Söker: socialt husdjur

Möss kan ju också vara fantastiskt sociala! Inte något för koppelgående, men vem kan läsa den underbara mustråden här på forumet utan att bli kär? :love: De kräver inte riktigt lika mycket utrymme som råttor.

(Jag hittar inte tråden, någon som kan hjälpa?)
 
Nej
Ödlor ska generellt inte hanteras mycket än för hälsokontroll. Reptiler blir stressade av hantering och de får inte sina behov av rätt fuktighet och temperatur tillfredställda om de är ute ur terrariet. Att de tex klättrar på folk beror på att de behöver värma upp sig. Reptiler har precis som det låter, reptilhjärna. De vill äta, vila, slåss och fortplanta sig. Thats it. Folk som påstår att deras ödlor "gillar hantering" vet bara inte bättre och deras djur skulle må bättre nån annanstans.
Reptiler är väldigt intressanta husdjur, men vill man ha ett "sällskapsdjur" så ska man skaffa något annat.

Jag slår ett slag för råttor och marsvin.
Okej
 
Nej
Ödlor ska generellt inte hanteras mycket än för hälsokontroll. Reptiler blir stressade av hantering och de får inte sina behov av rätt fuktighet och temperatur tillfredställda om de är ute ur terrariet. Att de tex klättrar på folk beror på att de behöver värma upp sig. Reptiler har precis som det låter, reptilhjärna. De vill äta, vila, slåss och fortplanta sig. Thats it. Folk som påstår att deras ödlor "gillar hantering" vet bara inte bättre och deras djur skulle må bättre nån annanstans.
Reptiler är väldigt intressanta husdjur, men vill man ha ett "sällskapsdjur" så ska man skaffa något annat.

Jag slår ett slag för råttor och marsvin.
Men då gör de har fel:https://www.allergia.se/odlan-drago-ar-familjens-kelgris/
 
Ja. Som sagt det finns massvis med intressanta reptiler av varierande svårighets grad vad det gäller omvårdnad. Men man kan jämföra dem med akvarium - se men inte röra.
Mja, ja och nej tycker jag. Det är bra att kunna hantera sina djur, och med exempelvis ormar och många andra reptiler innebär det just att hantera dem regelbundet så att de blir chill och vana vid det, men det är nog en diskussion för en annan tråd. Jag tror inte att en reptil är det TS söker oavsett. :)
 
Det låter ju jättebra! Bara att börja läsa på och förbereda ett Rejält stort utrymme för en bur! Typ en voljär, om inte någon i familjen är händig och kan konvertera någon möbel. :D De är underbara små djur!
Som någon påpekade tidigare är det viktiga att vara noga med uppfödare dock - köp inte från närmsta djuraffär bara för att du är sugen i stunden utan kontakta någon som är vettig och som fokuserar på trevliga, friska individer. :heart
 
Mja, ja och nej tycker jag. Det är bra att kunna hantera sina djur, och med exempelvis ormar och många andra reptiler innebär det just att hantera dem regelbundet så att de blir chill och vana vid det, men det är nog en diskussion för en annan tråd. Jag tror inte att en reptil är det TS söker oavsett. :)
Mja, ja och nej tycker jag. Det är bra att kunna hantera sina djur, och med exempelvis ormar och många andra reptiler innebär det just att hantera dem regelbundet så att de blir chill och vana vid det, men det är nog en diskussion för en annan tråd. Jag tror inte att en reptil är det TS söker oavsett. :)
Ja om man har en reptil så ska man ta upp dem så De bl vana vid det
 
Det låter ju jättebra! Bara att börja läsa på och förbereda ett Rejält stort utrymme för en bur! Typ en voljär, om inte någon i familjen är händig och kan konvertera någon möbel. :D De är underbara små djur!
Som någon påpekade tidigare är det viktiga att vara noga med uppfödare dock - köp inte från närmsta djuraffär bara för att du är sugen i stunden utan kontakta någon som är vettig och som fokuserar på trevliga, friska individer. :heart
Har redan hittat en uppfödning i Stockholm
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
1 994
Senast: Scata
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 682
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 810
Senast: mysboll
·
  • Artikel
Dagbok Jag älskar Bella, hon är en jätterolig hund! Men jag saknar så extremt mycket att ha ett litet plåster som hela tiden är med mig...
Svar
5
· Visningar
367
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp