Sömnstörning/ muskelryckningar

BaraLinn

Trådstartare
Det är så att mitt barn sedan några månader tillbaka vaknar efter 5 timmar sömn och kan inte somna om för hen har så mycket ryckningar i kroppen. Allt från att en arm, ben till att hela kroppen rycker. Ibland är det även som spänningar i kroppen. Man märker att barnet är väldigt besvärat, känns stressad över situationen, får även skrattattacker. Hen är jättetrött och försöker somna om men det går inte, oftast vaken 3-5 timmar innan barnet lyckas somna om.
Detta resulterar i 5-9 timmar sömn totalt under ett dygn. Detta har pågått i snart 5 månader.
Vi har vart hos två läkare. Första läkaren kunde inte hjälpa oss utan sa att detta var en fas.
Andra läkaren skrev ut Theralen..
Vi har provat Theralen i två nätter, barnet har sovit 8-10 timmar sömn under natten utan oroligheter. Vaknar och är glad utan en massa ryckningar, är kreativ under dagen och äter bra. Sover middag minst 2 timmar.
Men vågar inte ge Theralen på grund av alla biverkningar det kan ge.

Men klarar inte av att se mitt barn så ”sönderstressad” 💔
Så alla föräldrar där ute kom med tips, alla tips är välkomna! ❤
Bör tillägga att barnet är 2 år!
 
Det första jag tänker på är om det kan vara värt att göra ett sömn-eeg så det inte är något sådant som påverkar. EP kan vara riktigt lurigt t.ex.

Hade dock inte tagit bort medicinen som får ditt barn att sova lugnt. Sömnbrist ger också biverkningar som kan vara riktigt illa ( https://ki.se/forskning/nyfiken-pa-somnbrist-nar-john-blund-vagrar-dyka-upp )
Tack för ditt svar!
Skrev aldrig det men vi har fått remiss för sömn- EEG, remissen skickades efter att vi hamnade på akuten efter 3 oprovocerade skrattattacker på 24 timmar.
Men det är ingen läkare som riktigt tror att det är EP. Läkaren nr 2 som jag bokade via en privat barnmottagning tror på sömnstörning och han är neurolog. Visar EEG inget så känns det som att vi inte kommer få hjälp.
Men barnet behöver hjälp, som det är nu så klara hen inte av att gå till förskolan och vi har inte råd att vara hemma. 😢
 
Men är han inte piggare när han sovit på medicinerna?
Verkar inte fungera varje natt. Natten har vart orolig trots Theralen. Har lyckats sova i 9 timmar men jättetrött nu och försöker somna om men det bara rycker i kroppen hela tiden. Inatt har det vart små nervryckningar i fötter och händer i princip hela natten blandat med några större muskelryckningar.
 
Ska tillägga att vi bara använt Theralen i tre nätter dom två första var barnet som vanligt vitt uppvaknande och inatt en mindre bra natt och morgon. Dock sover hen över dessa fem timmar som hen annars brukar vakna vid, så det är alltid ett framsteg!
 
Klurigt. Försök få en riktig undersökning av detta även om det inte hittas något på EEG. Har en kompis med ett barn som har problem som kommer av "trasigt" DNA. Någon gen som inte är som den ska helt enkelt. Tolkar jag ditt inlägg rätt har kompisens barn större problem än ditt och inte helt lika symptom så det behöver verkligen inte vara nåt sånt men de höll på länge innan det problemet hittades. Menar mer att det kan vara värt att ligga på så att säga så ni inte faller mellan stolarna för att det finns en orsak som är svår att hitta.

Har du pratat med läkare om att medicinen inte ger riktigt det resultatet ni önskar? Om det är så att det är ryckningar osv kanske något muskelavslappnande ger bättre resultat? Eller att det är en annan sömnmedicin ni borde prova? Ni behöver ju ha något tills vidare åtminstone så de måste ju kunna hjälpa till att hitta något som fungerar bättre för er. En anhörig hade 3 mediciner för sömn att variera med då han hade sömnproblem för att få effekt. Annars var det som att kroppen ställde in sig på att de skulle vara där och den kunde fortsätta vara vaken på dem :p

Hur mycket har ni styrt om rutinerna hemma för att försöka minska problemen? Tänker t.ex skärmar, fysisk aktivitet, matrutiner osv? OM det nu skulle vara epilepsi kan det underlätta att låta huvudet vila så att säga. Jag har själv haft problem med epilepsi innan och mina problem ökades kraftigt dagen efter stress. Andra får problem av skärmar, konstant ljud, blinkande ljus, för starkt ljus osvosv. Kanske kan det hjälpa ert barn att bryta en ond cirkel om ni hittar ett sätt för barnet att slappna av också, även om det kanske inte är epilepsi.
 
Klurigt. Försök få en riktig undersökning av detta även om det inte hittas något på EEG. Har en kompis med ett barn som har problem som kommer av "trasigt" DNA. Någon gen som inte är som den ska helt enkelt. Tolkar jag ditt inlägg rätt har kompisens barn större problem än ditt och inte helt lika symptom så det behöver verkligen inte vara nåt sånt men de höll på länge innan det problemet hittades. Menar mer att det kan vara värt att ligga på så att säga så ni inte faller mellan stolarna för att det finns en orsak som är svår att hitta.

Har du pratat med läkare om att medicinen inte ger riktigt det resultatet ni önskar? Om det är så att det är ryckningar osv kanske något muskelavslappnande ger bättre resultat? Eller att det är en annan sömnmedicin ni borde prova? Ni behöver ju ha något tills vidare åtminstone så de måste ju kunna hjälpa till att hitta något som fungerar bättre för er. En anhörig hade 3 mediciner för sömn att variera med då han hade sömnproblem för att få effekt. Annars var det som att kroppen ställde in sig på att de skulle vara där och den kunde fortsätta vara vaken på dem :p

Hur mycket har ni styrt om rutinerna hemma för att försöka minska problemen? Tänker t.ex skärmar, fysisk aktivitet, matrutiner osv? OM det nu skulle vara epilepsi kan det underlätta att låta huvudet vila så att säga. Jag har själv haft problem med epilepsi innan och mina problem ökades kraftigt dagen efter stress. Andra får problem av skärmar, konstant ljud, blinkande ljus, för starkt ljus osvosv. Kanske kan det hjälpa ert barn att bryta en ond cirkel om ni hittar ett sätt för barnet att slappna av också, även om det kanske inte är epilepsi.
Tack ännu en gång för dina svar det uppskattas!
Oj trasigt DNA låter inte alls som något vanligt. Vad hade barnet för symtom?

Vi gjorde ett sömn- EEG igår och det gick ju inte så bra.. hen somnade ju så klart inte..

Idag hade jag telefontid med den privata läkaren som ordinerade Theralen. Och han tror inte riktigt längre på en sömnstörning då ryckningarna kommer i vaket tillstånd nu alltså inte i samband med att han har sovit. Nu kommer det även när vi tex åker bil. Tog upp att Theralen inte gav önskad effekt men han ville inte skriva ut något annat just nu utan avvakta resultatet på EEG. Läkaren sa iaf att nu måste vi utesluta att det inte är något annat än en sömnstörning. Så hoppas verkligen han går till botten med det här.

Här hemma är det just nu ytterst lite skärmtid/ tv- tittande just nu då vi är rädda att det ska göra allt värre. 1-2 dagar i veckan hen får titta en liten stund om ens det. Vi har inte ändrat något med matrutiner 🤔 vi är ute ett par timmar om dagen, barnet sover i vagnen ute samt så är vi ute och leker på tomten eller skogen varje dag. Kvällsrutinen är den samma som alltid, kanske där vi borde ändra🙈 kvällen ser ut följande: varvar ner efter middagen sedan byter om till pyjamas och smörjer kroppen, får nappflaska i sängen medans vi läser bok, borstar tänderna och sedan tillbaka till sängen och fortsätter läsa bok. Några förslag på bra avslappning?
 
Det är inte alls vanligt. Började med ep, extrema mängder. Skulle dock tro att det hade visat sig tidigare om det var det som påverkade ert barn. Det var mer ett "sluta inte leta orsak"-tillägg.

Hade nog valt t.ex soffan med nappflaskan så sängen är just sovplatsen.
 
Jag har en dotter som är 4a år med liknande symtom och undrar därför hur det gick för er son? Kunde läkarna hitta någon orsak?
Allt gott!
/Sophia
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 627
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 554
Senast: Trott
·
Småbarn Nu behöver jag eran hjälp... Vi har en tjej här hemma som fyller tre år i sommar. Hon har ALLTID varit väldigt svår att söva och har...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 436
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Hej kloka medsystrar. Jag känner mig helt slut som förälder, maka och människa. Just nu går den mesta av min energi åt till att gå upp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
16 881
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp