om man inte aktivt försöker ta reda på det tillsammans.

Jag tycker inte alls att det handlar om att ha "misslyckats". Och jag tycker inte heller man ska skämmas för att man undersöker möjligheterna att komma tillbaka från båda sidor om det önskas. Det finns tusen anledningar att man byter jobb, men ofta handlar det om ohållbara situationer, avsaknad av utveckling/ansvar/befogenheter, trista arbetsuppgifter eller kass ersättning. Och då är det väl spenderad tid att aktivt se till att man inte snabbt hamnar i samma situation igen - för då kan man betrakta det som en typ av misslyckande tycker jag.

Som sagt, mina dubier handlar mest om egna observationer och den bransch jag själv arbetar inom.

Som chef kan det vara en svår situation att hantera, att någon kommer tillbaka efter flera års frånvaro och redan har en relation från en tidigare roll till vissa medarbetare. Men chefer är ju till för att skapa tydlighet och hanteras svåra situationer :-)
 
Jag menar verkligen inte att det måste vara arbetstagarens fel. Det handlar mer om man tillsammans verkligen kan säkerställa att situationen är så mycket mer lämplig än när man valde att avsluta förra gången. Risken är att ganska många detaljer som gjorde att man slutade fungerar ungefär som förra gången, särskilt om man inte aktivt försöker ta reda på det tillsammans.

Jag tycker inte alls att det handlar om att ha "misslyckats". Och jag tycker inte heller man ska skämmas för att man undersöker möjligheterna att komma tillbaka från båda sidor om det önskas. Det finns tusen anledningar att man byter jobb, men ofta handlar det om ohållbara situationer, avsaknad av utveckling/ansvar/befogenheter, trista arbetsuppgifter eller kass ersättning. Och då är det väl spenderad tid att aktivt se till att man inte snabbt hamnar i samma situation igen - för då kan man betrakta det som en typ av misslyckande tycker jag.

Som sagt, mina dubier handlar mest om egna observationer och den bransch jag själv arbetar inom.

Som chef kan det vara en svår situation att hantera, att någon kommer tillbaka efter flera års frånvaro och redan har en relation från en tidigare roll till vissa medarbetare. Men chefer är ju till för att skapa tydlighet och hanteras svåra situationer :-)
Jag håller helt med.
Delvis tror jag det handlar om bransch hur möjligheterna ser ut.
En annan fråga handlar om man byter från eller till. Det behöver inte alls vara så att förutsättningarna på det gamla arbetet inte är bra (eller kan förbättras), bara att någon lockar med ännu mer grönt gräs - vilket inte behöver stämma när man väl kommer dit. Det förekommer också rena "utköp" där den gamla arbetsgivaren inte kan bjuda mot erjudanden som det inte går att tacka nej till. Den som kommer tillbaka från en sådan "utflykt" är vanligen mer medveten om hur det ser ut på marknaden/andra arbetsplatser och är mer svårlockad nästa gång någon kommer med ett erbjudande.
I min branch finns det (minst) fyra olika "ben". Att folk testar något av de andra benen och sedan kommer tillbaka till där man startade är positivt för hela branschen.
 
Jag menar verkligen inte att det måste vara arbetstagarens fel. Det handlar mer om man tillsammans verkligen kan säkerställa att situationen är så mycket mer lämplig än när man valde att avsluta förra gången. Risken är att ganska många detaljer som gjorde att man slutade fungerar ungefär som förra gången, särskilt om man inte aktivt försöker ta reda på det tillsammans.

Jag tycker inte alls att det handlar om att ha "misslyckats". Och jag tycker inte heller man ska skämmas för att man undersöker möjligheterna att komma tillbaka från båda sidor om det önskas. Det finns tusen anledningar att man byter jobb, men ofta handlar det om ohållbara situationer, avsaknad av utveckling/ansvar/befogenheter, trista arbetsuppgifter eller kass ersättning. Och då är det väl spenderad tid att aktivt se till att man inte snabbt hamnar i samma situation igen - för då kan man betrakta det som en typ av misslyckande tycker jag.

Som sagt, mina dubier handlar mest om egna observationer och den bransch jag själv arbetar inom.

Som chef kan det vara en svår situation att hantera, att någon kommer tillbaka efter flera års frånvaro och redan har en relation från en tidigare roll till vissa medarbetare. Men chefer är ju till för att skapa tydlighet och hanteras svåra situationer :-)

Varje gång jag bytt jobb så har jag gått TILL någonting - inte FRÅN. Du beskriver en massa skäl att lämna, som om vantrivsel vore det främsta skälet till att byta jobb. För min del har det aldrig varit det, utan det har handlat om att det erbjudits utvecklingsmöjligheter på annat håll, snarare än att jag aktivt har velat lämna något. Därför skulle jag inte se det som ett dugg problematiskt att återigen söka jobb på någon av mina gamla arbetsplatser, jag har ju faktiskt gillat alla mina jobb!

Jag jobbar som konsult i IT-branschen, och både hos nuvarande och tidigare arbetsgivare har det förekommit "återvändare", de flesta av dem har varit lyckosamma anställningar (både första och andra gången)!
 
I min bransch händer det ofta och blir ofta bra 😃 såklart inte alla blir nöjda med att komma tillbaka, men helt klart majoriteten.
Några byter för högre lön, nya utmaningar, byta mellan konsult/produktbolag.
Senast idag var det en gammal anställd som kom tillbaka 😃
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 772
Senast: monster1
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 348
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Vi kom att prata om rekrytering på jobbet. Om hur många av det totala antalet kvalificerade sökare som eg kallas på intervju osv. När...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 336
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Skola & Jobb Först och främst, jag vet hur otroligt bortskämt detta kommer te sig. Att jag har ett jobb och verkar ta det som givet. Eller att jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 699

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp