Sömn: Sluta med Zopiklon och börja med Melatonin

Jag förstår. Tuff situation, men jag hoppas att du får den hjälp du behöver, även för sömnen.



Det kan bli ganska dumt när olika läkare blir inblandade, är även min erfarenhet.

Fast jag är nog helt med den senaste läkaren i att försöka sluta med Zopiklon. Min övriga medicinering (som delvis påverkat sömnen) har ändrats och jag är inte främmande för tanken att problemen nu åtminstone till viss del skulle kunna bero på att jag tagit Zopiklon för länge och har vant mig vid dem.

Jag vill bara försöka få utsättningen att gå så smooth som möjligt för allt blir bara skit utan sömn, och det är det inte värt just nu.

Prova ta en halv och fungerar inte det ta en varannan dag och efter tag var 3:e dag osv. Att vara utan sömn nån natt är okej. Har du ätit den dagligen länge så är kroppen van vid den och tror att tabletten behövs för att kunna sova.
 
Har inte läst tråden men när man slutar med Zopiklon så tar det en tid innan hjärnan förstår att den ska somna utan hjälp än tabletten. Så räkna med sömnsvårigheter en tid, svårt att utvärdera melatoninet innan dess
 
Jag har tagit Zopiklon (Imovane) 7,5 mg mot sömnsvårigheter i princip dagligen, i över ett års tid. Det har fungerat hyfsat även om jag märkt att en del av effekten avtagit. Så av en slump fick jag träffa en ny (tillfällig) läkare häromdagen som tyckte att jag skulle prova Melatonin 5 mg, och samtidigt försöka sätta ut Zopiklon för att kunna utvärdera.

Jag fick ingen direkt information mer än att Melatonin är ett sömnhormon och inte beroendeframkallande. Först på apoteket kom jag mig för att fråga hur/när jag skulle ta tabletten, men det fanns ingen bipacksedel och ingen på plats visste riktigt men sa till slut ”ca 1-1,5 h innan sänggåendet, tror vi”.

Så jag har testat nu några nätter, samt slutat med Zopiklon (har tagit en halv tablett under tiden), och jag sover nästan ingenting. På två dygn skrapade jag ihop ca sex timmars sömn. I går gick jag nog och la mig ca kl 22, men somnade inte riktigt förrän kl 5 på morgonen och sov med ett par avbrott till ungefär tjugo i elva (alldeles för länge eftersom jag vill upp så tidigt som möjligt för att kunna sova nästa natt). Jag mår skitdåligt.

Jag bör väl försöka stå ut en tid, men hur lång tid kan jag förvänta mig att det tar tills det blir bättre liksom. Är det någon här som har erfarenhet av Melatonin och/eller att sluta med Zopiklon? Hur var det?
Jag tar Melatonin ibland, är dock inte bekant med Zopiklon. På mig funkar melatonin nästan för bra - jag blir sömnig nästan genast, och sover som en stock, 8-9 timmar. Enda nackdelen är att jag fortsätter vara sömnig dagen därpå, och vill sova mer. Men jag blir just sömnig, inte seg eller yr eller nåt annat.
 
Jag tar på eget initiativ 3 mg enstaka gånger blir det 2 tabletter. Tar det när det är läggdags och jag börjar bli trött. Sätter på en ljudbok (en jag läst/hört och absolut inte någon ny spännande). Brukar somna inom en kvart och inom 30 minuter från jag tagit tabletten. Vaknar 1-2 gånger för toalettbesök. Försöker undvika att tända.
 
Jag har testat att ta två tabletter. En tablett ger verkligen ingenting. På två tabletter kan jag oftast somna efter ett kortare tag, men jag vaknar fortfarande varje natt. Ibland blir jag klarvaken, men oftare ligger jag sen i något slags mellan sömn- och vakenläge till morgonen. Jag drömmer men är vaken samtidigt, känns det som. Mer sällan lyckas jag faktiskt somna om.

Jävla skitsömn.
 
Jag har testat att ta två tabletter. En tablett ger verkligen ingenting. På två tabletter kan jag oftast somna efter ett kortare tag, men jag vaknar fortfarande varje natt. Ibland blir jag klarvaken, men oftare ligger jag sen i något slags mellan sömn- och vakenläge till morgonen. Jag drömmer men är vaken samtidigt, känns det som. Mer sällan lyckas jag faktiskt somna om.

Jävla skitsömn.
et
På vilket sätt hjälper det det TS?
 
Jag har testat att ta två tabletter. En tablett ger verkligen ingenting. På två tabletter kan jag oftast somna efter ett kortare tag, men jag vaknar fortfarande varje natt. Ibland blir jag klarvaken, men oftare ligger jag sen i något slags mellan sömn- och vakenläge till morgonen. Jag drömmer men är vaken samtidigt, känns det som. Mer sällan lyckas jag faktiskt somna om.

Jävla skitsömn.
Till mig sade de att Melatonin oftast bara funkar bra på de som har för låg "halt" av det.
Man kunde få viss insomningseffekt men inte förbättrad sömnkvalité i så fall.
Låter ju som du inte har låg utan något annat prolem? :/
Eller så kanske det tar tid innan det fungerar för vissa, har ingen aning om det kan vara så tyvärr.
 
Till mig sade de att Melatonin oftast bara funkar bra på de som har för låg "halt" av det.
Man kunde få viss insomningseffekt men inte förbättrad sömnkvalité i så fall.
Låter ju som du inte har låg utan något annat prolem? :/
Eller så kanske det tar tid innan det fungerar för vissa, har ingen aning om det kan vara så tyvärr.

Till mig sa den här läkaren tvärtom: att Melatonin är bra för att få en bättre djupsömn, eftersom jag ofta är så trött om dagarna.

Jag är rädd att det är mycket Zopiklon-tabletterna som spökar just nu. Det verkar kunna vara svårt att sluta när man väl har vant sig vid den.
 
Till mig sa den här läkaren tvärtom: att Melatonin är bra för att få en bättre djupsömn, eftersom jag ofta är så trött om dagarna.

Jag är rädd att det är mycket Zopiklon-tabletterna som spökar just nu. Det verkar kunna vara svårt att sluta när man väl har vant sig vid den.
Ja? Bättre djupsömn får man väl om man har "brist" på melatonin under sömnen och då tillför det innan sänggående.

Jag tror att i mitt fall var teorin att melatoninet utsöndrades lite på fel tid så jag blev snuvad på djupsömn och sedan trött på dagen.
Mina minnen är dock inte perfekta från den perioden, så kan ha fått något om bakfoten men det tror jag inte.
 
Ja? Bättre djupsömn får man väl om man har "brist" på melatonin under sömnen och då tillför det innan sänggående.

Jag tror att i mitt fall var teorin att melatoninet utsöndrades lite på fel tid så jag blev snuvad på djupsömn och sedan trött på dagen.
Mina minnen är dock inte perfekta från den perioden, så kan ha fått något om bakfoten men det tror jag inte.

Ser att jag kanske misstolkade ditt svar. Du menar att man får en bättre sömnkvalité om man har brist, men annars på sin höjd mest en insomningseffekt?

Läkaren sa ingenting om detta till mig. Bara att den ska kunna ge djupare sömn än Zopiklon, som väl mest är för själva insomnandet.

Men det är samtidigt bara sagt att jag ska testa till att börja med. Jag har som sagt uppföljning framöver. Får prata mer med läkaren då.
 
Ser att jag kanske misstolkade ditt svar. Du menar att man får en bättre sömnkvalité om man har brist, men annars på sin höjd mest en insomningseffekt?

Läkaren sa ingenting om detta till mig. Bara att den ska kunna ge djupare sömn än Zopiklon, som väl mest är för själva insomnandet.

Men det är samtidigt bara sagt att jag ska testa till att börja med. Jag har som sagt uppföljning framöver. Får prata mer med läkaren då.
Ja, det var precis vad jag uppfattade som.
Sagt av en överläkare (psykiatriker) på öppenpsyk.
Men jag har aldrig provat några andra sömntabletter.
 
Jag har ingen erfarenhet av zopiklon, men har tagit melatonin i flera år nu. För mig funkar det bäst med två tabletter, en ett par timmar innan och en vid sänggående. Tiden däremellan måste vara relativt lugn/nedvarvande.

För mig ger melatonin inte lika påtaglig insomningseffekt som riktade preparat, men betydligt bättre kvalitet på sömnen. Även de nätter jag sover dåligt får jag mer vila än utan. (Misstänker starkt att jag har något knasigt med min egen melatoninproduktion eftersom jag alltid haft svårt för sömnrytm.)
 
Jag har ingen erfarenhet av zopiklon, men har tagit melatonin i flera år nu. För mig funkar det bäst med två tabletter, en ett par timmar innan och en vid sänggående. Tiden däremellan måste vara relativt lugn/nedvarvande

Det har jag testat några kvällar nu. Det fungerar bättre än att bara ta en tablett vid sänggående. Men jag somnar ju inte ”omedelbart” och det är nästan värst, eftersom tusen tankar spinner igång just när jag går och lägger mig och då varvar jag upp. Jag vill liksom bara SOMNA.

Men två tabletter hjälper något.
 
Jag har testat att ta två tabletter. En tablett ger verkligen ingenting. På två tabletter kan jag oftast somna efter ett kortare tag, men jag vaknar fortfarande varje natt. Ibland blir jag klarvaken, men oftare ligger jag sen i något slags mellan sömn- och vakenläge till morgonen. Jag drömmer men är vaken samtidigt, känns det som. Mer sällan lyckas jag faktiskt somna om.

Jävla skitsömn.

Melatonin är kroppens insomningshormon. Dvs om man har för lite av det naturligt i kroppen kan det hjälpa till med insomningen. Viktigt med goda sömnvanor för övrigt, dvs att man varvar ner, gärna låter bli skärmar före läggdags, har regelbundna läggtider osv. Melatonin gör inte att man sover hela natten! Möjligen kan det hjälpa till om stressen inför att ha svårt att somna släpper men annars hjälper melatonin alltså bara med insomnandet. Cirkadin tror jag melatoninvarianten av depåtabletter heter.
 
Testar att kapa tråden så kanske jag slipper skapa en ny.
Lyckas ni hitta circadin någonstans nu?
Har kollat ett antal apotek och får "slut hos leverantör" och har varit samma i veckor nu.
Och ändå kan jag inte hitta den på läkemedelsverkets restnoteringslista.
Har lite kvar så ingen kris, än. Men lite stressande kan det ju kännas när jag inte har en aning om när det kan tänkas finnas igen..
Någon som vet något?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 285
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 635
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Hej någon som vet hur man klarar att sluta med zolpidem? Jag har ätit denna tablett 10 mg varje dag i ca 3 veckor, först ca 2 veckor...
Svar
9
· Visningar
1 615
Senast: vallhund
·
Kropp & Själ Har sen drygt tre år tillbaka jätteproblem med sömnen. Tar flera timmar att somna trots att jag känner mig helt slut, sen sover jag en...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 722
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp