Sömn: Sluta med Zopiklon och börja med Melatonin

aiquen

Trådstartare
Jag har tagit Zopiklon (Imovane) 7,5 mg mot sömnsvårigheter i princip dagligen, i över ett års tid. Det har fungerat hyfsat även om jag märkt att en del av effekten avtagit. Så av en slump fick jag träffa en ny (tillfällig) läkare häromdagen som tyckte att jag skulle prova Melatonin 5 mg, och samtidigt försöka sätta ut Zopiklon för att kunna utvärdera.

Jag fick ingen direkt information mer än att Melatonin är ett sömnhormon och inte beroendeframkallande. Först på apoteket kom jag mig för att fråga hur/när jag skulle ta tabletten, men det fanns ingen bipacksedel och ingen på plats visste riktigt men sa till slut ”ca 1-1,5 h innan sänggåendet, tror vi”.

Så jag har testat nu några nätter, samt slutat med Zopiklon (har tagit en halv tablett under tiden), och jag sover nästan ingenting. På två dygn skrapade jag ihop ca sex timmars sömn. I går gick jag nog och la mig ca kl 22, men somnade inte riktigt förrän kl 5 på morgonen och sov med ett par avbrott till ungefär tjugo i elva (alldeles för länge eftersom jag vill upp så tidigt som möjligt för att kunna sova nästa natt). Jag mår skitdåligt.

Jag bör väl försöka stå ut en tid, men hur lång tid kan jag förvänta mig att det tar tills det blir bättre liksom. Är det någon här som har erfarenhet av Melatonin och/eller att sluta med Zopiklon? Hur var det?
 
Jag hade Mekatonin ett tag, 2 mg som funkade bra, läkaren sa dock att man kan ta upp till 10 mg. Har du fått någon information om du kan testa att öka dosen?
 
Jag hade Mekatonin ett tag, 2 mg som funkade bra, läkaren sa dock att man kan ta upp till 10 mg. Har du fått någon information om du kan testa att öka dosen?

Nej. Egentligen pratade vi inte mer om det än ”prova detta istället” och enligt receptet ska jag bara ta en tablett. Jag kommer att ha läkarkontakt igen i augusti, så jag antar att det kommer att utvärderas mer då.
 
Nej. Egentligen pratade vi inte mer om det än ”prova detta istället” och enligt receptet ska jag bara ta en tablett. Jag kommer att ha läkarkontakt igen i augusti, så jag antar att det kommer att utvärderas mer då.
Hoppas det blir bra, är ju supersträngt när sömnen inte funkar.
 
Melatonin fungerar väl bara om man har brist på det. Jag blir trött av melatonin, men hjälper mig inte med sömnen.
Ätit zolpidiem men för länge sedan så minns den inte, men den liknar stilnoct som jag åt under en massa år varje kväll. Det kan ta rätt lång tid att vänja sig av med den typen av medicin, just sömnsvårigheter är ett utsättningssymptom.
Så avvakta och se om typ två veckor hur sömnen är då.
 
Jag tar melatonin 5 mg. Jag fick det som förebyggande mot horton men det ger också effekt för sömnstörningarna jag dras med. För mig tog det ungefär två veckor innan jag fick effekt på sömnen. Då främst för att kroppen vande sig vid att vid en viss tid kickar sömnhormonet in och jag fick lättare för att sova längre tid. Ungefär samma grej som att regelbundenhet är a och o för bra sömn fast med hjälp. Nu sover jag ofta fem timmar i sträck, det gjorde jag inte innan. Jag fick information om att ta melatonin tidigast 30 minuter innan jag skulle sova för att ha effekt på sömnen. Tar man den tidigare än så är effekten borta igen när man lägger sig var informationen jag fick.
 
Jag har gjort samma sak, men var tvungen att sluta tvärt med Zopiklon eftersom det var slut på apoteket. Jag började med 2×2 mg och ökade vartefter till de 3×3 mg jag tar nu varje kväll. Det sover jag hyfsat på nu efter någon månad. Min sjuksköterska sa i början när jag var förtvivlad över dålig sömn att det kan ta upp till ett år innan hjärnan vant sig av med Zopiklon, i alla fall för sådana som mig som använt det i flera år. Inte så hoppfullt kanske, men som sagt redan nu efter cirka två månader känner jag mig tillräckligt nöjd med min sömn.

Min läkare sa samma som @monkies att man kan ta upp till 10 mg. Kan du ringa din doktor och höra om du kan gå upp i dos?

Just det, jag skulle på inrådan ta melatoninet ca två timmar före sänggående, men har märkt att en timma innan funkat bäst för mig.
 
Hoppas det blir bra, är ju supersträngt när sömnen inte funkar.

Tack! Och ja, jag blir liksom inte människa om jag inte får sova. Sen att jag aldrig blir riktigt sömntrött heller är så himla jobbigt.

Melatonin fungerar väl bara om man har brist på det. Jag blir trött av melatonin, men hjälper mig inte med sömnen.
Ätit zolpidiem men för länge sedan så minns den inte, men den liknar stilnoct som jag åt under en massa år varje kväll. Det kan ta rätt lång tid att vänja sig av med den typen av medicin, just sömnsvårigheter är ett utsättningssymptom.
Så avvakta och se om typ två veckor hur sömnen är då.

Ja, jag vet inte alls hur det funkar som sagt. Bara att det är ett sömnhormon, sen om man måste ha någon brist för att det ska ge effekt fick jag ingen information om.

Slutade du tvärt eller trappade du ner något gällande Stilnoct?

Jag fick information om att ta melatonin tidigast 30 minuter innan jag skulle sova för att ha effekt på sömnen. Tar man den tidigare än så är effekten borta igen när man lägger sig var informationen jag fick.

Ok, det var ju lite annan information än vad jag fick. Jag kanske borde testa att ta tabletten vid en annan tidpunkt och se om det gör någon skillnad.

Jag har gjort samma sak, men var tvungen att sluta tvärt med Zopiklon eftersom det var slut på apoteket. Jag började med 2×2 mg och ökade vartefter till de 3×3 mg jag tar nu varje kväll. Det sover jag hyfsat på nu efter någon månad. Min sjuksköterska sa i början när jag var förtvivlad över dålig sömn att det kan ta upp till ett år innan hjärnan vant sig av med Zopiklon, i alla fall för sådana som mig som använt det i flera år. Inte så hoppfullt kanske, men som sagt redan nu efter cirka två månader känner jag mig tillräckligt nöjd med min sömn.

Min läkare sa samma som @monkies att man kan ta upp till 10 mg. Kan du ringa din doktor och höra om du kan gå upp i dos?

Just det, jag skulle på inrådan ta melatoninet ca två timmar före sänggående, men har märkt att en timma innan funkat bäst för mig.

Gud, så lång tid! Jag är så ledsen för det känns som om Zopiklon har gjort en del värre, egentligen. Eller medicin över huvud taget. Min sömn har aldrig varit så här uppfuckad tidigare. Tyvärr har det varit väldigt lite uppföljning gällande det. Men bra om jag kan ta mig ur det medicinbehovet nu, kanske.

Skönt att höra att det blir bättre för dig! Även om flera veckor/månader låter som fruktansvärt lång tid just nu.

Kanske får jag prova att trappa ner Zopiklon istället för att sluta tvärt, om det inte blir något bättre snart. Det här går liksom inte.

Det är ju semestertider nu och jag vet att mina ordinarie vårdkontakter har semester, så om möjligt avvaktar jag med vidare vårdkontakt just nu. Den kommer som sagt att återupptas i augusti, så det är ju inte alltför långt bort.
 
Ja, jag vet inte alls hur det funkar som sagt. Bara att det är ett sömnhormon, sen om man måste ha någon brist för att det ska ge effekt fick jag ingen information om.

Slutade du tvärt eller trappade du ner något gällande Stilnoct?
Låg inlagd då jag tagit en stor överdos av sömnmedicin, så fick sluta med den tvärt. Har fortfarande sömnsvårigheter då jag efter överdosen inte får ha medicin hemma.
 
@aiquen ja prova att ta dem nära sänggåendet. Jag fick förklarat för mig att tar man dem tidigare än 30 minuter innan sängen så blir det som när man missar sömntåget, man blir piggare igen och får svårare att somna. Det är också så jag har upplevt det. Jag har egentligen inga problem med att somna utan det är att jag vaknar snart igen som är problemet men tar jag dem och inte lägger mig strax efter så får jag svårt att somna.
 
Jag har tagit Zopiklon (Imovane) 7,5 mg mot sömnsvårigheter i princip dagligen, i över ett års tid. Det har fungerat hyfsat även om jag märkt att en del av effekten avtagit. Så av en slump fick jag träffa en ny (tillfällig) läkare häromdagen som tyckte att jag skulle prova Melatonin 5 mg, och samtidigt försöka sätta ut Zopiklon för att kunna utvärdera.

Jag fick ingen direkt information mer än att Melatonin är ett sömnhormon och inte beroendeframkallande. Först på apoteket kom jag mig för att fråga hur/när jag skulle ta tabletten, men det fanns ingen bipacksedel och ingen på plats visste riktigt men sa till slut ”ca 1-1,5 h innan sänggåendet, tror vi”.

Så jag har testat nu några nätter, samt slutat med Zopiklon (har tagit en halv tablett under tiden), och jag sover nästan ingenting. På två dygn skrapade jag ihop ca sex timmars sömn. I går gick jag nog och la mig ca kl 22, men somnade inte riktigt förrän kl 5 på morgonen och sov med ett par avbrott till ungefär tjugo i elva (alldeles för länge eftersom jag vill upp så tidigt som möjligt för att kunna sova nästa natt). Jag mår skitdåligt.

Jag bör väl försöka stå ut en tid, men hur lång tid kan jag förvänta mig att det tar tills det blir bättre liksom. Är det någon här som har erfarenhet av Melatonin och/eller att sluta med Zopiklon? Hur var det?
Jag gjorde precis samma sak fast högst ofrivilligt.
Blev inlagd för sömnproblem och krisreaktion (min mor har avlidit). Läkaren där tyckte att om du har sömnproblem så beror det säkert på att jag tagit zopiklon för länge. Sure! 🤔
Hon satte ut den och satte in melatonin 5 mg. Resultat, jag sov inte ett skit eller hade upphackade sömn. Sov högst 2-3 timmar i taget.
Efter en vecka hade jag i princip utvecklat ett blandskov (är bipolär). Personalen ringde jourläkaren och jag fick tillbaka min gamla medicinering som var 15 mg zopiklon per natt. Min sömn blev hur bra som helst efter det
Lyckligtvis hade den ordinarie läkaren stukat foten så hon kom inte tillbaka. Så den jourläkarens ordination fick stå kvar och jag såg till att skriva ut mig så fort det bara fick.

Min ordinarie läkare på min mottagning skakade bara på huvudet över hur det hade skötts.
 
Jag har tagit Zopiklon (Imovane) 7,5 mg mot sömnsvårigheter i princip dagligen, i över ett års tid. Det har fungerat hyfsat även om jag märkt att en del av effekten avtagit. Så av en slump fick jag träffa en ny (tillfällig) läkare häromdagen som tyckte att jag skulle prova Melatonin 5 mg, och samtidigt försöka sätta ut Zopiklon för att kunna utvärdera.

Jag fick ingen direkt information mer än att Melatonin är ett sömnhormon och inte beroendeframkallande. Först på apoteket kom jag mig för att fråga hur/när jag skulle ta tabletten, men det fanns ingen bipacksedel och ingen på plats visste riktigt men sa till slut ”ca 1-1,5 h innan sänggåendet, tror vi”.

Så jag har testat nu några nätter, samt slutat med Zopiklon (har tagit en halv tablett under tiden), och jag sover nästan ingenting. På två dygn skrapade jag ihop ca sex timmars sömn. I går gick jag nog och la mig ca kl 22, men somnade inte riktigt förrän kl 5 på morgonen och sov med ett par avbrott till ungefär tjugo i elva (alldeles för länge eftersom jag vill upp så tidigt som möjligt för att kunna sova nästa natt). Jag mår skitdåligt.

Jag bör väl försöka stå ut en tid, men hur lång tid kan jag förvänta mig att det tar tills det blir bättre liksom. Är det någon här som har erfarenhet av Melatonin och/eller att sluta med Zopiklon? Hur var det?
Jag tar melatonin vid behov. Jag tar rått innan jag lägger mig i sängen. Tror de sa att jag kunde prova 30 min innan. Men vet andra som tar runt 1-1,5h innan.

Jag ta gärna så sent som möjligt. Tar jag för långt innan så blir jag dels halvdöd och dels vaknar för tidigt.

Andra sömntabletter har jag ingen erfarenhet av tyvärr.

Jag hoppas melatonin funkar för dig, men det har tyvärr inte effekt för alla..
 
När jag slutade med Zopiklon efter många års användande så sov jag sämre än nånsin under en tid, en månad eller tre kanske?

Numera äter jag en antidepp för sömnen som heter Valdoxan (agomelatin) - funkar fantastiskt!
 
Låg inlagd då jag tagit en stor överdos av sömnmedicin, så fick sluta med den tvärt. Har fortfarande sömnsvårigheter då jag efter överdosen inte får ha medicin hemma.

Jag förstår. Tuff situation, men jag hoppas att du får den hjälp du behöver, även för sömnen.

Jag gjorde precis samma sak fast högst ofrivilligt.
Blev inlagd för sömnproblem och krisreaktion (min mor har avlidit). Läkaren där tyckte att om du har sömnproblem så beror det säkert på att jag tagit zopiklon för länge. Sure! 🤔
Hon satte ut den och satte in melatonin 5 mg. Resultat, jag sov inte ett skit eller hade upphackade sömn. Sov högst 2-3 timmar i taget.
Efter en vecka hade jag i princip utvecklat ett blandskov (är bipolär). Personalen ringde jourläkaren och jag fick tillbaka min gamla medicinering som var 15 mg zopiklon per natt. Min sömn blev hur bra som helst efter det
Lyckligtvis hade den ordinarie läkaren stukat foten så hon kom inte tillbaka. Så den jourläkarens ordination fick stå kvar och jag såg till att skriva ut mig så fort det bara fick.

Min ordinarie läkare på min mottagning skakade bara på huvudet över hur det hade skötts.

Det kan bli ganska dumt när olika läkare blir inblandade, är även min erfarenhet.

Fast jag är nog helt med den senaste läkaren i att försöka sluta med Zopiklon. Min övriga medicinering (som delvis påverkat sömnen) har ändrats och jag är inte främmande för tanken att problemen nu åtminstone till viss del skulle kunna bero på att jag tagit Zopiklon för länge och har vant mig vid dem.

Jag vill bara försöka få utsättningen att gå så smooth som möjligt för allt blir bara skit utan sömn, och det är det inte värt just nu.
 
Jag förstår. Tuff situation, men jag hoppas att du får den hjälp du behöver, även för sömnen.



Det kan bli ganska dumt när olika läkare blir inblandade, är även min erfarenhet.

Fast jag är nog helt med den senaste läkaren i att försöka sluta med Zopiklon. Min övriga medicinering (som delvis påverkat sömnen) har ändrats och jag är inte främmande för tanken att problemen nu åtminstone till viss del skulle kunna bero på att jag tagit Zopiklon för länge och har vant mig vid dem.

Jag vill bara försöka få utsättningen att gå så smooth som möjligt för allt blir bara skit utan sömn, och det är det inte värt just nu.
Ja, jag håller med att det blir tokigt ibland när flera läkare gör sin grej. 😫

Och till viss del håller jag även med läkaren inom slutenvården att jag stått på medicinen för länge.
Men tajmingen......den var ju så oslagbart dålig. Min mamma hade ju precis dött.

Jag håller tummarna för dig att din nedtrappning går bra. ❤️
 
Ja, jag håller med att det blir tokigt ibland när flera läkare gör sin grej. 😫

Och till viss del håller jag även med läkaren inom slutenvården att jag stått på medicinen för länge.
Men tajmingen......den var ju så oslagbart dålig. Min mamma hade ju precis dött.

Jag håller tummarna för dig att din nedtrappning går bra. ❤

Jag förstår det! :( Det kan vara tufft som det är att ändra medicinering och ibland är det nog inte rätt läge. Tur att du fick träffa din ordinarie läkare sen, så att det i alla fall blev bättre med sömnen.

Tack! :heart
 
Kan även lägga till att våra läkare på jobbet (de skriver ut en hel del melatonin) också råder patienter att helt avstå skärmljus en stund innan och sedan helt efter intag av melatonin, eftersom de säger att det blåa ljuset påverkar melatoninets effekt negativt. Det här rådet tillhör såklart vanlig sömnhygien eftersom skärmljus/blått ljus väl påverkar utsöndringen av melatonin, men jag antar att det vid medicinering av just melatonin är extra viktigt att tänka på till skillnad från medicinering med andra sömnmediciner.
 
Jag tar melatoninet när jag börjar känna mig trött
Stänger av allt och lägger mig
30 min senare sover jag oftast
Sen sover jag 3-4 timmar,vaknar till, går på toa och sen lägger jag mig igen och sover till och från tills klockan ringer
Bra sömn för att vara mig.
Kan inte äta zopiklon mm pga biverkningar men melatoninet funkar för mig
2 mg äter jag så kan ju öka vid behov
 
Jag har tagit Zopiklon (Imovane) 7,5 mg mot sömnsvårigheter i princip dagligen, i över ett års tid. Det har fungerat hyfsat även om jag märkt att en del av effekten avtagit. Så av en slump fick jag träffa en ny (tillfällig) läkare häromdagen som tyckte att jag skulle prova Melatonin 5 mg, och samtidigt försöka sätta ut Zopiklon för att kunna utvärdera.

Jag fick ingen direkt information mer än att Melatonin är ett sömnhormon och inte beroendeframkallande. Först på apoteket kom jag mig för att fråga hur/när jag skulle ta tabletten, men det fanns ingen bipacksedel och ingen på plats visste riktigt men sa till slut ”ca 1-1,5 h innan sänggåendet, tror vi”.

Så jag har testat nu några nätter, samt slutat med Zopiklon (har tagit en halv tablett under tiden), och jag sover nästan ingenting. På två dygn skrapade jag ihop ca sex timmars sömn. I går gick jag nog och la mig ca kl 22, men somnade inte riktigt förrän kl 5 på morgonen och sov med ett par avbrott till ungefär tjugo i elva (alldeles för länge eftersom jag vill upp så tidigt som möjligt för att kunna sova nästa natt). Jag mår skitdåligt.

Jag bör väl försöka stå ut en tid, men hur lång tid kan jag förvänta mig att det tar tills det blir bättre liksom. Är det någon här som har erfarenhet av Melatonin och/eller att sluta med Zopiklon? Hur var det?

Är det Melatonin AGB så ska den tas precis när man ska sova, enligt tillverkaren. (Jag mailade och frågade för länge sen). Det finns ingen bipacksedel eller fass-text eftersom att den inte är godkänd som läkemedel.
Jag började med 3 mg och är uppe i 12 mg nu. Det finns folk som tar 15 mg.

Circadin däremot är melatonin i depotform och funkar inte så bra för insomning.
 
Jag gjorde precis samma sak fast högst ofrivilligt.
Blev inlagd för sömnproblem och krisreaktion (min mor har avlidit). Läkaren där tyckte att om du har sömnproblem så beror det säkert på att jag tagit zopiklon för länge. Sure! 🤔
Hon satte ut den och satte in melatonin 5 mg. Resultat, jag sov inte ett skit eller hade upphackade sömn. Sov högst 2-3 timmar i taget.
Efter en vecka hade jag i princip utvecklat ett blandskov (är bipolär). Personalen ringde jourläkaren och jag fick tillbaka min gamla medicinering som var 15 mg zopiklon per natt. Min sömn blev hur bra som helst efter det
Lyckligtvis hade den ordinarie läkaren stukat foten så hon kom inte tillbaka. Så den jourläkarens ordination fick stå kvar och jag såg till att skriva ut mig så fort det bara fick.

Min ordinarie läkare på min mottagning skakade bara på huvudet över hur det hade skötts.


Jag har alltid haft svårt att sova eller inte sova alls förrän kroppen är så slut att den inte pallar mer, men vaknar alltid många gånger per natt och testat massor mot sömnen även melatonin på maxdos utan effekt.
Sedan dess har jag stilnoct 10 mg men äter max 3-4 g veckan och vissa veckor 1 kanske. Dom hjälper mig iaf att kunna sova 2-3 timmar i streck. Nu testar jag imovane 5 mg för den ska hålla sömnen längre tid, men skillnaden är markant. Däremot så tror jag att det är bra att inte äta varje natt för då blir man van vid i tabletterna och effekten ute blir. Om man måste ta varje dag så är det bra att ha recept på både imovane och stilnoct och byta varannan/var tredje vecka. Jag har däremot sömnproblem pga ptsd, ångest och rls som jag haft sedan tonåren men först normal variant som blev svår 2012 och sedan dess är olidlig och därav min sömn är så dålig och dom dagar jag har riktigt svår smärta från rls så hoppar jag alltid över insomningstabletterna för då gör dom ingen nytta.

Har också träffat skitläkare som inte förstår hur illa det är men haft turen att överläkaren som är min läkare är superbra och även överläkaren som hoppade in medan min är på semester då en AT läkare satte in lyrica trots jag inte tål den..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 409
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 857
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Hej någon som vet hur man klarar att sluta med zolpidem? Jag har ätit denna tablett 10 mg varje dag i ca 3 veckor, först ca 2 veckor...
Svar
9
· Visningar
1 631
Senast: vallhund
·
Kropp & Själ Har sen drygt tre år tillbaka jätteproblem med sömnen. Tar flera timmar att somna trots att jag känner mig helt slut, sen sover jag en...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 758
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp