söka till hippologen

K

keaton

om man bara läser naturvetenskapliga ämnena, kan man söka till hippologen då???
lr måste man ha FLERA BEHÖRIGHETER??? å läsa på komvux??
unsure.png
unsure.png
unsure.png
unsure.png
unsure.png
unsure.png
unsure.png
unsure.png
unsure.png
 
Senast ändrad av en moderator:
om man inte går naturbruk med häst inriktning måste man praktisera i 1 år...de e d jag vet iallafall...
 
gå in på deras hemsida så står allt du behöver.

Det räcker inte med vanlig "natur" utbildning ..
smile.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Behörighet
Förutom grundläggande behörighet för högskolestudier krävs särskild behörighet i vissa ämnen samt vissa övriga krav:
- Matematik B
- Svenska B
- Biologi genom ett av följande fyra alternativ:
1) biologi A
2) naturkunskap B
3) animalieproduktion 2 åk Jo
4) motsvarande biologikunskaper, tex genom de obligatoriska kurserna i biologi från Vårdlinje, Naturbrukslinje,Naturbruksprogrammet.
Betygskrav och dispens: I vart och ett av ovanstående ämnen/kurser krävs lägst betyg 3 eller Godkänd. Sökande med avgångsbetyg (lägst betyg 3) från tvåårig linje med två årskurser svenska eller svenska etapp 2 medges dispens från Svenska kurs B.
Övriga krav: Yrkeserfarenhet genom ett av följande alternativ:
- Sex månader på heltid i egen eller annans hästverksamhet.
- Fyra månader på heltid på praktikplats godkänd av Hästnäringens yrkesnämnd.
- Sammanhållen utbildning inom hästområdet omfattande minst 640 timmar/gymnasiepoäng på hästkurser.
Yrkeserfarenheten kan delas i tvåmånadersperioder på heltid. Den kan även genomföras på deltid, dock minst halvtid. Totaltiden skall alltid motsvara tidskravet på heltid. Praktiken kan vara gjord utomlands.
Dessutom krävs dokumenterad god personlig färdighet i ridning för ridlärar- och stallchefsinriktningen eller körning (travinriktningen) samt god fysik.
 
nejdå..jag har läst ett både samhälls och natur program på gymnasiet och jag har fått med alla ämnen som krävdes för att va behörig till hippologen..
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag sitter och tittar på antagning.se men är osäker på vad jag ska söka. Var inne på att läsa till journalist men hittar bara enstaka...
2
Svar
36
· Visningar
1 872
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Varför är endel häst människor inte så trevliga! Har blivit väldigt ledsen för kommentarer jag fått på mina trådar där man tror att jag...
Svar
11
· Visningar
1 946
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Min orkeslöshet är total och nu i helgen hade jag jobbigt med mående och allt känns så meningslöst. Men ändå vill jag inbilla mig att...
2
Svar
26
· Visningar
1 695
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 084
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp