Söndagsintervju idag - Linnea Claeson

Tyckte intervjun var helt värdelös 😅 Skulle den verkligen ta sådär abrupt slut efter 44 min?

Jag tycker inte hennes klippande så som hon förklarar det eller utelämnandet av att det var fotbollsfest är relevant öht. Men så är jag inte heller så särdeles intresserad av varken personfixering eller lull lull runt om utan jag vill höra om sakfrågan.

Jag trodde tex det skulle gås igenom hur hon fått sina priser eller tjänar skattepengar som @Wingates nämner eftersom det hela tiden pikas om som att hon gör enbart pga assholesonlinekontot. DET hade om något i sådana fall känns relevant för mig att granska men jag är inte såpass intresserad att jag själv söker upp det.

Haveristerna pallar jag inte med, samma fokus som killen i denna intervjun och det tycker jag är slöseri med tid. 1 fråga av 10 kanske jag tycker är relevant o då pallar jag inte mer resten av, imo, dravlet.
 
Vilken situation det hände i spelade absolut roll. Det är faktiskt stor skillnad på om man blir konstant trakasserad mitt i ett stort gäng män eller om det skulle vara en vardagssituation. Hon får det ju att framstå som att det är vilken måndag som helst - vilket det ju uppenbarligen inte är. Att få det att framstå som att det är en helt vanlig dag är ju uppenbarligen hennes tanke med för att folk ska reagera ännu mer och ev för att dra på sig offerrollen ännu mer.
Det handlar inte ett dugg om att tycka att deras beteende är okej eller ursäkta det. Kontexten är viktig.

För mig är det inte relevant alls. För mig är det snarare att det kan ske öht. Sedan när jag fick höra om kontexten gjorde det mig mest bara mer trött på fotbollsfest 😅
 
För mig är det inte relevant alls. För mig är det snarare att det kan ske öht. Sedan när jag fick höra om kontexten gjorde det mig mest bara mer trött på fotbollsfest 😅

Jag vet inte. Det känns liksom som att att hävda kontext gör att man vill misstro. Men jag antar att vi människor skiljer sig åt där, det finns för mig inget rätt eller fel typ.
 
Linnea är en feministisk(?) influencer, hon bygger en karriär på det hon gör. Om nu NÅGON trott att det hon publicerar är hennes vardag i inboxen, eller att det hon publicerar skulle få FOLK att INTE skicka sånt material till henne som hon sen publicerar har nog bott under en väldigt stor och tung sten. Länge.
 
Vilken situation det hände i spelade absolut roll. Det är faktiskt stor skillnad på om man blir konstant trakasserad mitt i ett stort gäng män eller om det skulle vara en vardagssituation. Hon får det ju att framstå som att det är vilken måndag som helst - vilket det ju uppenbarligen inte är. Att få det att framstå som att det är en helt vanlig dag är ju uppenbarligen hennes tanke med för att folk ska reagera ännu mer och ev för att dra på sig offerrollen ännu mer.
Det handlar inte ett dugg om att tycka att deras beteende är okej eller ursäkta det. Kontexten är viktig.
Jag tycker faktiskt inte att kontexten är viktig när det handlar om övergrepp. Tvärtom.
 
Jag tycker absolut det är relevant med att det var fotbollshuliganer.
Inte för att det är ok men sexuella trakasserier men det är ju rätt stor skillnad på den situationen och att ha blivit trakasserad i samma mängd en vanlig dag på stan.

Hur menar du? Och varför ens kalla dem "fotbollshulliganer"? De var män i grupp som firade fotboll.


Tycker du verkligen att,hon skötte det bra? Jag tycker nog mest att hon ålar runt, svarar på andra saker än vad frågan faktiskt gäller eller säger att hon inte förstår frågan.

Ja, det tycker jag. Intervjuaren vill inte alltid lyssna på det hon säger och ställer rätt bitska och upprepade frågor och hon svarar lugnt och sakligt på dem. Jag saknade väldigt mycket en motfråga till intervjuaren om varför han tyckte kontexten var så viktig när han höll med om att det inte var förmildrande. Så ja, jag saknade lite från henne också. Men det är inte alltid så lätt att tänka på allt. :p
Sen kan man tycka vad man vill om specifika punkter (som att hon klipper i konversationer för att passa insta), men folk påstår att hon ljuger, men kan inte bevisa det. Mest är det folk som säger "Men det är osannolikt", och då får de veta att det var av män i grupp och "HON LJÖG!!!!".
Bah nej?
Jag skiter ärligt talat högaktningsfullt i om jag blir trakasserad av män i grupp eller om jag blir trakasserad av enstaka män. Vad gör det mig för skillnad? Jag blir PRECIS lika utsatt för trakasserier ändå. Med skillnad av att det är ännu mer skräckinjagande när det sker av män i grupp.

Ett övergrepp är ett övergrepp oavsett kontext. Även män i grupp ska hållas till samma höga standard som individuella män.
 
Det är förstås inte förmildrande för männen att det rörde sig om firande fotbollsfans. Men det ger en helt annan bild av situationen än om en kvinna skulle bli utsatt för sexuella trakasserier 20 gånger på en promenad en vanlig dag i Sverige. Ungefär samma skillnad som om man ger intryck av att man blivit rånad 3 på eftermiddagen men det i verkligheten skedde 3 på natten. Samma händelse, olika omständigheter.

I övrigt är det inte bara klipp-och-klistra som anklagelserna mot Linnéa gäller, även om hon verkar lyckats få det att låta så. Jag tycker personligen att det är rätt illa när personer utsatta för sexuella övergrepp känner att hon förstör för offers trovärdighet.
 
Jag tycker faktiskt inte att kontexten är viktig när det handlar om övergrepp. Tvärtom.
Fast jo.
Det handlar för det första om att hon inte specifierar vad som är trakasserier eller i vilken situation det sker. Att överdriva trakasserier och övergrepp är ju att minska förtroende för alla som blir utsatta.
Vi har redan problem med att kvinnor inte blir trodda på och så sitter en person och minskar förtroendet ännu mer. Väldigt feministiskt av henne..
 
Är inte superinsatt men de tre grejer som jag personligen anser vara den mest graverande kritiken togs inte upp i intervjun och är därför lite missnöjd med den. Exempelvis hennes krönika om föreläsningen på en skola i Härnösand där skolledningen fick gå ut med ett brev till föräldrarna och i princip berätta att det som hon har skrivit inte har hänt.
 
Det är förstås inte förmildrande för männen att det rörde sig om firande fotbollsfans. Men det ger en helt annan bild av situationen än om en kvinna skulle bli utsatt för sexuella trakasserier 20 gånger på en promenad en vanlig dag i Sverige. Ungefär samma skillnad som om man ger intryck av att man blivit rånad 3 på eftermiddagen men det i verkligheten skedde 3 på natten. Samma händelse, olika omständigheter.

I övrigt är det inte bara klipp-och-klistra som anklagelserna mot Linnéa gäller, även om hon verkar lyckats få det att låta så. Jag tycker personligen att det är rätt illa när personer utsatta för sexuella övergrepp känner att hon förstör för offers trovärdighet.
Precis så.
 
Är inte superinsatt men de tre grejer som jag personligen anser vara den mest graverande kritiken togs inte upp i intervjun och är därför lite missnöjd med den. Exempelvis hennes krönika om föreläsningen på en skola i Härnösand där skolledningen fick gå ut med ett brev till föräldrarna och i princip berätta att det som hon har skrivit inte har hänt.

Det har jag inte hört om tidigare, vad handlade det om/källa?
 
Hur menar du? Och varför ens kalla dem "fotbollshulliganer"? De var män i grupp som firade fotboll.




Ja, det tycker jag. Intervjuaren vill inte alltid lyssna på det hon säger och ställer rätt bitska och upprepade frågor och hon svarar lugnt och sakligt på dem. Jag saknade väldigt mycket en motfråga till intervjuaren om varför han tyckte kontexten var så viktig när han höll med om att det inte var förmildrande. Så ja, jag saknade lite från henne också. Men det är inte alltid så lätt att tänka på allt. :p
Sen kan man tycka vad man vill om specifika punkter (som att hon klipper i konversationer för att passa insta), men folk påstår att hon ljuger, men kan inte bevisa det. Mest är det folk som säger "Men det är osannolikt", och då får de veta att det var av män i grupp och "HON LJÖG!!!!".
Bah nej?
Jag skiter ärligt talat högaktningsfullt i om jag blir trakasserad av män i grupp eller om jag blir trakasserad av enstaka män. Vad gör det mig för skillnad? Jag blir PRECIS lika utsatt för trakasserier ändå. Med skillnad av att det är ännu mer skräckinjagande när det sker av män i grupp.

Ett övergrepp är ett övergrepp oavsett kontext. Även män i grupp ska hållas till samma höga standard som individuella män.
Fotbollsfans då.

Hon klipper inte bara i konversationerna förövrigt..
Jag kan tycka det är anmärkningsvärt att en person som läser till juridik och vars pappa är åklagare varken verkar veta vad plagiat är eller verkar anmäla allt hon säger sig bli utsatt för.
Särskilt när hon glatt lägger upp det på sociala medier sen. Är faktiskt jäkligt tveksam till att hon skulle ha blivit hotad av 12 nazister där alla bar kniv med. Eller att hon ninjardodgeade en spottloska.

Angående Härnösand.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...-forelasning-nu-gar-skolledningen-ut-med-brev
 
Fotbollsfans då.

Hon klipper inte bara i konversationerna förövrigt..
Jag kan tycka det är anmärkningsvärt att en person som läser till juridik och vars pappa är åklagare varken verkar veta vad plagiat är eller verkar anmäla allt hon säger sig bli utsatt för.
Särskilt när hon glatt lägger upp det på sociala medier sen. Är faktiskt jäkligt tveksam till att hon skulle ha blivit hotad av 12 nazister där alla bar kniv med. Eller att hon ninjardodgeade en spottloska.

Angående Härnösand.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...-forelasning-nu-gar-skolledningen-ut-med-brev

Nej, hon översätter dem och flyttar dem från andra medier också. ;)
Tack för källa! @honung också.

Utdrag ur LCs krönika(länkad i den ni länkade):
"”Bögjävlar!”. ”Lesbiska är också skitäckliga!”, hetsar en annan. Någon slår honom över armen och ett stort skratt utbryter och blandas med de homofobiska vokablerna som fortsätter att regna."

Utdrag från länken där rektorn besvarade:
"Jag tycker att hon förstärker situationen."
"De reaktioner jag har fått är att; javisst några stökade ju, men hon ville ju att vi skulle prata med henne, det är vad de sagt till mig"
(så rektorn var inte ens där själv?)

För mig är det rätt uppenbart att något inte stod rätt till, baserat på båda uttalandena. Huruvida LC överdrev eller ej kan jag inte uttala mig om - jag var inte där.
@Blue Däremot verkar ha läst in att skolan gick ut med att det "i princip aldrig hänt". Vilket inte alls stämmer överens med det lilla utdrag man faktiskt fick ta del av i länken. (Men hen kanske har tillgång till hela mailet?)

Angående anmälningar håller jag inte LC till högre standard än mig själv. Om jag anmält alla trakasserier jag själv hade varit med om så absolut, då hade jag varit besviken. Men jag har inte anmält en enda. Finns ingenting i mig som orkar ta den processen, och det är okej.
Vad du är skeptisk till eller inte är rätt svårt för mig att ha någon åsikt om, det är bara bra att inte ta allt at face value så att du är skeptisk tycker jag är bra! :)
Jag har sett saker jag också är skeptisk till, eller snarare som jag finner tveksamma. Men än så länge inte något som får mig att förstå det ursinningslösa drev och hat hon fått ta på sistone.
 
Jag har lite svårt att ha samma respekt för LC efter allt som dykt upp om henne. Nu höll jag inte henne speciellt högt innan eftersom jag aldrig riktigt förstått varför hon blivit känd eller förstått hennes sätt att stå upp för feminismen, men ändå.

Nu känner jag mest att jag har svårt att lita på henne då hennes historier alltid verkar ha dragits upp ett par nivåer. 12 nazister med kniv har egentligen varit något annat, och framförallt att ett en kvinnas obehag när hon går hem själv en kväll (obs! Vill inte nedvärdera en sådan känsla, de är tyvärr allt för ofta befogade) blir benämnt av LC som sexuellt våld eller sexuellt ofredande, något som i mina ögon förminskar de kvinnor som faktiskt blivit utsatta för det.
 
Nej, hon översätter dem och flyttar dem från andra medier också. ;)
Tack för källa! @honung också.

Utdrag ur LCs krönika(länkad i den ni länkade):
"”Bögjävlar!”. ”Lesbiska är också skitäckliga!”, hetsar en annan. Någon slår honom över armen och ett stort skratt utbryter och blandas med de homofobiska vokablerna som fortsätter att regna."

Utdrag från länken där rektorn besvarade:
"Jag tycker att hon förstärker situationen."
"De reaktioner jag har fått är att; javisst några stökade ju, men hon ville ju att vi skulle prata med henne, det är vad de sagt till mig"
(så rektorn var inte ens där själv?)

För mig är det rätt uppenbart att något inte stod rätt till, baserat på båda uttalandena. Huruvida LC överdrev eller ej kan jag inte uttala mig om - jag var inte där.
@Blue Däremot verkar ha läst in att skolan gick ut med att det "i princip aldrig hänt". Vilket inte alls stämmer överens med det lilla utdrag man faktiskt fick ta del av i länken. (Men hen kanske har tillgång till hela mailet?)

Angående anmälningar håller jag inte LC till högre standard än mig själv. Om jag anmält alla trakasserier jag själv hade varit med om så absolut, då hade jag varit besviken. Men jag har inte anmält en enda. Finns ingenting i mig som orkar ta den processen, och det är okej.
Vad du är skeptisk till eller inte är rätt svårt för mig att ha någon åsikt om, det är bara bra att inte ta allt at face value så att du är skeptisk tycker jag är bra! :)
Jag har sett saker jag också är skeptisk till, eller snarare som jag finner tveksamma. Men än så länge inte något som får mig att förstå det ursinningslösa drev och hat hon fått ta på sistone.
Rektorn var där. Jag rekommenderar faktiskt att du googlar lite och ser själv. Här tex:
https://heddaundervisning.com/2018/12/05/reflektioner-efter-forelasning-med-linnea-claesson/
Att ta 120.000 av skattepengar och för att sen hänga ut ungdomarna efteråt tycker jag är fult.

Och vad menar du med "Men än så länge inte något som får mig att förstå det ursinningslösa drev och hat hon fått ta på sistone." för något sådant har jag inte sett? Var skulle det ha skett?
 
@Blue Däremot verkar ha läst in att skolan gick ut med att det "i princip aldrig hänt". Vilket inte alls stämmer överens med det lilla utdrag man faktiskt fick ta del av i länken. (Men hen kanske har tillgång till hela mailet?)

"Varken lärare eller elever upplevde att eleverna spårade ur, det menar Sara Mattsson, rektor vid Wendela Hellmanskolan i Härnösand

"Vi vuxna som var där känner inte igen oss i den beskrivningen.."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/har-ar-rektorns-bild-av-forelasningen

Skolledningens brev:
"Linnéa och andra vuxna, varav de flesta inte var på plats, ger en annan bild av föreläsningen. På olika sätt uttrycker de sig nedlåtande om våra ungdomar. Varför och vad de vill uppnå med det känns oklart? Helt klart är att både ungdomarna och vi blir ledsna."

Det är två olika beskrivningar av händelseförloppet. För mig är det tydligt att rektorn och skolledningen menar att Linneas version av vad som hände är felaktig.
 
Ja alltså regga sig på gaysidor och sen lägga ut bilder hon har fått där under anonymt alias som om bilderna vore sända till henne.
Det är ju också uppenbart att hon hittat på flera historier. Sanslöst pinsamt för henne. Förstår inte att folk ens följer henne.
 
Rektorn var där. Jag rekommenderar faktiskt att du googlar lite och ser själv. Här tex:
https://heddaundervisning.com/2018/12/05/reflektioner-efter-forelasning-med-linnea-claesson/
Att ta 120.000 av skattepengar och för att sen hänga ut ungdomarna efteråt tycker jag är fult.

Och vad menar du med "Men än så länge inte något som får mig att förstå det ursinningslösa drev och hat hon fått ta på sistone." för något sådant har jag inte sett? Var skulle det ha skett?

Bra att rektorn var där! Formuleringen som citerades fick det att låta som att så inte var fallet.
Men även i din nya länk konstaterar de att det var stökigt och att saker ropades ut som var kränkande. Snarare något som styrker LCs berättelse än att de skulle försöka säga att det aldrig hänt, som @Blue menade.

Jag syftar på all denna uppståendelse som varit kring henne på sistone, som föranlett den intervjun som var grunden till denna trådstart. Jag har uppfattat det som ett ursinningslöst drev, med luddig utgångspunkt. Hatet kan du finna i kommentarsfälten där ämnet tas upp.
Just detta mantrat om hur hon LJÖG(!!!!!). Okej, men ingen har något bevis på det? Hur kunde det ha blåsts upp så mycket? Jag hänger inte med alls.

@Blue
I länken Wingates delade senaste framgår tydligt av rektorn att kränkande saker ropades ut och att det var tidvis stökigt.

Att LC och skolan har olika åsikter om allvarlighetsgraden i detta är tydligt, det säger jag inte emot.
Däremot är ditt påstående om att "...hennes krönika om föreläsningen på en skola i Härnösand där skolledningen fick gå ut med ett brev till föräldrarna och i princip berätta att det som hon har skrivit inte har hänt." tydligen felaktigt, baserat på de länkar ni presenterat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp