Söka till universitet/högskola

Ava22

Trådstartare
Jag har inte gått på universitet eller högskola, bara gymnasiet och senare komvux. Men jag har hittat en kurs jag vill läsa men det verkar som jag måste skynda mig att söka, senast 15 april ska ansökan vara inne.
Jag har inte skrivit högskoleprov alls utan tänkte söka på mina gymnasiebetyg. Men jag behöver hjälp med guidning, vad att tänka på? Jag har ansökt om inlogg på antagning.se. Det är en distanskurs på 50%, jag tänkte jobba som vanligt 100%. Vad behöver jag tänka på?
 
När du får din inloggning på antagning.se så loggar du in, letar upp kursen i katalogen, lägger till den i anmälan och skickar in. Därefter får du ett bekräftelsemejl.

Jag antar att du kollat så du är behörig till kursen? Den infon finns annars på universitetets hemsida. Du kan också kolla antagningsstatistik på https://statistik.uhr.se/ för att se vilka betyg som krävts åren innan för att bli antagen.

Det låter inte som att du ska söka CSN, så då behöver du inte tänka på det.

När ansökan väl är inskickad är det bara att vänta till någon gång i juli då antagningsbeskedet kommer. I samband med det kommer även universitetet skicka ut information hur man registrerar sig på kursen och hur man kommer åt lärplattform, studentmejl och liknande man kan behöva.
 
När du får din inloggning på antagning.se så loggar du in, letar upp kursen i katalogen, lägger till den i anmälan och skickar in. Därefter får du ett bekräftelsemejl.

Jag antar att du kollat så du är behörig till kursen? Den infon finns annars på universitetets hemsida. Du kan också kolla antagningsstatistik på https://statistik.uhr.se/ för att se vilka betyg som krävts åren innan för att bli antagen.

Det låter inte som att du ska söka CSN, så då behöver du inte tänka på det.

När ansökan väl är inskickad är det bara att vänta till någon gång i juli då antagningsbeskedet kommer. I samband med det kommer även universitetet skicka ut information hur man registrerar sig på kursen och hur man kommer åt lärplattform, studentmejl och liknande man kan behöva.

Tack! För all info!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag sitter och tittar på antagning.se men är osäker på vad jag ska söka. Var inne på att läsa till journalist men hittar bara enstaka...
2
Svar
36
· Visningar
1 910
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 328
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 239
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Högst oklart vad jag vill med denna tråd... Men det kanske finns någon som har bra förslag på vad man kan göra... Eller så behöver jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 989
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp