Sömtryck?

Är det möjligt att det kommit in något innanför grönsulan som tryckt och orsakat detta? Typ en liten sten, grus? Min fd. medryttarhäst hade sulor och hon var tvärhalt en dag pga sand innanför sulan, de släppte förvisso ganska direkt de tog av skon men om din tex haft en sten kan de kanske orsakat typ de ovan beskriver?
Ja visst är det möjligt. Men tycker att han borde reagerat på visitertången om han har ett blåmärke/stengalla?

Nu går han iaf i en liten sjukruta. Tyckte han eventuellt såg bättre ut i morse men orkade inte titta så noga. Oroar ihjäl mig...
 
Ja visst är det möjligt. Men tycker att han borde reagerat på visitertången om han har ett blåmärke/stengalla?

Nu går han iaf i en liten sjukruta. Tyckte han eventuellt såg bättre ut i morse men orkade inte titta så noga. Oroar ihjäl mig...
Jag har samma oro här för en rejäl oförklarlig hälta. Men distriktaren är på väg hit med portabel röntgen :up:
Håller tummarna för Dio!
 
Ja visst är det möjligt. Men tycker att han borde reagerat på visitertången om han har ett blåmärke/stengalla?

Nu går han iaf i en liten sjukruta. Tyckte han eventuellt såg bättre ut i morse men orkade inte titta så noga. Oroar ihjäl mig...
Ja jag håller med de borde han, men de kan va lurigt!
Bra han verkar bättre även om han inte ville stå i sjukrutan 😅 håller tummarna
 
Ja visst är det möjligt. Men tycker att han borde reagerat på visitertången om han har ett blåmärke/stengalla?

Nu går han iaf i en liten sjukruta. Tyckte han eventuellt såg bättre ut i morse men orkade inte titta så noga. Oroar ihjäl mig...
Min häst reagerade inte på visitertången, det var en av anledningarna till att hovslagaren var så nollställd kring vad det kunde vara. Till slut landade han ändå litegrann i den ”diagnosen” men vi fick aldrig svart på vitt vad det verkligen var som felade.
 
Här går det intet bra. Under veckan har han blivit bättre. Som mest halt på morgonen vid utsläpp men rätt mycket bättre vid insläpp. Igår fick han dock spel i hagen och hann springa lite innan jag fick in dom. Då var han mer halt än för en vecka sen. Skulle säga nära tre grader i skritt. Så det är inte alls bra på en fläck 🥺. Tagit av skon igen och nu står han inlåst på box med ett våtvarmt omslag OM det nu, hur osannolikt det än känns är en hovböld. Kommer ringa kliniken direkt imorgon och tror nog vi kan få komma in omgående. Så får vi se om jag får med honom hem, jag ser bara framför mig att det inte kan vara annat än en fraktur nu.
 
Här går det intet bra. Under veckan har han blivit bättre. Som mest halt på morgonen vid utsläpp men rätt mycket bättre vid insläpp. Igår fick han dock spel i hagen och hann springa lite innan jag fick in dom. Då var han mer halt än för en vecka sen. Skulle säga nära tre grader i skritt. Så det är inte alls bra på en fläck 🥺. Tagit av skon igen och nu står han inlåst på box med ett våtvarmt omslag OM det nu, hur osannolikt det än känns är en hovböld. Kommer ringa kliniken direkt imorgon och tror nog vi kan få komma in omgående. Så får vi se om jag får med honom hem, jag ser bara framför mig att det inte kan vara annat än en fraktur nu.
Usch!
När Nelly blev halt i höstas verkade det också som en hovhälta först, var ju det där jäkla överbenet. Så det kan ju vara allt möjligt ändå!
Håller tummarna!
 
Här går det intet bra. Under veckan har han blivit bättre. Som mest halt på morgonen vid utsläpp men rätt mycket bättre vid insläpp. Igår fick han dock spel i hagen och hann springa lite innan jag fick in dom. Då var han mer halt än för en vecka sen. Skulle säga nära tre grader i skritt. Så det är inte alls bra på en fläck 🥺. Tagit av skon igen och nu står han inlåst på box med ett våtvarmt omslag OM det nu, hur osannolikt det än känns är en hovböld. Kommer ringa kliniken direkt imorgon och tror nog vi kan få komma in omgående. Så får vi se om jag får med honom hem, jag ser bara framför mig att det inte kan vara annat än en fraktur nu.
Kan trösta med att en fraktur läker ofta ihop och har för det mesta god prognos. Min första fick en fissur i hovbenet och var oxå jätte halt men efter ringskor med tåkappor runt om så var han ohalt och kunde sättas igång försiktigt efter några veckor.
 
Jag håller tummarna för er :heart

Det är ett antal år sen nu, men.. Mitt sto blev plötsligt rejält halt, sen blockhalt. In till klinik där vi träffade veterinär och hovslagare. Ingen särskild reaktion på nåt speciellt ställe i hoven, och inget syntes på röntgen. Alternativen var enligt veterinären: frissur på hovbenet eller hovböld. Hemskickad med lika halt häst, med en ny tid ett par veckor senare (för ny röntgen av hoven), ifall det skulle vara för tidigt för att se på röntgen. Jag skulle lägga om hoven under tiden, skon drogs av på kliniken (häst skrapade sönder omslaget så att hon behövde ett nytt typ varje dag, uttråkad deluxe...). Ett par dagar innan det bokade besöket öppnade sig till slut en hovböld, högt upp, och jag kunde avboka tiden.
 
Jag tycker inte alls det är ovanligt att hovböldshästar är JÄTTEHALTA, och att de kan bli bättre ett tag, och sedan sämre när bölden "fyller på". Min hoppade på tre ben vilken såklart gjorde ont i mattehjärtat, men läkte utan krusiduller när bölden väl hittats.

OM det nu skulle vara en fraktur är den ju relativt välstabiliserad innanför den hårda hovkapseln, men jättebra att röntga såklart så man vet vad man har att göra med. Jag upplever dock att bölder är oerhört mycket vanligare än frakturer. Särskilt någon vecka efter att hästen haft en söm som gått lite för djupt och dragit in smuts.
 
Jag tycker det låter mer som en böld än en fraktur. Bölder beter sig ju ofta just så, jättehalt - bättre - jättehalt igen osv… Frakturer brukar inte variera så
Håller tummarna ✊🏼✊🏼
/ Hovslagare, visserligen nyutbildad men ändå
 
Här går det intet bra. Under veckan har han blivit bättre. Som mest halt på morgonen vid utsläpp men rätt mycket bättre vid insläpp. Igår fick han dock spel i hagen och hann springa lite innan jag fick in dom. Då var han mer halt än för en vecka sen. Skulle säga nära tre grader i skritt. Så det är inte alls bra på en fläck 🥺. Tagit av skon igen och nu står han inlåst på box med ett våtvarmt omslag OM det nu, hur osannolikt det än känns är en hovböld. Kommer ringa kliniken direkt imorgon och tror nog vi kan få komma in omgående. Så får vi se om jag får med honom hem, jag ser bara framför mig att det inte kan vara annat än en fraktur nu.
Det måste inte vara en fraktur! Kan mycket väl vara en hovböld. Bra att ni åker in oavsett. Lycka till 💐🐴
 
Här går det intet bra. Under veckan har han blivit bättre. Som mest halt på morgonen vid utsläpp men rätt mycket bättre vid insläpp. Igår fick han dock spel i hagen och hann springa lite innan jag fick in dom. Då var han mer halt än för en vecka sen. Skulle säga nära tre grader i skritt. Så det är inte alls bra på en fläck 🥺. Tagit av skon igen och nu står han inlåst på box med ett våtvarmt omslag OM det nu, hur osannolikt det än känns är en hovböld. Kommer ringa kliniken direkt imorgon och tror nog vi kan få komma in omgående. Så får vi se om jag får med honom hem, jag ser bara framför mig att det inte kan vara annat än en fraktur nu.
Det kan absolut vara en böld ändå! Så där fram och tillbaka med hältan är inte ovanligt alls vid hovböld. Har själv varit med om det många gånger.
 
Tack alla som skriver 🙏💖! Jag är smått förtvivlad milt uttryckt. Han har stått på box hela dagen och bara varit utanför boxen för att lägga om omslaget. Eventuellt var han lite varm över ballarna, men det kan lika gärna varit för att jag känt så mycket eller bandaget🙄.

Dio tar boxvila rätt bra, nackdelen är mest att min andra häst inte kan vara ute i hagen själv. Så han får också stå inne. "Tur" att jag är sjukskriven och kan ta promenader med honom och vara ute och beta.

Min lilla sjukling 💖
20210619_193248.jpg
 
Tid på kliniken imorgon kl 9. Bara att vänta lite till. Ber till allt att det kryper fram en otäck böld tills dess. Har verkligen hemsk magkänsla.
Ibland kan man väl se bölder på röntgen också? Hoppas hoppas!
När man inte vet är det så lätt att se alla katastrofer framför sig, jag är också sån. Men då blir man iaf ganska ofta positivt överraskad sen.. Håller tummarna för att det är en sån gång för dig!
 
Ibland kan man väl se bölder på röntgen också? Hoppas hoppas!
När man inte vet är det så lätt att se alla katastrofer framför sig, jag är också sån. Men då blir man iaf ganska ofta positivt överraskad sen.. Håller tummarna för att det är en sån gång för dig!
Sist detta hände, för två år sen med min stora Koop, så var det exakt samma visa. Superhalt på höger fram. Åkte in på kliniken samma dag och på röntgen såg det ut som det fanns en böld. Åkte hem och han stod med våtvarmt omslag i en vecka. Åkte sen tillbaka med lika halt häst. Hovis började skära lite men han var skeptisk till att det var en böld. Ingen värme, ingen puls. Ny röntgen och antagligen var "bölden" som sågs första gången bara en skugga... På ultraljud syntes stora skador på x-plattan som indikerade att fästet till djupa böjsenan var skadat. För exakt prognos hade det behövts gjorts MR. Men hade redan gjort det på min andra den sommaren och iom att ul såg ut som skräp gjordes inte det. Han fick vila i tre månader men blev aldrig mindre halt och hans shivering blev så dålig av vilan att han fick tas bort.

Så jag har verkligen ingen bra erfarenhet av den här sortens skada och har så svårt att tro att det är en böld🥺.

Ikväll ska Dio få ett bad så får se hur halt han är metrarna till duschen..
 
Sist detta hände, för två år sen med min stora Koop, så var det exakt samma visa. Superhalt på höger fram. Åkte in på kliniken samma dag och på röntgen såg det ut som det fanns en böld. Åkte hem och han stod med våtvarmt omslag i en vecka. Åkte sen tillbaka med lika halt häst. Hovis började skära lite men han var skeptisk till att det var en böld. Ingen värme, ingen puls. Ny röntgen och antagligen var "bölden" som sågs första gången bara en skugga... På ultraljud syntes stora skador på x-plattan som indikerade att fästet till djupa böjsenan var skadat. För exakt prognos hade det behövts gjorts MR. Men hade redan gjort det på min andra den sommaren och iom att ul såg ut som skräp gjordes inte det. Han fick vila i tre månader men blev aldrig mindre halt och hans shivering blev så dålig av vilan att han fick tas bort.

Så jag har verkligen ingen bra erfarenhet av den här sortens skada och har så svårt att tro att det är en böld🥺.

Ikväll ska Dio få ett bad så får se hur halt han är metrarna till duschen..
❤️❤️❤️
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 988
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 358
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: bellala
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 008
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp