Söndagsintervju idag - Linnea Claeson

Det pågår visst satsningar för att få fler kvinnor till t ex byggbranschen och allt större andel kvinnor anställs också. Men det tar längre tid ju mer traditionellt manliga och konservativa branscher är. De kvinnor som jobbar där får ofta möta rätt jobbiga attityder och fördomar.
Ja, jag vet att det finns satsningar för dessa typer av yrken. Men jag vet också av egen erfarenhet som mamma till två döttrar, hur de under sin skoltid fått coacing i ledarskap, fått extra resurser av skola för 'aim higher' och liknande, medan pojkarna i samma skola inte fått något ens i närheten av samma.
De jobbiga attityderna och fördomarna bör väl växa bort desto fler kvinnor som drar på sig arbetskläderna i dessa yrken. Idag ser i alla fall inte jag som mamma till döttrar att de någonsin fått någon som helst push att sikta mot golvposition.
 
Angående ansvar så handlar det egentligen inte om män respektive kvinnor utan att du som person själv har ansvaret för hur du vill att ditt yrkesliv ska bli. Det kan vara lättare eller svårare beroende på flera olika faktorer, men det är dina val.

Att koka ner det till att det skulle vara "individens egna val" förklarar ju t ex inte när kvinnor har sämre lön än män trots samma yrke och erfarenhet. Skulle det vara kvinnornas "val" då menar du att ha sämre lön?

När man påstår dylikt åsidosätter man all påverkan våra normer och samhällsstrukturer har. Vill du mena att samhället är norm- och strukturlöst, och att allting är upp till individen?
 
Så om man pekar ut enstaka grupper av män så gör det att de inte vill engagera sig, men om man pekar ut ALLA män så gör det att alla män är mer benägna att engagera sig? Jag får inte ihop den logiken.

Det är omöjligt eftersom dessa män finns i alla samhällsgrupper. Så om folk bara kunde sluta tänka i de banorna skulle det bli lättare, men det är ju klart jobbigt att tänka sig sig att chefen kanske går hem och spöar frugan eller att kontorsgrannen knullar tjejer som är så fulla att de inte kan freda sig om de vill.

Det blir alltid jobbigt när obehagliga saker kommer nära en.
 
Ja, jag vet att det finns satsningar för dessa typer av yrken. Men jag vet också av egen erfarenhet som mamma till två döttrar, hur de under sin skoltid fått coacing i ledarskap, fått extra resurser av skola för 'aim higher' och liknande, medan pojkarna i samma skola inte fått något ens i närheten av samma.
De jobbiga attityderna och fördomarna bör väl växa bort desto fler kvinnor som drar på sig arbetskläderna i dessa yrken. Idag ser i alla fall inte jag som mamma till döttrar att de någonsin fått någon som helst push att sikta mot golvposition.

Fast sånt beror med största sannolikhet på elevens egna intressen, ambitioner och talanger. Varför ska man pusha någon som är helt inriktad på att läsa en högre utbildning på universitet till att gå en mer yrkesinriktad linje på gymnasiet, t ex?
 
Om man tittar på mäns våld mot män så är det inte för att mannen är man och blir offer. Det är för att mannen i de flesta fall är en motståndare (gängvåld, kärleksrival etc). Inte i egenskapen av att vara man.
Jag blir lite nyfiken på hur det ser ut i homosexuella förhållanden med män. Rent procentuellt, hur hög är misshandelfallen i dem i jämförelse med heterosexuella förhållanden?
I båda fallen är ju då förövaren en man, men offret är av olika kön.
 
Det är omöjligt eftersom dessa män finns i alla samhällsgrupper. Så om folk bara kunde sluta tänka i de banorna skulle det bli lättare, men det är ju klart jobbigt att tänka sig sig att chefen kanske går hem och spöar frugan eller att kontorsgrannen knullar tjejer som är så fulla att de inte kan freda sig om de vill.

Det blir alltid jobbigt när obehagliga saker kommer nära en.
Men hur ska man tänka då? Alla män är svin och det är inget att göra åt? Om det inte finns någon gemensam nämnare, inget som driver en individ till att bli såhär bortsett från könet man är fött med, då finns det ju heller inget att göra? Bara att som kvinna gilla (under)läget i så fall.
 
Det är omöjligt eftersom dessa män finns i alla samhällsgrupper. Så om folk bara kunde sluta tänka i de banorna skulle det bli lättare, men det är ju klart jobbigt att tänka sig sig att chefen kanske går hem och spöar frugan eller att kontorsgrannen knullar tjejer som är så fulla att de inte kan freda sig om de vill.

Det blir alltid jobbigt när obehagliga saker kommer nära en.

Just det här är så himla viktigt. Det är verkligen inte bara de som syns ute under fotbollsmatcher, som hänger på krogen varje fredag eller som ser ut som hulken under skjortan. Det är nörden, chefen, golfkillen eller den där supertrevlige baristan.
jag försöker ständigt ha det i åtanke när jag umgås med kollegor och bekantskaper.
 
Jag blir lite nyfiken på hur det ser ut i homosexuella förhållanden med män. Rent procentuellt, hur hög är misshandelfallen i dem i jämförelse med heterosexuella förhållanden?
I båda fallen är ju då förövaren en man, men offret är av olika kön.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6113571/

"Life-time prevalence of IPV in LGB couples appeared to be similar to or higher than in heterosexual ones: 61.1% of bisexual women, 43.8% of lesbian women, 37.3% of bisexual men, and 26.0% of homosexual men experienced IPV during their life, while 35.0% of heterosexual women and 29.0% of heterosexual men experienced IPV. When episodes of severe violence were considered, prevalence was similar or higher for LGB adults (bisexual women: 49.3%; lesbian women: 29.4%; homosexual men: 16.4%) compared to heterosexual adults (heterosexual women: 23.6%; heterosexual men: 13.9%) (Breiding et al., 2013). " (IPV = intimate partner violence)
 
Men hur ska man tänka då? Alla män är svin och det är inget att göra åt? Om det inte finns någon gemensam nämnare, inget som driver en individ till att bli såhär bortsett från könet man är fött med, då finns det ju heller inget att göra? Bara att som kvinna gilla (under)läget i så fall.

Men alltså, vad tror du själv att alla dessa diskussioner ämnar komma åt? Förändring, givetvis. Och förändring kan inte ske förrän problemet uppmärksammas. Det finns MÄNGDER av initiativ därute som vill "komma åt" problemen.
 
Men hur ska man tänka då? Alla män är svin och det är inget att göra åt? Om det inte finns någon gemensam nämnare, inget som driver en individ till att bli såhär bortsett från könet man är fött med, då finns det ju heller inget att göra? Bara att som kvinna gilla (under)läget i så fall.

Fast något i samhället Finns det ju som gör/tillåter män att växa upp och bli på det här viset. Normer ligger närmast till hand och dem måste vi som samhälle ändra på.
 
Men hur ska man tänka då? Alla män är svin och det är inget att göra åt? Om det inte finns någon gemensam nämnare, inget som driver en individ till att bli såhär bortsett från könet man är fött med, då finns det ju heller inget att göra? Bara att som kvinna gilla (under)läget i så fall.

Det är detta som händer, kvinnor formar sina liv efter att främmande män potentiellt är farliga män. Det blir ju den strategi vi får ta till. Det hade ju inte behövts om det gick att säga att män från grupp X och Y är där de farliga männen finns.
 
Om du tittar på evolutionära könsroller så finns där en överlevnadsstrategi i det. Idag har vi inte den typen av samhällsstruktur i större delen av västvärlden iallafall. Jag vill nog dra det så pass långt att idag i främst skandinavien, så klandras kvinnor som gör valet att stanna hemma med barnen. Varför har det blivit så? Och varför söker sig inte fler kvinnor till traditionella mansyrken, rörkrökare, byggare, elektriker, mattläggare, sopåkare, banvallsarbetare - varför uppmuntras kvinnor bara till att söka sig till bekväma bra betalda osmutsiga yrken, om vi nu ska tala om rättvisor?
Jag skulle vilja påstå att vissa traditionella "kvinnoyrken" är inte bekväma bra betalda osmutsiga yrken - som sjuksköterskor, barnmorskor, förskollärare... etc.
Men jag tror att det håller på att bli mer vanligt med kvinnor inom de yrken du nämner, och jag hoppas att det blir mer vanligt med män inom de yrken jag nämnt också.

Jag tror att de kvinnorna klandras lätt pga rädslan att bandet ska backas. Plus att det fortfarande är mera vanligt med hemmafruar än hemmamän. Om det blir mera hemmamän så kanske man slutar börja klandra kvinnor som gör det valet.
Men då behöver kvinnors lön öka, jag tror att kvinnor ofta blir den som stannar hemma pga mannen är den som oftast har högst lön i hemmet, vilket är ju förståeligt. Men strukturellt i samhället behöver man då titta närmare på det.
 
Det pågår visst satsningar för att få fler kvinnor till t ex byggbranschen och allt större andel kvinnor anställs också. Men det tar längre tid ju mer traditionellt manliga och konservativa branscher är. De kvinnor som jobbar där får ofta möta rätt jobbiga attityder och fördomar.
Fast jag säger inte att det INTE finns såna satsningar, jag säger att det som hörs, syns och märks mest just nu är satsningar på karriär för kvinnor.
 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6113571/

"Life-time prevalence of IPV in LGB couples appeared to be similar to or higher than in heterosexual ones: 61.1% of bisexual women, 43.8% of lesbian women, 37.3% of bisexual men, and 26.0% of homosexual men experienced IPV during their life, while 35.0% of heterosexual women and 29.0% of heterosexual men experienced IPV. When episodes of severe violence were considered, prevalence was similar or higher for LGB adults (bisexual women: 49.3%; lesbian women: 29.4%; homosexual men: 16.4%) compared to heterosexual adults (heterosexual women: 23.6%; heterosexual men: 13.9%) (Breiding et al., 2013). " (IPV = intimate partner violence)
Tack! Intressant. Bisexuella offer är det inte tydligt om de blir misshandlade av sina kvinnliga eller manliga partners så jag bortser från dem om du ursäktar mig, då jag fokuserar på manliga förövare. (Vill dock tillägga för säkerhets skull att jag inte är tveksam över att det finns kvinnliga förövare i förhållanden också, det finns problematik där också.)

26% homosexuella män och 35% heterosexuella kvinnor blir alltså misshandlade av sina manliga partners.
Sedan "severe violence" (vad än det kan innebära) - 16,4% homosexuella män och 23,6% heterosexuella kvinnor.

Det är flera kvinnor än män som blir misshandlade av sina manliga partners rent procentuellt.

Nu spekulerar jag bara men jag tänker mig att i båda fallen handlar det om kontroll och att den manliga förövaren vill stärka sin "manliga roll" i förhållandet. Amatörpsykologi men det känns som att det kan handla om det manliga könets roll och normer i båda fallen. Oavsett offrets kön liksom. Det är bara lättare att det blir en kvinna då kvinnor är oftast fysiskt svagare, och att homosexualitet fortfarande ses som "omanligt".
Men nu spekulerar jag som sagt bara 😅
 
Tack! Intressant. Bisexuella offer är det inte tydligt om de blir misshandlade av sina kvinnliga eller manliga partners så jag bortser från dem om du ursäktar mig, då jag fokuserar på manliga förövare. (Vill dock tillägga för säkerhets skull att jag inte är tveksam över att det finns kvinnliga förövare i förhållanden också, det finns problematik där också.)

26% homosexuella män och 35% heterosexuella kvinnor blir alltså misshandlade av sina manliga partners.
Sedan "severe violence" (vad än det kan innebära) - 16,4% homosexuella män och 23,6% heterosexuella kvinnor.

Det är flera kvinnor än män som blir misshandlade av sina manliga partners rent procentuellt.

Nu spekulerar jag bara men jag tänker mig att i båda fallen handlar det om kontroll och att den manliga förövaren vill stärka sin "manliga roll" i förhållandet. Amatörpsykologi men det känns som att det kan handla om det manliga könets roll och normer i båda fallen. Oavsett offrets kön liksom. Det är bara lättare att det blir en kvinna då kvinnor är oftast fysiskt svagare, och att homosexualitet fortfarande ses som "omanligt".
Men nu spekulerar jag som sagt bara 😅
Fast i lesbiska förhållanden var siffran 29.4% dvs högra än manliga homosexuella förhållanden utan några män inblandade.
 
Om vi utgår ifrån att graferna är korrekta och speglar sanningen så två saker som sticker ut mest: Kvinnor vabbar betydligt mer, och kvinnor VILL inte heltidsarbeta i samma utsträckning. Kvinnor är också oftare för sjuka för att jobba eller för fysiskt eller mentalt "svaga" (ursäkta ordvalet, jag vet inte hur jag ska formulera det) för ett visst jobb.

”Mentalt svaga” kan också uttryckas som att kvinnor i större omfattning har vårdgivande yrken (sjuksköterska, uska osv) och har känslomässigt tyngre arbeten vilket i sin tur ofta leder till utmattning och sjukskrivning.

Och jo, kvinnor VILL jobba heltid men erbjuds inom många sektorer bara deltidsanställningar eller timmar. https://heltid.nu/2018/03/14/lo-slar-hal-pa-vanlig-myt-om-varfor-kvinnor-jobbar-deltid/

Där jag jobbar är vi inte ens 10% som jobbar heltid. Alla går in på deltid och vissa erbjuds heltid. Problemet när vi går upp på heltid är att de lägger röviga scheman så att folk helt enkelt inte orkar med heltid pga brist på möjlighet till ordentlig återhämtning. Det leder till att 1. vi går ner på deltid för att inte bli sjuka 2. vi blir sjuka och sjukskrivs. Jag har jobbat hårt för att ändå få ett något bättre schema, men hållbart på sikt är det inte.
 
Fast i lesbiska förhållanden var siffran 29.4% dvs högra än manliga homosexuella förhållanden utan några män inblandade.
Som sagt, jag fokuserade på manliga förövare och motiven bakom dem.

Kvinnliga förövare är jag medveten om att de finns. Jag finner dem intressanta också, men jag tittade inte just på dem i det här fallet. Om jag får plocka fram min amatörpsykologi igen så kan jag dock tänka mig att det ligger samma sorts motiv bakom dem, kontroll och en slags "manlig" roll i lesbiska förhållanden. Men som sagt, jag tittade mera på manliga förövare och problematiken runt dem i samhället.
 
Som sagt, jag fokuserade på manliga förövare och motiven bakom dem.

Kvinnliga förövare är jag medveten om att de finns. Jag finner dem intressanta också, men jag tittade inte just på dem i det här fallet. Om jag får plocka fram min amatörpsykologi igen så kan jag dock tänka mig att det ligger samma sorts motiv bakom dem, kontroll och en slags "manlig" roll i lesbiska förhållanden. Men som sagt, jag tittade mera på manliga förövare och problematiken runt dem i samhället.
Ok så kan man göra men då verkar det som du redan har bestämt vad som orsakar vad och då blir det väl ganska.. ointressant.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp