Söker tips på vattentäta kängor för hundpromenaden

Hund!

Trådstartare
Hejsan,

Mina gamla kängor har gett upp!
Ge mig era bästa tips på vattentät känga för hundpromenaderna i höst och vinter.
Gillar inte för tunga eller klumpiga kängor utan mer åt det nätta hållet.

Har efter att ha läst en annan tråd här på Buke om skotips införskaffat sköna skor som även funkar på jobbet.
Merrell Jungle Moc. De blev en ny favorit.
Men nu gäller det kängor. Tacksam för era tips!
 
Klickade precis hem en känga från Haglöfs, så kan inte uttala mig om hur den är än men lät bra! Och fanns miljövänliga alternativ :up:
 
Klickade precis hem en känga från Haglöfs,

Har precis reklamerat mina Haglöfs Skuta Pro eco efter en dryg månads användning. De läckte, vilket jag inte tyckte var okej efter typ 10 skogspromenader.. Därav söker jag ny känga.
Ska tillägga att de var mycket tillmötesgående på Addnature, där jag beställde dem. Och de rekommenderade mig att köpa en Goretex känga istället. De är tydligen pålitligare gällande vattentäthet.
 
Nu har jag klickat hem ett par kängor från Wolfskin. Håller tummarna att de funkar bättre.
1599892332547.png
 
Jag kör med Haglöfs kängor - finns i olika höjder och modeller :) Goretex. Man måste oavsett märke impregnera även goretex-skor med jämna mellanrum för att dom ska hålla länge :)
Jag har aldrig blivit blöt om fötterna i vare sig deras kängor eller skor med goretex.
 
@russinbulle Den kängan jag köpte, Haglöfs Skuta eco pro innehöll inte Goretex, utan deras eget miljövänliga membran. Och det miljövänliga var anledningen till valet. Fick sen reda på att det membranet håller ca 10 000 till 20 000mm regnpelare medan Goretex börjar på 20 000. Jag impregnerade kängan innan användning. Vet inte om jag fick ett måndagsexemplar, men de rådde mig att välja en känga med ren Goretex. Synd, för jag gillar miljövänligt men jag ogillar blöta fötter mer...
 
@russinbulle Den kängan jag köpte, Haglöfs Skuta eco pro innehöll inte Goretex, utan deras eget miljövänliga membran. Och det miljövänliga var anledningen till valet. Fick sen reda på att det membranet håller ca 10 000 till 20 000mm regnpelare medan Goretex börjar på 20 000. Jag impregnerade kängan innan användning. Vet inte om jag fick ett måndagsexemplar, men de rådde mig att välja en känga med ren Goretex. Synd, för jag gillar miljövänligt men jag ogillar blöta fötter mer...
Oj knepigt :o Jag har bara använt Haglöfs under senaste 15 åren pga mina fötter (och fått byta flera gånger, fast pga snedslitning pga mitt knä). Har inte haft ett enda par som gett blöta fötter. Känner dock inte igen just den du nämner :)
 
@Scata Nu har jag fått hem kängorna och provat några dagar., det blir alltså inte någon bruksutvärdering, de får de trampas runt i någon/några månader först tycker jag.
1. Storlek. De är små i storleken. De hade cm i sin storlekstabell vilket gjorde att jag beställde 1 storlek större än vanligt och det stämde bra.
2. Passform. De är normalt breda i foten, kanske med svag dragning åt det smalare hållet.
3. Vattentät. Det får jag återkomma till när den testats lite mer. Har impregnerat dem.
4. Helhetsintryck. Kängan är stabilare/styvare än andra tyg/mockakängor jag haft, vilket jag upplevde som bra. Jag gick en 45 minuters promenad första gången och det var inga problem utan kändes komfortabelt. Rejäla, stadiga skosnören som tål att dras i. Är den bara vattentät som de utlovar kommer jag bli riktigt nöjd.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
Äldre Det börjar bli dags för vårstädning, och efter en titt i alla utrymmen blir jag mer eller mindre gråtfärdig innan jag ens börjat...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 631
Senast: hastflicka
·
B
Hästvård Hejsan! Nu startar jag min första tråd här på buke :laugh: Jag behöver lite åsikter från er med erfarenhet av hästar med...
Svar
8
· Visningar
1 541
Senast: ridtravare
·
B
Hästvård Hejsan! Nu startar jag min första tråd här på buke :laugh: Jag behöver lite åsikter från er med erfarenhet av hästar med...
Svar
2
· Visningar
795
Senast: terwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp