Söndagsintervju idag - Linnea Claeson

Jag kan inte lyssna på intervjun så jag svarar bara rakt av på den här frågan.
:confused: Är det mindre olagligt att göra något olagligt för att man är i grupp och/eller full och/eller för att man är fotbollsfans som firar?
Går man igenom en gata med fotbollsfans som firar så har man rätt till att inte bli misshandlad, rånad etc, etc... Samma sak borde väl gälla trakasserier? :rage:
Ja såklart men man kanske inte ska framställa det som att det är normal vardag för kvinnor på stan? Det ÄR skillnad på påverkade människor i grupp och en helt vanlig Kalle/Lisa du möte på söndagspromenaden, vore ju löjligt att låtsas som något annat.

Där alkoholen går in går vettet ut brukar det heta. Att fulla människor blir drägg och kan skrika glåpord är liksom inte vardagsmat, och heller inget specifikt för män i min erfarenhet.
 
Ja såklart men man kanske inte ska framställa det som att det är normal vardag för kvinnor på stan? Det ÄR skillnad på påverkade människor i grupp och en helt vanlig Kalle/Lisa du möte på söndagspromenaden, vore ju löjligt att låtsas som något annat.

Där alkoholen går in går vettet ut brukar det heta. Att fulla människor blir drägg och kan skrika glåpord är liksom inte vardagsmat, och heller inget specifikt för män i min erfarenhet.
Det gör ju inte saken mindre olaglig/oetisk etc. Visst man kan nämna att det var fotbollsfans men isåfall borde det leda till en reaktion av typen "åh fy fan, de är ett ytterligare problem och läskigare dessutom", snarare än "åh jaha det förklarar saken, varför nämnde du inte det förut?". Det andra ger mera en 🤷‍♀️ känsla och som att man får skylla sig själv som valde att gå på samma gata som fotbollsfans även om det fansen gjorde är olagligt.

Ett tillägg: Det är ju dessutom normal vardag för kvinnor (och män när det gäller alla sorters brott) när det är fotbollsfans ute på stan, spela roll vad för fotbollsfans det är. Jag skulle också tycka att det är läskigt i såna situationer :crazy:
 
Ja såklart men man kanske inte ska framställa det som att det är normal vardag för kvinnor på stan? Det ÄR skillnad på påverkade människor i grupp och en helt vanlig Kalle/Lisa du möte på söndagspromenaden, vore ju löjligt att låtsas som något annat.
Vilken sten har du levt under? När jag bodde på söder var det mer regel än undantag att det fanns män som betedde sig dåligt på vägen mellan min skola och mitt hem. Jag fick oftast inga kommentarer vilket berodde på att jag aktivt undvek dessa män. Är det så det ska vara? Är det också ursäktat? Jag har aldrig under mina 8 år i storstan (eller någonsin för den delen) blivit ofredad av en kvinna. Jag har aldrig känt mig osäker pga en kvinna.

Derbydagar var bara fruktansvärda, då gick jag långa omvägar.
Där alkoholen går in går vettet ut brukar det heta. Att fulla människor blir drägg och kan skrika glåpord är liksom inte vardagsmat, och heller inget specifikt för män i min erfarenhet.
Det är ingen ursäkt! Kan man inte hålla sig från att begå brott på fyllan så får man se till att inte dricka. Svårare än så är det inte!!
Även här, jag har aldrig blivit ofredad av en full kvinna. Visst blir kvinnor också högljudda, men de allra allra flesta börjar inte ofreda folk. In my experience så är den solklara majoriteten män sådana som börjar ofreda när de är fulla, mer eller mindre.
 
Jag tycker absolut det är relevant med att det var fotbollshuliganer.
Inte för att det är ok men sexuella trakasserier men det är ju rätt stor skillnad på den situationen och att ha blivit trakasserad i samma mängd en vanlig dag på stan.

Hela det här uttalandet andas den klassiska fortsättningen ..."och pojkar är ju ändå bara pojkar". Och fortsättningen på det är självklart att "du ska väl vara glad att de gillar dig". Jag får kräksmak i munnen.

Sedan är det ju ungefär 100 gånger obehagligare (för mig) att bli trakasserad av ett gäng än av en enskild rövhatt. Så snarare är det ju värre att jaga i grupp än ensam.

Men det är ju ett smart drag att göra LC till boven om man vill minska ner betydelsen av det sjukt många män ägnar sig åt.

Mm, det tog inte så långt tid innan tråden hamnade i det fokus. Den felande kvinnan och de i o f s felande männen (men pojkar är ju ändå bara pojkar).

Om en hundradel av all skit LC lagt upp är sant borde mänskligheten frukta sin undergång. Människan är människans varg.

Vi behöver inget inbördeskrig, det pågår redan - mellan könen.
 
Hela det här uttalandet andas den klassiska fortsättningen ..."och pojkar är ju ändå bara pojkar". Och fortsättningen på det är självklart att "du ska väl vara glad att de gillar dig". Jag får kräksmak i munnen.

Sedan är det ju ungefär 100 gånger obehagligare (för mig) att bli trakasserad av ett gäng än av en enskild rövhatt. Så snarare är det ju värre att jaga i grupp än ensam.



Mm, det tog inte så långt tid innan tråden hamnade i det fokus. Den felande kvinnan och de i o f s felande männen (men pojkar är ju ändå bara pojkar).

Om en hundradel av all skit LC lagt upp är sant borde mänskligheten frukta sin undergång. Människan är människans varg.

Vi behöver inget inbördeskrig, det pågår redan - mellan könen.
Sant är det ju, men allt är inte självupplevt. Vilket var väldigt tydligt i varje fall om man följt henne ett tag. Om ni går in i dejting tråden så ligger det ju en hel del liknande inlägg där som användare kopierat från sina chattar med olika män.
 
Sant är det ju, men alla är inte självupplevt. Vilket var väldigt tydligt i varje fall om man följt henne ett tag. Om ni går in i dejting tråden så ligger det ju en hel del liknande inlägg där som användare kopierat från sina chattar med olika män.

Jag ser inga som helst problem med att hon lägger upp andras erfarenheter, så länge inte den det berör (blivit utsatt) motsätter sig det. Snarare tvärtom, det är bra att någon orkar vara taleskanal för all den här djävla dyngan. Och att andra upplever saker gör ju bilden större. Och tydligare.
 
Sant är det ju, men allt är inte självupplevt. Vilket var väldigt tydligt i varje fall om man följt henne ett tag. Om ni går in i dejting tråden så ligger det ju en hel del liknande inlägg där som användare kopierat från sina chattar med olika män.
Ja precis... Jag har inte ens följt henne sådär maniskt, men vet ändå att allt inte är självupplevt utan att många skickar saker till henne (och hon brukar skriva det också), fattar inte hur man kan ha missat det om man nu har en åsikt om det? Förövrigt - det där med skolan känner jag väl igen. Det är väl närmast kutym att skolledningar slår ifrån sig ansvaret när någon blir trakasserad eller har hänt om man följer tidningar, inget konstigt att det hände i Härnösand heller... (har själv haft en mobbad son som skolan slog ifrån ansvaret för helt och hållet - de hade verkligen inte den insikten i att det var så farligt som min son påstod, det verkar vara närmare regel än undantag att lärare och rektorer inte se allvarligt i trakasserier oavsett vem de är emot).
 
Om man går tillbaka till platsen och upptäcker att trädet har fallit ned, uppenbarligen har det hänt då.
Se @athena s inlägg #76. Men vi båda uttrycker oss fel - om ett ljud inte hörs av någon, har det ljudit då?
Vem är brottsoffret om det inte finns något brottsoffer? Att hävda övergrepp i juridisk mening i principiellt syfte är bara så sorgligt. Har vi inte bättre saker att lägga energi på? @Exile beskriver det mycket bra i inlägg #47. Att denna hets efter rollen som OFFER är en sån besatthet av dagens feminism är bara så långt från vad feminism borde fokusera på.

@Lovisaleonora skriver i inlägg #85 "Vi behöver inget inbördeskrig, det pågår redan - mellan könen. " och till det vill jag bara säga - stackars stackars de kvinnor som sänker sig till den nivån.
 
. Har vi inte bättre saker att lägga energi på? @Exile beskriver det mycket bra i inlägg #47. Att denna hets efter rollen som OFFER är en sån besatthet av dagens feminism är bara så långt från vad feminism borde fokusera på.

Det handlar inte om att bli så mycket offer som möjligt, det handlar om att visa på att vi ÄR offer. Du lägger vikt i det på ett osunt sätt. Det handlar inte om "buhuu det är synd om mig, kom och ge mig uppmärksamhet". Det handlar om att vi är många som är jävligt trötta på att ständigt leva i osäkerheten det innebär att vara kvinna bland män. Vi är offer, det är ingen laddning i det. Det är en sanning. Vi är offer för män som inte vill dela med sig av makten, vi är offer för män som utövar makten för att behaga sig själva på vår bekostnad.
 
Se @athena s inlägg #76. Men vi båda uttrycker oss fel - om ett ljud inte hörs av någon, har det ljudit då?
Vem är brottsoffret om det inte finns något brottsoffer? Att hävda övergrepp i juridisk mening i principiellt syfte är bara så sorgligt. Har vi inte bättre saker att lägga energi på? @Exile beskriver det mycket bra i inlägg #47. Att denna hets efter rollen som OFFER är en sån besatthet av dagens feminism är bara så långt från vad feminism borde fokusera på.

@Lovisaleonora skriver i inlägg #85 "Vi behöver inget inbördeskrig, det pågår redan - mellan könen. " och till det vill jag bara säga - stackars stackars de kvinnor som sänker sig till den nivån.
"Vem är brottsoffret om det inte finns något brottsoffer?" Jag förstår faktiskt inte den här frågan, är de som trakasseras inte offer eller inte drabbade?
Din första fråga - menar du alltså att de som slänger glåpord eller busvisslar gör det åt ingen person? Dvs ingen hör det utan de står typ mitt ute i skogen och gör det.
Det händer väl inte? (Eller om någon gör det mitt ute i skogen - varsågod) Detta gäller väl de som slänger glåpord eller busvisslar efter andra personer så ljudligt att de hör eller märker det?
 
Jag har aldrig ursäktat beteendet. Det jag försöker få fram är att man tar en situation där speciella omständigheter råder och framställer det som en helt annan sanning. Det gör att trovärdigheten blir noll.

Gillar överlag inte den här pöbelmentaliteten som ofta råder på sociala medier.
 
Det handlar inte om att bli så mycket offer som möjligt, det handlar om att visa på att vi ÄR offer. Du lägger vikt i det på ett osunt sätt. Det handlar inte om "buhuu det är synd om mig, kom och ge mig uppmärksamhet". Det handlar om att vi är många som är jävligt trötta på att ständigt leva i osäkerheten det innebär att vara kvinna bland män. Vi är offer, det är ingen laddning i det. Det är en sanning. Vi är offer för män som inte vill dela med sig av makten, vi är offer för män som utövar makten för att behaga sig själva på vår bekostnad.
Vi är dock många kvinnor som inte delar den synen på livet. Inkludera inte mig i den pottan, jag är kvinna och jag är inte okej med att andra kvinnor kallar mig för offer. Ledsen, men den typen av feminism är inte okej för mig.
 
@Lovisaleonora skriver i inlägg #85 "Vi behöver inget inbördeskrig, det pågår redan - mellan könen. " och till det vill jag bara säga - stackars stackars de kvinnor som sänker sig till den nivån.

Du får gärna förtydliga vad du menar här. Jag anser att kvinnor är i underläge, och det förhållandet är inte kvinnor upphov till. Att försöka ta sig ur det innebär däremot inbördeskrig.
 
De driver ju hejdlöst med Sverigedemokraterna. Seriositet bedömer jag genom att veta hur de granskas.

Det framgår också i många av deras granskningar av SD eftersom det inte sällan handlar om uttalanden som gjorts i sociala medier av SD-politiker.
Du har såklart rätt till din bedömning, men svenska journalister, många andra organisationer som arbetar mot rasism och t ex Svenska Kommittén mot Antisemitism håller inte med dig.
 
"Vem är brottsoffret om det inte finns något brottsoffer?" Jag förstår faktiskt inte den här frågan, är de som trakasseras inte offer eller inte drabbade?
Din första fråga - menar du alltså att de som slänger glåpord eller busvisslar gör det åt ingen person? Dvs ingen hör det utan de står typ mitt ute i skogen och gör det.
Det händer väl inte? (Eller om någon gör det mitt ute i skogen - varsågod) Detta gäller väl de som slänger glåpord eller busvisslar efter andra personer så ljudligt att de hör eller märker det?
Det handlar nog snarare om att om man känner att man är ett brottsoffer för att någon busvisslar efter en så har man kanske tappat perspektivet lite.
 
Det handlar nog snarare om att om man känner att man är ett brottsoffer för att någon busvisslar efter en så har man kanske tappat perspektivet lite.

Har man även "tappat perspektivet lite" om man anmäler oönskade dicpics? Om man anmäler en klapp på rumpan? Tror du det hjälper andra kvinnor att se lätt på beteende som räknas som ofredande? Tänker du att det alltid stannar vid en busvissling, att det på något sätt skulle vara frånkopplat beteenden som du själv kanske skulle anse vara betydligt sämre?

Många frågor här, sorry. :)
Tillägg: när män busvisslat efter mig har inte den främsta tanken varit "oj nu känner jag mig som ett offer/ett brottsoffer". Den instinktiva tanken har snarare varit "nu får jag nog öka", för att komma undan situationen och inte riskera att det eskalerar. En del har jag till och med fått springa ifrån för att de fortsatt med ett "hej snygging, vänta!" eller liknande. No way José.
 
Se @athena s inlägg #76. Men vi båda uttrycker oss fel - om ett ljud inte hörs av någon, har det ljudit då?
Vem är brottsoffret om det inte finns något brottsoffer? Att hävda övergrepp i juridisk mening i principiellt syfte är bara så sorgligt. Har vi inte bättre saker att lägga energi på? @Exile beskriver det mycket bra i inlägg #47. Att denna hets efter rollen som OFFER är en sån besatthet av dagens feminism är bara så långt från vad feminism borde fokusera på.

@Lovisaleonora skriver i inlägg #85 "Vi behöver inget inbördeskrig, det pågår redan - mellan könen. " och till det vill jag bara säga - stackars stackars de kvinnor som sänker sig till den nivån.

Tycker det är bättre att lägga ner lite energi på att utreda vad som faktiskt föreligger, hellre än att hela tiden hävda att "det är inte så farligt". Nej, jag har heller aldrig anmält ett övergrepp. Jag är uppväxt i ett klimat där det inte gjordes och det var nog också en stor del "skylla sig själv" i resonemangen.

Att stå och gapa efter någon är väl ett ofredande? Sedan att det inte polisanmäls är ju vardag. Men om "alla" kunde enas om att det faktiskt är ett ofredande kanske diskussionen går åt ett lite annat håll än om ingångspunkten är "lite får man väl tåla". Tänker jag.
 
Jisses, trots att folk gång på gång förklarat att inget ursäktar ett svinigt beteende hos män men kontexten ändå kan vara viktig när man målar upp en händelse så kommer anklagelser om att några skulle tycka att beteendet är mer ok bara för att männen var fulla. Är det ingen som förstår min liknelse om att bilden av hur farligt ett område framställs blir annorlunda om man ger sken av att man skulle blivit rånad tre på eftermiddagen i stället för tre på natten? I inget av fallen ursäktas själva gärningen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp