Söndagsintervju idag - Linnea Claeson

Not all men are actual rapists. Some are rape apologists. Some tell rape jokes. Some are victim blamers. Some are silent.”
Det finns gott om män som öppet uttrycker avsky också så det där citatet kanske låter fint och finurligt men det är BS.
Nej, jag är inte ute efter att trycka till dig. Såtillvida du själv inte gjort en undersökning om hur många av dessa som ger medhåll som också de facto är "instagramfeminister" och även "hemmafruar", så blir ju ditt påstående helt felaktigt. Och jag finner det otroligt anmärkningsvärt att göra sådana påståenden i en tråd där LC kritiseras för sitt eget skarvande.

Därav känner jag mig nödgad att peka ut det, och samtidigt uppmärksamma hur otroligt lätt det är att skarva sin egen sanning för att föra fram sin poäng och sina åsikter.
Jag sa internetfeminister, inte instagramfeminister. Jag menade aldrig att alla med de här åsikterna är en jätteprofil som "alla" känner till, i så fall ber jag om ursäkt för att jag har varit otydlig, men skarvat har jag inte gjort.
... därför att det kanske är lite mer intressant att jobba på den höga posten hellre än som städerska, men det är ju i första hand männens position.

Eller så handlar det om att fortfarande, år 2019, stannar en "god" kvinna/moder hemma med barnen hellre än gör karriär (barn har ju ofta två föräldrar).

Just kvinnors prioriteringar p g a traditionella normer är ju ett av de största hindren genom tiderna för rösträtt, jämlikhet och andra avancemang för kvinnor.
Blir man städerska så får man räkna med en låg lön och en "hög position" är inget man söker jobb som utan det får man när man redan jobbat länge.

Det finns många aspekter i "kvinnors prioriteringar" som är mer eller mindre i kvinnans eget ansvar, för till syvende och sist är det bara vi (kvinnor) som faktiskt kan förändra den biten.
Om man tittar på mäns våld mot män så är det inte för att mannen är man och blir offer. Det är för att mannen i de flesta fall är en motståndare (gängvåld, kärleksrival etc). Inte i egenskapen av att vara man.
Men jag förstår inte förutsättningen att mäns våld mot kvinnor alltid är FÖR ATT de är kvinnor. Som du själv säger så handlar ju mäns våld mycket om en "motståndare" och det kan även kvinnor vara. Män som är väldigt våldsamma och har varit våldsamma mot kvinnor, har väldigt ofta också en kriminell "karriär" där de varit våldsamma mot män.
 
Jag sa internetfeminister, inte instagramfeminister. Jag menade aldrig att alla med de här åsikterna är en jätteprofil som "alla" känner till, i så fall ber jag om ursäkt för att jag har varit otydlig, men skarvat har jag inte gjort.

Där skiljer sig vår uppfattning totalt.
Överlag tänker jag att man gärna kan undvika påståenden man faktiskt inte har grund för.
 
Varför skulle det vara legitimt?
JAG säger inte att det är legitimt, men om man lägger fokus och enbart fokus på mäns våld mot kvinnor så försvinner ju en ännu större utsatt grupp OCH man accepterar att det sker. Det är inte ett fokus på jämställdhet, det är bara en jakt på en del av problemet resen skiter man i eller förklarar på annat sätt som om DET vore ok att det har andra orsaker.
 
Blir man städerska så får man räkna med en låg lön och en "hög position" är inget man söker jobb som utan det får man när man redan jobbat länge.

Det finns många aspekter i "kvinnors prioriteringar" som är mer eller mindre i kvinnans eget ansvar, för till syvende och sist är det bara vi (kvinnor) som faktiskt kan förändra den biten.

Men jag förstår inte förutsättningen att mäns våld mot kvinnor alltid är FÖR ATT de är kvinnor. Som du själv säger så handlar ju mäns våld mycket om en "motståndare" och det kan även kvinnor vara. Män som är väldigt våldsamma och har varit våldsamma mot kvinnor, har väldigt ofta också en kriminell "karriär" där de varit våldsamma mot män.

Men vad är kontentan av ditt första stycke? Att kvinnor jobbar mindre så de kan inte få höga poster i samma utsträckning som män? Många män är ju på höga poster redan när de blir förälder första gången.

Jo, det är alltid kvinnans ansvar. Både för oss själva och vår utveckling, och för att inte reta männen eller dra alla över en kam.

Vi vänder på det. Hur vanligt är kvinnors våld mot män? Och när uppstår det?

JAG säger inte att det är legitimt, men om man lägger fokus och enbart fokus på mäns våld mot kvinnor så försvinner ju en ännu större utsatt grupp OCH man accepterar att det sker. Det är inte ett fokus på jämställdhet, det är bara en jakt på en del av problemet resen skiter man i eller förklarar på annat sätt som om DET vore ok att det har andra orsaker.

ENBART fokus på mäns våld mot kvinnor?! Gode gud i himlen, de resurser som läggs på gängvåldet i Malmö - mäns våld mot män. Och en liten, liten grupp.
 
JAG säger inte att det är legitimt, men om man lägger fokus och enbart fokus på mäns våld mot kvinnor så försvinner ju en ännu större utsatt grupp OCH man accepterar att det sker. Det är inte ett fokus på jämställdhet, det är bara en jakt på en del av problemet resen skiter man i eller förklarar på annat sätt som om DET vore ok att det har andra orsaker.
Tråden handlade väl iofs inte om mäns våld mot kvinnor heller..

Två ovanstående besvarar väl sig själv, känner jag...

Ja, gode gud i himlen på dig själv. Det våldet drabbar visst även kvinnor med barn i famnen.

Du anser att det är vad det handlar om? Vem är det nu som drar fokus till kvinnorna och exkluderar mäns utsatthet?
 
Om NÅGOT är "legitimt" om något i världen idag så är det en man som klappar på en annan man. Varför är det ok?

Nu antar jag att du menar klappa som i att slå? För annars borde det vara mer än okej att män klappar varandra. Jag tror det hade varit väldigt bra! Men om jag utgår från att du menar slå, så är det väl aldrig okej. Vem har sagt det?

om man lägger fokus och enbart fokus på mäns våld mot kvinnor så försvinner ju en ännu större utsatt grupp OCH man accepterar att det sker. Det är inte ett fokus på jämställdhet, det är bara en jakt på en del av problemet resen skiter man i eller förklarar på annat sätt som om DET vore ok att det har andra orsaker.

Självklart faller allt annat runtomkring om alla lägger ALLT fokus, verkligen allt, på enbart en specifik fråga. Fast nu är det ju inte så. Men i sak har du rätt. Däremot går det alldeles utmärkt att jobba med flera olika frågor. Alla kan inte göra allt, men bara för att jag exempelvis står upp extra mycket för kvinnors utsatthet så betyder det inte att jag inte står upp och motverkar exempelvis rasism. Men det är två helt olika frågor.
 
Eller att kvinnor i högre utsträckning prioriterar annat framför karriär? Familj ex.
Och varför är det just kvinnor som känner det behovet? Varför känner inte män att de behöver prioritera annat framför karriären?

Jag tänker lite på hänsyn till båda könen också då, kvinnor ses som kalla när de vill satsa på karriären medan män ses som för "mjuka" när de prioriterar annat framför karriären. Men det håller på att bli bättre i just det fallet, det tror jag :up:
 
... därför att det kanske är lite mer intressant att jobba på den höga posten hellre än som städerska, men det är ju i första hand männens position.

Eller så handlar det om att fortfarande, år 2019, stannar en "god" kvinna/moder hemma med barnen hellre än gör karriär (barn har ju ofta två föräldrar).

Just kvinnors prioriteringar p g a traditionella normer är ju ett av de största hindren genom tiderna för rösträtt, jämlikhet och andra avancemang för kvinnor.


Nja, kan säkert vara så i vissa fall men det är nog en av många faktorer som väger in. Dom flesta par/familjer jag har i min närheten har båda parter likvärdig utbildning/yrkesstatus. Man tenderar ju att välja partner som tillhör samma ”samhällsklass”.
 
Samt skillnaden i synen på en man som lämnat sina barn och en kvinna som lämnat sina barn :crazy:
Alltså, mannen är inte helt klanderfri i samhällets ögon då men nåde den kvinna som kommer tänka på tanken..! Hon skulle ses som ett monster :crazy: medan man suckar mest över mannen och tänker att han är obotlig ungkarl typ.
 
Det kan bero på flera olika saker. Som @miumiu säger kan det handla om prioriteringar. Tittar man på den där grafen om personer i arbete så syns det ju också tydligt att män dels jobbar mer, men också ser ut att vara mindre petiga med vilket jobb de har.

Jag säger inte att det definitivt är 100% jämställt, utan att om man vill ha en verklig diskussion om det så måste man gå mer på djupet.

En bra start för att jämna ut löneskillnader (inte bara mellan könen då) är att vi (vi som i vi som är anställda) faktiskt börjar prata mer om lön, framförallt med varandra. Den här tystnadskulturen som råder i Sverige om att man ABSOLUT inte ska prata om vad man tjänar, och FRAMFÖRALLT inte med kollegor - är otroligt praktisk och behändig för alla utom löntagarna.
Förlåt men kan du förklara hur du ser i graferna att män är mindre petiga med vilka jobb de har? :confused:

I övrigt håller jag med om det du skriver om lönen. Jag håller bara inte med att det utesluter att det behövs arbete med löneskillnaderna mellan könen också.
 
Och varför är det just kvinnor som känner det behovet? Varför känner inte män att de behöver prioritera annat framför karriären?

Jag tänker lite på hänsyn till båda könen också då, kvinnor ses som kalla när de vill satsa på karriären medan män ses som för "mjuka" när de prioriterar annat framför karriären. Men det håller på att bli bättre i just det fallet, det tror jag :up:
Om du tittar på evolutionära könsroller så finns där en överlevnadsstrategi i det. Idag har vi inte den typen av samhällsstruktur i större delen av västvärlden iallafall. Jag vill nog dra det så pass långt att idag i främst skandinavien, så klandras kvinnor som gör valet att stanna hemma med barnen. Varför har det blivit så? Och varför söker sig inte fler kvinnor till traditionella mansyrken, rörkrökare, byggare, elektriker, mattläggare, sopåkare, banvallsarbetare - varför uppmuntras kvinnor bara till att söka sig till bekväma bra betalda osmutsiga yrken, om vi nu ska tala om rättvisor?
 
Om du tittar på evolutionära könsroller så finns där en överlevnadsstrategi i det. Idag har vi inte den typen av samhällsstruktur i större delen av västvärlden iallafall. Jag vill nog dra det så pass långt att idag i främst skandinavien, så klandras kvinnor som gör valet att stanna hemma med barnen. Varför har det blivit så? Och varför söker sig inte fler kvinnor till traditionella mansyrken, rörkrökare, byggare, elektriker, mattläggare, sopåkare, banvallsarbetare - varför uppmuntras kvinnor bara till att söka sig till bekväma bra betalda osmutsiga yrken, om vi nu ska tala om rättvisor?

Det pågår visst satsningar för att få fler kvinnor till t ex byggbranschen och allt större andel kvinnor anställs också. Men det tar längre tid ju mer traditionellt manliga och konservativa branscher är. De kvinnor som jobbar där får ofta möta rätt jobbiga attityder och fördomar.
 
Men vad är kontentan av ditt första stycke? Att kvinnor jobbar mindre så de kan inte få höga poster i samma utsträckning som män? Många män är ju på höga poster redan när de blir förälder första gången.

Jo, det är alltid kvinnans ansvar. Både för oss själva och vår utveckling, och för att inte reta männen eller dra alla över en kam.

Vi vänder på det. Hur vanligt är kvinnors våld mot män? Och när uppstår det?
Första frågan kan du se svar på nedan här. Angående ansvar så handlar det egentligen inte om män respektive kvinnor utan att du som person själv har ansvaret för hur du vill att ditt yrkesliv ska bli. Det kan vara lättare eller svårare beroende på flera olika faktorer, men det är dina val.

Den sista frågan förstår jag inte alls vad du menar med då jag aldrig pratat om det.
Förlåt men kan du förklara hur du ser i graferna att män är mindre petiga med vilka jobb de har? :confused:

I övrigt håller jag med om det du skriver om lönen. Jag håller bara inte med att det utesluter att det behövs arbete med löneskillnaderna mellan könen också.
Om vi utgår ifrån att graferna är korrekta och speglar sanningen så två saker som sticker ut mest: Kvinnor vabbar betydligt mer, och kvinnor VILL inte heltidsarbeta i samma utsträckning. Kvinnor är också oftare för sjuka för att jobba eller för fysiskt eller mentalt "svaga" (ursäkta ordvalet, jag vet inte hur jag ska formulera det) för ett visst jobb.

Samtliga poster bortsett från den första som innebär att man är arbetslös innebär frånvaro från jobbet och där är kvinnor överrepresenterade i alla kategorier. Män jobbar alltså mer överlag, vilket i sig kan vara en förklaring till att de har högre genomsnittslöner. Observera att jag sa KAN, jag tycker fortfarande inte de här graferna är djupdykande nog för att ge någon vidare insikt.

Jag vill också säga igen att jag inte sagt att det inte behövs arbete med löneskillnader mellan könen, för det gör det. Jag anser bara att det troligtvis har andra förklaringar till varför det är så och inte att män har högre löner för att de är just män.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp