Sömnmätning med Fitbit

När det kommer till pulsmätare som sitter i klockan och bara mäter på handleden så får man ta det mer som en hint än ett faktiskt värde. Felmarginalen kan vara rätt så stor. Vill man ha ett mer korrekt värde så får man ha ett separat pulsband runt bröstkorgen.

Nej, sådan petimäter är jag inte. Däremot ger det ju en tydlig vink, och jag utgår från att marginalen är samma oavsett formtal (d v s blir det bättre är det samma relation till värdet).
 
Nej, sådan petimäter är jag inte. Däremot ger det ju en tydlig vink, och jag utgår från att marginalen är samma oavsett formtal (d v s blir det bättre är det samma relation till värdet).
Nja det kan du inte riktigt lita på för det är inte säkert att den mäter samma värde vid samma ansträngning. Man får se det mer som en kul grej.
 
Jag har en Charge 2 och är supernöjd. Jag sover i perioder väldigt dåligt och när jag ser siffrorna blir jag mer medveten och tänker på att gå och lägga mig i tid.

Sen angående pulsen så har jag jämfört med mitt pulsband och det är väldigt lika. Sen fick jag en liten hint att när jag känner mig stressad, så går vilopulsen direkt upp så ett par slag från 54 till 57-59 under de dagarna sen hänger det kvar ett par dagar innan kroppen verkat hinna varva ner ordentligt. Så för mig är det en extra varningsklocka att börja tänka på att dra ner på tempot när det händer.
 
När det kommer till pulsmätare som sitter i klockan och bara mäter på handleden så får man ta det mer som en hint än ett faktiskt värde. Felmarginalen kan vara rätt så stor. Vill man ha ett mer korrekt värde så får man ha ett separat pulsband runt bröstkorgen.
Det var detta som fick mig att backa när jag var sugen på en fitbit… Har en gammal pulsklocka någonstans i gömmorna (med band runt bröstkorgen), så får leta upp den istället. Skaffade istället en Bellabeat Leaf istället :D
 
Jag har en Charge 2 och är supernöjd. Jag sover i perioder väldigt dåligt och när jag ser siffrorna blir jag mer medveten och tänker på att gå och lägga mig i tid.

Sen angående pulsen så har jag jämfört med mitt pulsband och det är väldigt lika. Sen fick jag en liten hint att när jag känner mig stressad, så går vilopulsen direkt upp så ett par slag från 54 till 57-59 under de dagarna sen hänger det kvar ett par dagar innan kroppen verkat hinna varva ner ordentligt. Så för mig är det en extra varningsklocka att börja tänka på att dra ner på tempot när det händer.
Instämmer helt med dig! Det verkar inte vara någon stor skillnad mellan pulsbandet och min charge 2. Jag pendlar mellan 57-58 när jag är stressad är jag uppe på 63-65. Jag har blivit väldigt mycket mer medveten om hur jag mår och hur mycket sömnen spelar in.
 
Då var första natten avklarad. Facit: 21 minuters djupsömn av totalt 6,5 h sömn.

Förklarar en del om varför jag känner mig seg, även om det skulle slå en del (fast jag ser att resten av kurvan stämmer, när jag varit vaken och när jag dåsat).
 
Då var första natten avklarad. Facit: 21 minuters djupsömn av totalt 6,5 h sömn.

Förklarar en del om varför jag känner mig seg, även om det skulle slå en del (fast jag ser att resten av kurvan stämmer, när jag varit vaken och när jag dåsat).

Ooops, ja, det är ju inte bra!
 
Jag är sugen på en Fitbit Blaze. Har som sagt en Fitbit charge HR nu men saknar GPS i klockan. Allt annat är jag väldigt nöjd med så det blir svårt att gå till något annat än Fitbit känner jag :)
 
Förklarar en del om varför jag känner mig seg, även om det skulle slå en del (fast jag ser att resten av kurvan stämmer, när jag varit vaken och när jag dåsat).
Visst är det intressant att se? Jag har alltid tyckt att jag sover lagom mycket men när jag fick svart på vitt hur det (ja, ungefär då) är så såg jag att jag sover mycket mindre än jag faktiskt trott. Framförallt att mina uppvak är längre och påverkar mig mer än jag förstått (har hallucinationer vid insomning).

Det här har gjort bland annat att jag är väldigt noga med att gå och lägga mig tidigare vilket gjort stor skillnad :).
 
Puttar upp tråden.
Fick en Fitbit charge 3 i födelsedagspresent men känner mig bara sådär nöjd. Den säger tex att jag gått 59 steg i natt (dvs när jag sov - och jag går inte i sömnen). Och jag ligger rätt stilla när jag sover enligt sambon.
Hur mäter era steg? Nån som har charge 3?
 
När det kommer till pulsmätare som sitter i klockan och bara mäter på handleden så får man ta det mer som en hint än ett faktiskt värde. Felmarginalen kan vara rätt så stor. Vill man ha ett mer korrekt värde så får man ha ett separat pulsband runt bröstkorgen.
Fast den stämmer väldigt bra faktiskt, väldigt väldigt liten felmarginal på min. Mäter min puls och blodtryck hyfsat ofta hos läkare och pulsen stämmer alltid där iallafall.

Min iwatch hojtar till om pulsen blir för låg osv, kanske inte nånting man ska lita på för mycket då ju allt sådant kan gå sönder och visa fel men det ger ändå en väldigt bra vägledning oavsett.
 
Fast den stämmer väldigt bra faktiskt, väldigt väldigt liten felmarginal på min. Mäter min puls och blodtryck hyfsat ofta hos läkare och pulsen stämmer alltid där iallafall.

Vad jag har förstått så var det så mer förr, att klockorna inte var tillräckligt avancerade ännu så ville man veta exakt fick man ha pulsband. Idag tror jag dock de flesta klockor blivit så pass bra att de mäter rätt, undantaget om jag styrketränar och greppar mycket tunga saker med händerna. Då kan det bli lite "glapp", gissar att handlederna spänner sig för mycket.

Jag har inte mätt puls hos läkaren så jag vet inte om det stämmer överens med klockan, men när jag styrketränade med den en gång så registrerade den plötsligt "12 repetitioner" precis efter att jag gjort just 12 situps. Då kände jag att klockan visst har väldigt bra koll.
 
Jag har inte FitBit men en Garmin. Mäter sömn och det verkar stämma. Har väldigt mycket REM-sömn och rätt lite djupsömn, tyvärr.
Vad jag förstått ska man inte lägga alltför stor vikt vid vad klockorna säger om sömnen. Men hur mycket är lite djupsömn?
 
Ja. Har dock slutat eftersom jag dels inte riktigt fattar vad jag ska ha faktan till, dels blev skitstressad över hur lite jag sover och hur ofta jag vaknar.
Faktan kan man använda så att man ändra om i vardagen och livet så att man får bättre sömn. Sover man redan bra och är utvilad på mornarna så är det väl inget att bry sig om.
 
Faktan kan man använda så att man ändra om i vardagen och livet så att man får bättre sömn. Sover man redan bra och är utvilad på mornarna så är det väl inget att bry sig om.

Eller inte. Jag har rätt grava sömnstörningar, haft sen tonåren. Nu med småbarn är det bara att härda ut.
 
Puttar upp tråden.
Fick en Fitbit charge 3 i födelsedagspresent men känner mig bara sådär nöjd. Den säger tex att jag gått 59 steg i natt (dvs när jag sov - och jag går inte i sömnen). Och jag ligger rätt stilla när jag sover enligt sambon.
Hur mäter era steg? Nån som har charge 3?

Fast den mäter ju inte steg egentligen utan aktivitet. Du kanske rör mycket på armarna när du sover men ligger still i övrigt?
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag köpte igår en Fitbit Luxe. Främsta anledningen till inköp var att få en tillförlitlig stegräknare (mobilen har ingen bra sådan) och...
2
Svar
24
· Visningar
1 635
Senast: Ms_Antrop
·
Kropp & Själ Jag behöver en ny träningsklocka. Har en Fitbit Charge 5 som batteriet har lagt av på. Innan dess hade jag en Fitbit Charge 3 och där...
Svar
0
· Visningar
219
Senast: majola
·
Svar
2 002
· Visningar
62 218
IT & mobiler Jag har en fitbit versa 2. Den gör inget annat än att krångla.. Just nu ligger den på laddning sen två dagar och bara blinkar med...
2
Svar
23
· Visningar
1 127
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp