Sömtryck?

Fiorano

Trådstartare
I ett försök att inte bli hysterisk undrar jag om eta erfarenheter av sömtryck? I onsdags blev min skodd, red ut en kortis på torsdagen och tyckte han kändes lite öm fram. När jag tog in fredagskväll var han halt halt jättehalt ena fram. På lördagen tog vi av skon och jag la ett våtvarmt omslag. Den tofflan fick han vara ute med i hagen under dagen idag söndag. Han är lugn i hagen så därför får han gå ut trots hälta.

Idag har hovis slagit på skon igen och han är fortfarande väldigt halt. Det känns som ett klassiskt förlopp med sömtryck på en känslig häst. Och känslig ÄR han. Men det kan ju vara hundra andra saker i hoven som.är betydligt mer allvarliga...

Ska ringa kliniken direkt imorgon men vet att de är superhårt bokade men får kanske komma akut.

Snälla berätta om era erfarenheter av sömtryck!
20210613_124926.jpg
 
Har hovis klämt igenom hoven med visitertång? Tänker det låter ju lite som hovböld, eller hovbensfraktur men det känns ju mer osannolikt.🤔

En väninna åkte in med en häst som vet var helt säker på var en hovböld men som sedermera tyvärr visade sig vara en hovbensfraktur.. Blev ju tyvärr mycket mer komplicerat iom att hästen fick gå ostabilicerad så länge. Så be alltid om plåt är mitt råd om det inte är en självklar böld vill säga.
 
Har hovis klämt igenom hoven med visitertång? Tänker det låter ju lite som hovböld, eller hovbensfraktur men det känns ju mer osannolikt.🤔

En väninna åkte in med en häst som vet var helt säker på var en hovböld men som sedermera tyvärr visade sig vara en hovbensfraktur.. Blev ju tyvärr mycket mer komplicerat iom att hästen fick gå ostabilicerad så länge. Så be alltid om plåt är mitt råd om det inte är en självklar böld vill säga.
Ja han klämdes igenom med visitertång utan reaktion. Ingen värme, ingen puls.
 
Sömtryck, hovböld eller Sömtryck pga hovböld/hålet efter en hovböld.

Min fröken fick ju det senare och hade inga andra symptom än att hon blev skethalt med sko, men rörde sig obehindrat utan. Själva bölden hade letat sig ut genom ett sömhål och vad det egentligen var som gjorde ont syntes inte förrän de röntgade.
 
I ett försök att inte bli hysterisk undrar jag om eta erfarenheter av sömtryck? I onsdags blev min skodd, red ut en kortis på torsdagen och tyckte han kändes lite öm fram. När jag tog in fredagskväll var han halt halt jättehalt ena fram. På lördagen tog vi av skon och jag la ett våtvarmt omslag. Den tofflan fick han vara ute med i hagen under dagen idag söndag. Han är lugn i hagen så därför får han gå ut trots hälta.

Idag har hovis slagit på skon igen och han är fortfarande väldigt halt. Det känns som ett klassiskt förlopp med sömtryck på en känslig häst. Och känslig ÄR han. Men det kan ju vara hundra andra saker i hoven som.är betydligt mer allvarliga...

Ska ringa kliniken direkt imorgon men vet att de är superhårt bokade men får kanske komma akut.

Snälla berätta om era erfarenheter av sömtryck!Visa bifogad fil 71703
Min erfarenhet är att det bästa är att som du gjort lägga våtvarmt omslag några dagar, och nu fortfarande är halt skulle jag ha lagt ett gips för att stabilisera en eventuell skada och avvaktat röntgen. Har varit med om att det kan vara bra att vänta några dagar med röntgen för att kunna se mindre sprickor. Är det en seg hovböld eller sömtryck är det ju toppen liksom, är ju de andra alternativen man är rädd för.
 
Låter ju som sömtryck eller kanske ännu mer som hovböld, tycker jag. Min har haft hovböld många gånger utan vare sig reaktion på visitertång eller puls. Bra att du lagt omslag. Sedan skulle jag ha haft hästen ensam och i mindre hage/fålla tills jag vet vad felet är. Lycka till!
 
Verkar mest logiskt att det är något som härrör från skoningen. Du skriver att han är känslig, är han plattfotad / sulöm? Tycker att det borde blivit bättre när ni drog av skon om det var ett sömtryck och funderar på om det kan vara en rejäl stengalla? De fall av sömtryck jag varit med om har kommit mer smygande och märkts mest efter typ en vecka, men alla hästar är olika. Vet inte om det är någon tröst men mn väninnas häst som hade hovbensfraktur fick vi knappt in från hagen. Hon kompenserade så mycket bak (frakturer var fram) att vi först trodde hon hade korsförlamning. Hoppas du får en tid hos veterinären asap, det jobbigaste är att inte veta.
 
Kliniken tycker att jag ska avvakta. Ev drar jag av skon igen och lägger ett gips. Är hemskt att vänta men meningslöst att röntga nu om en ändå inte kan se något.
 
Kliniken tycker att jag ska avvakta. Ev drar jag av skon igen och lägger ett gips. Är hemskt att vänta men meningslöst att röntga nu om en ändå inte kan se något.
Jobbigt! Men det är ju inte alla frakturer som är otydliga initialt, kan ju lika gärna vara ngt som syns tydligt direkt?
Jag hade hellre röntgat två gånger, men jag är fullständigt neurotisk när det gäller skador🙈
 
I ett försök att inte bli hysterisk undrar jag om eta erfarenheter av sömtryck? I onsdags blev min skodd, red ut en kortis på torsdagen och tyckte han kändes lite öm fram. När jag tog in fredagskväll var han halt halt jättehalt ena fram. På lördagen tog vi av skon och jag la ett våtvarmt omslag. Den tofflan fick han vara ute med i hagen under dagen idag söndag. Han är lugn i hagen så därför får han gå ut trots hälta.

Idag har hovis slagit på skon igen och han är fortfarande väldigt halt. Det känns som ett klassiskt förlopp med sömtryck på en känslig häst. Och känslig ÄR han. Men det kan ju vara hundra andra saker i hoven som.är betydligt mer allvarliga...

Ska ringa kliniken direkt imorgon men vet att de är superhårt bokade men får kanske komma akut.

Snälla berätta om era erfarenheter av sömtryck!Visa bifogad fil 71703
Mina erfarenheter med sömtryck har varit att hältan försvinner mer eller mindre direkt när skon dras av. Men jag har inte så mycket erfarenhet av det. Kan mycket väl tänka mig att det lätt leder till hovbölder också.
 
@Fiorano - När "min" förra häst hade konstaterat sömtryck var han skodd på måndagen eller tisdagen och lätt riden, på onsdag kväll blev han halt under ett pass. Fick ut hovslagaren på torsdagen som skodde om och han blev bättre direkt, dvs direkt mycket mindre halt, men fortfarande lite halt/öm i flera dagar efter det. Minns jag rätt så tog det nästan en vecka. Inga andra komplikationer, bara en väldigt känslig häst.
 
Jag har haft exakt samma förlopp med min gamla ponny, men det var runt 2009 så det är länge sen och jag kan ha glömt något. Hon blev fullständigt halt a la inte ens kunna stödja på hoven dagen efter att hovslagaren varit ute. Vi tänkte både sömtryck, hovböld eller ännu värre fraktur (hästen var 22 år så jag var livrädd när det inte gick tillbaka) och inget hände vad hovslagaren än gjorde. Hästen stod nog på boxvila bortåt en månad.

Sen helt plötsligt bara vände det och hon blev "ohalt" lika snabbt som hon först blev halt. Hovslagaren var inne på att det ändå hade något med skoningen att göra, som ett sömtryck, han refererade till det som ett blåmärke (han hade ett namn för det som jag inte minns idag). Hästen levde i fyra år till efter det och hade aldrig de problemen igen. Jag hade haft henne i sju år innan dess, så det är alltså något som förekom en gång på alla dessa år. Det var vår vanliga hovslagare, så inget byte eller konstigheter där.
 
Har pratat med ytterligare en klinik idag som tycker jag ska avvakta och ha honom på box tillsvidare. Jag har låtit honom vara ute i vanliga hagen i dagarna eftersom han är så pass lugn. Naturligtvis är jag medveten om riskerna med det. Nu är han iaf inne på box och ska bygga en sjukruta imorgon.

Detta är en mycket känslig individ och jag har intet svårt att tro att ett sömtryck gör superont på honom. Tyckte att han kanske var mindre halt idag, men ni vet hur det är att stirra sig blind🙈.
 
Har pratat med ytterligare en klinik idag som tycker jag ska avvakta och ha honom på box tillsvidare. Jag har låtit honom vara ute i vanliga hagen i dagarna eftersom han är så pass lugn. Naturligtvis är jag medveten om riskerna med det. Nu är han iaf inne på box och ska bygga en sjukruta imorgon.

Detta är en mycket känslig individ och jag har intet svårt att tro att ett sömtryck gör superont på honom. Tyckte att han kanske var mindre halt idag, men ni vet hur det är att stirra sig blind🙈.
Håller tummarna för att han snart är bra igen!
 
Ordet hovslagaren refererade till kom till mig efter att jag postat mitt inlägg. Stengalla med efterföljande inflammerad hovvägg var det som han trodde att min häst drabbats av.

Håller tummarna att din häst snart mår bättre.
 
Ordet hovslagaren refererade till kom till mig efter att jag postat mitt inlägg. Stengalla med efterföljande inflammerad hovvägg var det som han trodde att min häst drabbats av.

Håller tummarna att din häst snart mår bättre.
Ja stengallor är inte helt ovanliga. Han har dock gått med tjocka grönsulor, så sulan borde varit skyddad tycker jag. Men det är definitivt inte omöjligt..
 
Ja stengallor är inte helt ovanliga. Han har dock gått med tjocka grönsulor, så sulan borde varit skyddad tycker jag. Men det är definitivt inte omöjligt..
Är det möjligt att det kommit in något innanför grönsulan som tryckt och orsakat detta? Typ en liten sten, grus? Min fd. medryttarhäst hade sulor och hon var tvärhalt en dag pga sand innanför sulan, de släppte förvisso ganska direkt de tog av skon men om din tex haft en sten kan de kanske orsakat typ de ovan beskriver?
 
Strax innan jag köpte min häst, i januari 2019, blev hon plötsligt tokhalt på ena frambenet. Väntade ett par dagar, blev snarare sämre än värre, så bokade en tid på kliniken. När vi väl åkte dit tyckte vi det hade vänt igen och blivit lite bättre, men vi kollade ändå upp henne. Hoven röntgades från alla möjliga vinklar och vi hittade ingenting. Några dagar senare var hon ohalt. Vi fick aldrig reda på vad som orsakade hältan.
 
När mina har fått sömtryck så har det kommit direkt efter skoningen samt även det värsta släppt direkt skon tagits av och satts på igen. Ingen ihållande hälta.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 228
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 428
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 393
Senast: bellala
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 045
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp