Söker: socialt husdjur

Har kollat lite på denna:
 

Bifogade filer

  • 07C83FEE-91DD-4981-A105-F0F3F5CA7110.png
    07C83FEE-91DD-4981-A105-F0F3F5CA7110.png
    316,9 KB · Visningar: 63
Det här är inte riktat till dig eller menat som kritik, men är nyfiken på om det är lagligt att hålla igelkottar som husdjur i Sverige? Vet att folk gör det i andra länder, men det är väl ingen domesticerad art. Samma med tanrek (som jag fick googla).
Det är väl sådana där afrikanska man får ha? Inte svenska igelkottar. Jag har iaf sett flera afrikanska. En gång hittade jag en utomhus till och med :(
 
Det är väl sådana där afrikanska man får ha? Inte svenska igelkottar. Jag har iaf sett flera afrikanska. En gång hittade jag en utomhus till och med :(
Tänker också att det handlar om pygmékottar. Sådana får man ha, men det finns rätt gott om regler för Hur man får ha dem, detsamma med rävar - där tänker jag att det handlar om domesticerade rävar a'la pälsfarm och att det finns strikta regimer. Man får absolut inte ta en räv från det vilda.
 
Hittade en mega söt igelkott i Linköping på en restaurang en gång den va helt orädd
De är ju ofta vana vid att bli matade av människor, runt hus och gårdar. De kan bli riktiga små pestar och börja trava in i huset om man har dörren öppen. :D Det låter gulligt, men vilda igelkottar har ofta ohyra och kan dessutom bitas.
 
Och skulle aldrig klappa en även om dem är urgulliga för då får de aldrig komma tillbaka till sin mamma
 
Jag tycker att du är på helt rätt linje med råttor och marsvin. Marsvin har ju det där extra att de pratar med en dessutom, medan råttorna kanske är lite tuffare och lättare att få tama (har jag upplevt). :) I koppel funkar nog kanin bäst däremot! Jösses vad jag gått med mina, och tävlat i hoppning!
 
Marsvin kan vara rätt skygga även om man hanterar de varje dag. De trivs egentligen bäst i varandras sällskap. Annars så är de kanske de absolut snällaste husdjuren man kan tänka sig. Det ska till en väldig otur för att bli biten av marsvin.
Det är lagstadgat att man måste ha minst två. De är "lagom" äventyrliga, man behöver egentligen ingen bur då de inte klättrar, utan en sarg på 30 cm räcker. Deras strö kan damma rätt mycket och de behöver alltid ha tillgång till rent hö att äta.
marsvin kan göra sig väldigt illa om de faller , redan från en liten höjd så man får vara försiktig när man har de i knät så de inte faller om de blir rädda och sprattlar till. När de blir glada så hoppar de omkring och bockar.

Råttor är också väldigt fina husdjur, väldigt smarta. Alla mina råttor lärde sig att komma på inkallning utan att jag ens försökte lära de det. De rymde också ur sin bur ett antal gånger, genom att öppna luckan, lyfta på gallret, bita ett hål i burplasten... för att sen glatt komma springande till hallen när jag kom hem. I efterhand så tror jag att de skulle ha behövt en mycket större bur (typ stor papegojbur) för att tycka att den räckte till.
De utforskar gärna sim omgiving. Dock så har de en lite speciell doft, och de doftmarkerar i stort sätt hela tiden med små droppar kiss, vilket är mindre mysigt (honor gör. Inte säker på hanar). När de blir irriterade eller skrämda så kan de bitas.
 
Senast ändrad:
Va?? Jag hörde om en artikel om en familj som hade en sgägagm ( en sorts ödla) och den var jätte social kan visa artikeln
Nej
Ödlor ska generellt inte hanteras mycket än för hälsokontroll. Reptiler blir stressade av hantering och de får inte sina behov av rätt fuktighet och temperatur tillfredställda om de är ute ur terrariet. Att de tex klättrar på folk beror på att de behöver värma upp sig. Reptiler har precis som det låter, reptilhjärna. De vill äta, vila, slåss och fortplanta sig. Thats it. Folk som påstår att deras ödlor "gillar hantering" vet bara inte bättre och deras djur skulle må bättre nån annanstans.
Reptiler är väldigt intressanta husdjur, men vill man ha ett "sällskapsdjur" så ska man skaffa något annat.

Jag slår ett slag för råttor och marsvin.
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 020
Senast: Scata
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 933
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 329
  • Artikel
Dagbok Jag älskar Bella, hon är en jätterolig hund! Men jag saknar så extremt mycket att ha ett litet plåster som hela tiden är med mig...
Svar
5
· Visningar
376
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp