Sömnmätning med Fitbit

Min fitbit charge 2 lade av precis innan semester så det är stor sorg just nu. Jag gillar att ha koll på hur mycket aktivitet jag gör och hur intensivt man egentligen rör sig.
Ska önska mig en charge 3 i födesledagspresent eller julklapp....
 
Eller inte. Jag har rätt grava sömnstörningar, haft sen tonåren. Nu med småbarn är det bara att härda ut.
Nä vill man inte eller kan inte göra något åt det så är det väl inget att bry sig om då, men en bra anledning att kolla sömnen är just för att se om den kan vara en anledning till att man är orimligt trött på mornarna eller under dagen. Så som sagt, faktan från klockan/aktivitetsbandet gör att man har koll på hur man faktiskt lever och hur mycket man rör sig under dagen. Det är inte självklart att man har koll på det, dom flesta rör sig inte så mycket/lite som dom tror.
 
Vad jag förstått ska man inte lägga alltför stor vikt vid vad klockorna säger om sömnen. Men hur mycket är lite djupsömn?

Jag snittar på ca 40 min djupsömn per natt. Klockan säger mycket REM-sömn och det känns rimligt med tanke på att jag drömmer väldigt mycket.

Såhär såg det ut inatt:

35350
 
Nä vill man inte eller kan inte göra något åt det så är det väl inget att bry sig om då, men en bra anledning att kolla sömnen är just för att se om den kan vara en anledning till att man är orimligt trött på mornarna eller under dagen. Så som sagt, faktan från klockan/aktivitetsbandet gör att man har koll på hur man faktiskt lever och hur mycket man rör sig under dagen. Det är inte självklart att man har koll på det, dom flesta rör sig inte så mycket/lite som dom tror.

Sen jag började mäta sömn så märker jag främst att jag sover för få timmar. Jag tänker ofta att jag lägger mig vid 22, men det blir ofta vid 22.30 som vi börjar borsta tänderna och sen prata lite och sen släcka lampan vid 23. Igår tog det dessutom en halvtimme att somna. Så när klockan ringer 5.40 och och jag dessutom verkar sova ganska lätt enligt klockan, så förklarar det en del som jag börjar få koll på. Just nu jobbar vi på att komma i säng ännu tidigare.

Sen håller jag helt med om aktiviteten. Jag har mycket bättre koll nu än vad jag hade innan, och ser svart på vitt hur små ändringar i vardagen gör superstor skillnad.
 
Jag snittar på ca 40 min djupsömn per natt. Klockan säger mycket REM-sömn och det känns rimligt med tanke på att jag drömmer väldigt mycket.

Såhär såg det ut inatt:

Visa bifogad fil 35350
Min visar också relativt lite djupsömn. Igår sov jag 8 timmar varav 51 minuter djupsömn. Vet dock inte hur pålitligt det är... vakentiden stämmer oftast bra men ibland tror den att jag sover när jag ligger och läser.
 
Fast den mäter ju inte steg egentligen utan aktivitet. Du kanske rör mycket på armarna när du sover men ligger still i övrigt?

Precis! Min klocka, en Versa, mäter upp typ 10000 steg på en arbetsdag. Jag står vid ett bord och packar bärselar och går inte särskilt mycket, några få tusen steg på sin höjd.
 
Precis! Min klocka, en Versa, mäter upp typ 10000 steg på en arbetsdag. Jag står vid ett bord och packar bärselar och går inte särskilt mycket, några få tusen steg på sin höjd.

Ja, det händer att jag tar av mig den när jag inte går utan virkar, är ute med hästen och kör eller sorterar papper på jobbet.
Jag vill ha stegen räknade, inte armsväng. Dock är den relativt korrekt om man just bara gått under en dag.
Att den tar lite ”steg” när jag mockar eller väger upp hö är oviktigt tycker jag eftersom man ändå rör sig hela tiden men kanske inte får upp pulsen alls.
 
Precis! Min klocka, en Versa, mäter upp typ 10000 steg på en arbetsdag. Jag står vid ett bord och packar bärselar och går inte särskilt mycket, några få tusen steg på sin höjd.
Den låter inget vidare! Min mäter väldigt exakt. Jag har liksom aldrig lyckats lura den (har en Samsung smart Watch)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag köpte igår en Fitbit Luxe. Främsta anledningen till inköp var att få en tillförlitlig stegräknare (mobilen har ingen bra sådan) och...
2
Svar
24
· Visningar
1 560
Senast: Ms_Antrop
·
Kropp & Själ Jag behöver en ny träningsklocka. Har en Fitbit Charge 5 som batteriet har lagt av på. Innan dess hade jag en Fitbit Charge 3 och där...
Svar
0
· Visningar
217
Senast: majola
·
IT & mobiler Jag har en fitbit versa 2. Den gör inget annat än att krångla.. Just nu ligger den på laddning sen två dagar och bara blinkar med...
2
Svar
23
· Visningar
1 117
Senast: sthu
·
  • Omröstning
Samhälle Provar göra en tråd om detta viktiga ämne.
2
Svar
30
· Visningar
6 750
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp