Söker jobb

Jag har sökt ytterligare ett jobb jag inte är intresserad av. Sökte det bara för att det enda krav de hade var att man skulle ha b-körkort, kunna svenska och inte ha något i sitt belastningsregister. Jag checkade på alla punkter. Men jag är helt ointresserad av själva jobbet.

Jag vet inte riktigt hur man skulle kunna hitta ett jobb man trivs med. Det verkar som om de flesta trivs med sitt jobb https://www.bukefalos.se/threads/trivs-du-med-ditt-jobb.1513494/#post-20052168

Men sannolikheten att jag själv skulle hitta något sådant verkar rätt liten. I och för sig så tror jag att min depression spelar in i det hela. Men ändå. Vissa jobb är helt enkelt ointressanta oavsett.
 

Nej men hela konceptet lönearbete är ju rätt sjukt egentligen. Tror att många intalar sig att de gillar sina jobb för att det är för obekvämt att erkänna för sig själv att den här dystopiska senkapitalismen är en snedvriden religion man inte har något val att lämna. Typ. Mvh pms-bitter
 
Nej men hela konceptet lönearbete är ju rätt sjukt egentligen. Tror att många intalar sig att de gillar sina jobb för att det är för obekvämt att erkänna för sig själv att den här dystopiska senkapitalismen är en snedvriden religion man inte har något val att lämna. Typ. Mvh pms-bitter
Det är nog inte helt enkelt heller att bli självförsörjande på mat, kläder och tak över huvudet.
 
På samma tema - jag har fått förslag på att jag borde skriva en bok, eller hålla kurser i något studieförbund. Men jag känner ju inte att jag kan något. Själv har jag också tänkt tanken att dra igång en hemsida igen, men det är dessvärre inte kompatibelt med arbetslöshet. Vet inte om skrivande av bok eller att hålla kurser är det heller.

Men jag känner att jag behöver skaffa mig ännu mer kunskap för att kunna göra något av ovanstående. Kanske någon gång sen.
 
Nej men hela konceptet lönearbete är ju rätt sjukt egentligen. Tror att många intalar sig att de gillar sina jobb för att det är för obekvämt att erkänna för sig själv att den här dystopiska senkapitalismen är en snedvriden religion man inte har något val att lämna. Typ. Mvh pms-bitter

För mig är det inte så.
När jag var sjukskriven mådde jag uselt över att inte kunna jobba. Levde upp direkt när jag fick återgå till arbete 😍
Vara en del av ett sammanhang, göra något, använda kroppen igen, gemenskapen med kollegor.
Ja, jag vet att man kan få ett på andra vis men jag är väldigt introvert och när jag är ledig drar jag mig helst undan och träffar inte mycket folk.
 
För mig är det inte så.
När jag var sjukskriven mådde jag uselt över att inte kunna jobba. Levde upp direkt när jag fick återgå till arbete 😍
Vara en del av ett sammanhang, göra något, använda kroppen igen, gemenskapen med kollegor.
Ja, jag vet att man kan få ett på andra vis men jag är väldigt introvert och när jag är ledig drar jag mig helst undan och träffar inte mycket folk.
Jag står med en fot i varje kajak. :D Jag behöver framför allt Rutinerna av ett arbete för att må bra och jag arbetar/gör hemskt gärna saker, men det här tvånget av att slita dag ut och dag in hela tiden och utan slut, att spendera de få lediga stunderna med återhämtning och dåligt samvete för att djuren är ensamma för länge... och kanske ha ett par slantar på fickan men ingen energi att göra någonting med dem är rätt själadödande. Men det var min korta arbetslöshet också. Det är tamefan inte lätt att få det rätt. :)
 
@Wille
Jag tycker också du är bra på att skriva. Jag ser ju att du tex har stor kunskap inom trädgård och odling etc. Såna saker finns det ju stort intresse för. Finns det tex tidningar inom detta område? Om jag var du skulle jag skriva ihop lite förslag på kortare texter och fråga om de tar in artiklar?
Om du startar bloggar- kan man starta den på något ställe där många ser? Tex på någon sida för trädgård eller om någon tidning har sånt?
 
@Wille
Jag tycker också du är bra på att skriva. Jag ser ju att du tex har stor kunskap inom trädgård och odling etc. Såna saker finns det ju stort intresse för. Finns det tex tidningar inom detta område? Om jag var du skulle jag skriva ihop lite förslag på kortare texter och fråga om de tar in artiklar?
Om du startar bloggar- kan man starta den på något ställe där många ser? Tex på någon sida för trädgård eller om någon tidning har sånt?
Ja, det finns tidningar inom trädgård, men jag känner mig inte alls peppad på att skriva artiklar till tidningar. Jag tror dels att intäkten är för låg och dels kommer jag inte att kunna fortsätta tjäna pengar på samma artikel om och om igen. Och ska jag starta en blogg så vill jag ha den i egen regi. Jag kan nämligen inte tjäna några pengar på en blogg som är hostad på någon annans sajt. Eller det kanske man kan men det går inte att ha Google Adsense eller affiliateintäkter. Men för att kunna tjäna sådana pengar så kan jag inte vara arbetslös.

Sen en annan detalj är att det är skitjobbigt att skriva. Vet inte om det är mödan värd om jag inte får betalt. När jag drev min hemsida odlablommor.com så satt jag i timtal och krystade för att få fram någon text ö.h.t.
 
Senast ändrad:
Ja, det finns tidningar inom trädgård, men jag känner mig inte alls peppad på att skriva artiklar till tidningar. Jag tror dels att intäkten är för låg och dels kommer jag inte att kunna fortsätta tjäna pengar på samma artikel om och om igen. Och ska jag starta en blogg så vill jag ha den i egen regi. Jag kan nämligen inte tjäna några pengar på en blogg som är hostad på någon annans sajt. Eller det kanske man kan men det går inte att ha Google Adsense eller affiliateintäkter. Men för att kunna tjäna sådana pengar så kan jag inte vara arbetslös.
Kan du inte starta bloggen utan annonser först? Bygga upp en grund av inlägg, och sen lägga till annonserna i ett senare skede. Då slipper du dessutom att både skriva många inlägg och jobba heltid samtidigt i början, eftersom du kan spara utkast inför framtiden.
 
Kan du inte starta bloggen utan annonser först? Bygga upp en grund av inlägg, och sen lägga till annonserna i ett senare skede. Då slipper du dessutom att både skriva många inlägg och jobba heltid samtidigt i början, eftersom du kan spara utkast inför framtiden.
Ja, det kan jag. Och det är väl tanken att börja så. Men samtidigt vill jag se att jag kan börja tjäna pengar om en inte alltför lång tid. Jag måste ha pengar som morot för att orka med det mödosamma arbetet att skriva.
 
@Wille
Jag tycker också du är bra på att skriva. Jag ser ju att du tex har stor kunskap inom trädgård och odling etc. Såna saker finns det ju stort intresse för. Finns det tex tidningar inom detta område? Om jag var du skulle jag skriva ihop lite förslag på kortare texter och fråga om de tar in artiklar?
Om du startar bloggar- kan man starta den på något ställe där många ser? Tex på någon sida för trädgård eller om någon tidning har sånt?
Jag tror dessutom att intresset för trädgård kommer växa och bli större.
 
För mig är det inte så.
När jag var sjukskriven mådde jag uselt över att inte kunna jobba. Levde upp direkt när jag fick återgå till arbete 😍
Vara en del av ett sammanhang, göra något, använda kroppen igen, gemenskapen med kollegor.
Ja, jag vet att man kan få ett på andra vis men jag är väldigt introvert och när jag är ledig drar jag mig helst undan och träffar inte mycket folk.
Jag tänker att hade man inte behövt lönearbeta hade man nog hittat social samvaro och kroppsarbete ändå. Det finns ju alltid saker som behöver göras när man lever ☺️ Jag anstränger mig gärna och kan gott ta i när det behövs men jag tycker att det är så märkligt organiserat med arbetslivet och prestationskrav osv
 
Ja, det kan jag. Och det är väl tanken att börja så. Men samtidigt vill jag se att jag kan börja tjäna pengar om en inte alltför lång tid. Jag måste ha pengar som morot för att orka med det mödosamma arbetet att skriva.
Men du tror inte att börja skriva lite smått och försöka sälja in kan motivera mer än pengar? Liksom då har du ett mål varje dag, antingen skriva lite eller leta upp tidningar och hemsidor att sälja till osv. Det är därför jag trivs med mitt jobb; jag har någonting att göra varje dag. De perioder (korta tur nog) jag varit utan jobb oavsett vad jag tjänat eller gjort har mitt mående varit väldigt mycket sämre än de där jag haft något att göra. Så, kanske släppa tankarna på eventuella inkomster utan fokusera på att ha något att göra överhuvudtaget.
Att skriva är dessutom en otrolig färskvara, och det krävs träning och övning på att arbeta upp hastighet, tankar och struktur.
 
Jag tänker att hade man inte behövt lönearbeta hade man nog hittat social samvaro och kroppsarbete ändå. Det finns ju alltid saker som behöver göras när man lever ☺️ Jag anstränger mig gärna och kan gott ta i när det behövs men jag tycker att det är så märkligt organiserat med arbetslivet och prestationskrav osv

Man och man, det gäller inte för mig 😅
Det är har varit samma sak varje gång jag varit hemma längre perioder. Gör ingeting, vill helst inte träffa någon, blir en isolerad eremit.
Jag fungerar bäst under en viss tidspress och med rutiner.
Jag trivs med att ha ett arbete och skulle fortsätta ha det även om jag blev ekonomiskt oberoende. Det är viktigt för mitt välmående 😊
 
Man och man, det gäller inte för mig 😅
Det är har varit samma sak varje gång jag varit hemma längre perioder. Gör ingeting, vill helst inte träffa någon, blir en isolerad eremit.
Jag fungerar bäst under en viss tidspress och med rutiner.
Jag trivs med att ha ett arbete och skulle fortsätta ha det även om jag blev ekonomiskt oberoende. Det är viktigt för mitt välmående 😊
Ja det viktigaste är att man gör vad man mår bra av 😊
 
För mig är det inte så.
När jag var sjukskriven mådde jag uselt över att inte kunna jobba. Levde upp direkt när jag fick återgå till arbete 😍
Vara en del av ett sammanhang, göra något, använda kroppen igen, gemenskapen med kollegor.
Ja, jag vet att man kan få ett på andra vis men jag är väldigt introvert och när jag är ledig drar jag mig helst undan och träffar inte mycket folk.
Likadant för mig, när jag är hemma för länge börjar jag klättra på väggarna.

Känner exakt igen det där med introvert också, super social på jobbet men när jag är hemma vill jag va själv å ladda batterierna.

Jag har haft jobb som jag inte trivts med och de skulle nog inte få mig att klättra på väggarna på liknande vis som nu.
 
Men du tror inte att börja skriva lite smått och försöka sälja in kan motivera mer än pengar? Liksom då har du ett mål varje dag, antingen skriva lite eller leta upp tidningar och hemsidor att sälja till osv. Det är därför jag trivs med mitt jobb; jag har någonting att göra varje dag. De perioder (korta tur nog) jag varit utan jobb oavsett vad jag tjänat eller gjort har mitt mående varit väldigt mycket sämre än de där jag haft något att göra. Så, kanske släppa tankarna på eventuella inkomster utan fokusera på att ha något att göra överhuvudtaget.
Att skriva är dessutom en otrolig färskvara, och det krävs träning och övning på att arbeta upp hastighet, tankar och struktur.
Jag har precis hur mycket som helst att göra. Men jag orkar inte. Jag har inte problem med att sakna sysselsättning. Mitt problem är att komma igång och att orka genomföra något. Jag gör aldrig något för att jag vill göra det utan för att jag piskar mig till det. Och det suger.

Jag har aldrig upplevt att jag blivit bättre på att skriva genom att skriva. Jag har heller inte upplevt det motsatta.
 
Jag tänker att hade man inte behövt lönearbeta hade man nog hittat social samvaro och kroppsarbete ändå. Det finns ju alltid saker som behöver göras när man lever ☺️ Jag anstränger mig gärna och kan gott ta i när det behövs men jag tycker att det är så märkligt organiserat med arbetslivet och prestationskrav osv
Jag som har förmånen att kunna välja måste ändå påstå att det inte går att få till samma känsla på egen hand som en större organisation kan erbjuda.
Jag gillar att jobba för känslan av att vara en del av något större oavsett om jag kör buss eller testar stora system inom telekom. Båda uppgifterna är dessutom kul helt fristående.
Därför så hävdar jag att lagom är bäst.
Det är balansen i livet som behövs.
 
Jag har precis hur mycket som helst att göra. Men jag orkar inte. Jag har inte problem med att sakna sysselsättning. Mitt problem är att komma igång och att orka genomföra något. Jag gör aldrig något för att jag vill göra det utan för att jag piskar mig till det. Och det suger.

Jag har aldrig upplevt att jag blivit bättre på att skriva genom att skriva. Jag har heller inte upplevt det motsatta.
Jag blir tämligen apatisk av att inte ha ett arbete att sköta.
Så det är något som jag behöver akta mig för.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 484
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 324
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 184
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Jag velar mycket fram och tillbaka, om jag borde söka jobbet eller inte. Det låter egentligen som ett riktigt lyxproblem (vilket det...
Svar
3
· Visningar
567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp