Söndagsintervju idag - Linnea Claeson

Det handlar nog snarare om att om man känner att man är ett brottsoffer för att någon busvisslar efter en så har man kanske tappat perspektivet lite.

Ok, det är det du ser i den här diskussionen? Det är inte OK att behöva vara beredd på att bli trakasserad (verbalt eller fysiskt) för att man går förbi en man. För jo, det är ju en man. Jag har aldrig blivit trakasserad av en kvinna, men det har säkert hänt någon någongång.
 
Det handlar nog snarare om att om man känner att man är ett brottsoffer för att någon busvisslar efter en så har man kanske tappat perspektivet lite.
Så om någon man busvisslar efter mig och jag känner mig trakasserad så har jag fel och det är inte trakasserier?

Jag läste nyligen någon som skrev här att det är skillnad på att ha rätt och få rätt. Om jag anmälde det så skulle det säkert läggas ned, troligen för att det är för dyrt att utreda något sånt etc, även om jag skulle ha vittnen och bevis på att denna busvissling. Men det innebär inte att jag har fel, varken i situationen (att jag faktiskt har utsatts för trakasserier) eller i mina känslor.

Att jag skulle känna mig trakasserad i en sådan situation förminskar inte andra offer till betydligt allvarligare brott.
 
Är det ingen som förstår min liknelse om att bilden av hur farligt ett område framställs blir annorlunda om man ger sken av att man skulle blivit rånad tre på eftermiddagen i stället för tre på natten? I inget av fallen ursäktas själva gärningen.

Frågan är väl om diskussionen gäller tidpunkten eller själva händelsen? I fallet med huligantrakasserierna är det väl aldrig OK, varken i gäng eller ensam rövhatt. Varken kl. 15.00 eller 03.00.

Är det verkligen så udda att känna att det faktiskt är ett ofredande?
 
Har man även "tappat perspektivet lite" om man anmäler oönskade dicpics? Om man anmäler en klapp på rumpan? Tror du det hjälper andra kvinnor att se lätt på beteende som räknas som ofredande? Tänker du att det alltid stannar vid en busvissling, att det på något sätt skulle vara frånkopplat beteenden som du själv kanske skulle anse vara betydligt sämre?

Många frågor här, sorry. :)
Tillägg: när män busvisslat efter mig har inte den främsta tanken varit "oj nu känner jag mig som ett offer/ett brottsoffer". Den instinktiva tanken har snarare varit "nu får jag nog öka", för att komma undan situationen och inte riskera att det eskalerar. En del har jag till och med fått springa ifrån för att de fortsatt med ett "hej snygging, vänta!" eller liknande. No way José.
Jag tycker det är en enorm skillnad på att vissla efter någon och det du nämner. En klapp på rumpan innebär beröring och det är verkligen att trampa över gränsen. Jag ser inte ens hur man kan likställa det faktiskt.

Vad gäller dickpics så tycker jag det är för snårigt för att ta upp här. Jag vill absolut INTE ge intrycket av att jag tycker det är okej!! men samtidigt har jag sett det diskuteras på olika nivåer, i olika situationer med olika förväntningar osv och känner inte att jag vet nog om det.

Jag förstod inte din sista fråga riktigt, ursäkta.
 
Jag tycker inte det är ok med busvisslingar. Det är sunkigt och ett beteende som ska bekämpas genom att män lär sig respektera kvinnor i största allmänhet. Men jag ser det inte som ett övergrepp eller ofredande, jag uppfattar det på samma sätt som en oönskad komplimang om mitt utseende - just en sunkig kvarleva av en förlegad syn på kvinnor.
 
Frågan är väl om diskussionen gäller tidpunkten eller själva händelsen? I fallet med huligantrakasserierna är det väl aldrig OK, varken i gäng eller ensam rövhatt. Varken kl. 15.00 eller 03.00.

Är det verkligen så udda att känna att det faktiskt är ett ofredande?

Men det var ju precis vad jag skrev! Händelsen är aldrig ok, att måla upp en bild av något som om det vore vanlig vardag när det finns omständigheter som kan påverka risken är det som kritiseras.
 
Ok, det är det du ser i den här diskussionen? Det är inte OK att behöva vara beredd på att bli trakasserad (verbalt eller fysiskt) för att man går förbi en man. För jo, det är ju en man. Jag har aldrig blivit trakasserad av en kvinna, men det har säkert hänt någon någongång.
Så om någon man busvisslar efter mig och jag känner mig trakasserad så har jag fel och det är inte trakasserier?

Jag läste nyligen någon som skrev här att det är skillnad på att ha rätt och få rätt. Om jag anmälde det så skulle det säkert läggas ned, troligen för att det är för dyrt att utreda något sånt etc, även om jag skulle ha vittnen och bevis på att denna busvissling. Men det innebär inte att jag har fel, varken i situationen (att jag faktiskt har utsatts för trakasserier) eller i mina känslor.

Att jag skulle känna mig trakasserad i en sådan situation förminskar inte andra offer till betydligt allvarligare brott.
Igen, jag har aldrig sagt att det här beteendet är okej.

Men när man på riktigt börjar prata om såna här bagateller som övergrepp så tycker i alla fall jag att det uppenbarligen förminskar allvaret.

Jag tycker i alla fall att det ser rätt illa ut när kända profiler i första andetaget pratar om våldtäkter och övergrepp och hur offer inte blir trodda för att i nästa andetag kalla det för övergrepp när en man busvisslar, det framstår som lättkränkt.

JA man ska prata om sådana här händelser och NEJ det är inte okej, men man ska inte likställa det med betydligt värre saker och man ska framförallt inte LJUGA om det. Om det nu är så fruktansvärt vanligt förekommande så borde det inte vara så svårt att hämta fakta från verkligheten istället för att hitta på. Tro inte att inte folk (framförallt då män) tänker så.
 
Vi är dock många kvinnor som inte delar den synen på livet. Inkludera inte mig i den pottan, jag är kvinna och jag är inte okej med att andra kvinnor kallar mig för offer. Ledsen, men den typen av feminism är inte okej för mig.

Sorry, statistiken talar ett tydligt språk. Du personligen kanske inte fallit offer för mäns våld och mäns förtryck, men du är i så fall en av få.

Som jag ser det finns det två alternativ här:
1. Du gillar inte konceptet offer och har hakat upp dig på det.
2. Du tycker det är ok att gå ut och säga att alla kvinnor inte aaaallls har det så illa. Vet du effekten av det? Jo, män använder det du säger som försvar när de beter sig dåligt. "Honung sa faktiskt att hon inte är offer, därför kan jag misshandla x och y, för ni ljuger när ni säger att ni är offer".
 
Sorry, statistiken talar ett tydligt språk. Du personligen kanske inte fallit offer för mäns våld och mäns förtryck, men du är i så fall en av få.

Som jag ser det finns det två alternativ här:
1. Du gillar inte konceptet offer och har hakat upp dig på det.
2. Du tycker det är ok att gå ut och säga att alla kvinnor inte aaaallls har det så illa. Vet du effekten av det? Jo, män använder det du säger som försvar när de beter sig dåligt. "Honung sa faktiskt att hon inte är offer, därför kan jag misshandla x och y, för ni ljuger när ni säger att ni är offer".
Sorry, men jag anser att du missförstår typ allt jag säger och i det definierar du mig som offer och förövare och med det fokuset du har går det emot allt av den typ av feminism jag vill vara del av.
 
Jag tycker det är en enorm skillnad på att vissla efter någon och det du nämner. En klapp på rumpan innebär beröring och det är verkligen att trampa över gränsen. Jag ser inte ens hur man kan likställa det faktiskt.

Vad gäller dickpics så tycker jag det är för snårigt för att ta upp här. Jag vill absolut INTE ge intrycket av att jag tycker det är okej!! men samtidigt har jag sett det diskuteras på olika nivåer, i olika situationer med olika förväntningar osv och känner inte att jag vet nog om det.

Jag förstod inte din sista fråga riktigt, ursäkta.

Vad jag menar med sista frågan är att sådant beteende riskerar eskalera. Att det går från busvissling till en klapp på rumpan. Inget av det är okej och det bör inte heller förminskas till att man talar om "perspektiv" när kvinnor påpekar svinaktiga beteenden.
 
Det finns väl i princip två olika sorters källor till de historier och händelser som återges på assholesonline. Det är saker som Linnea själv har upplevt och det som hon fått skickat till sig. Ett problem som alltid uppstår när man återger det man har fått skickat till sig är att det alltid blir lite svårare med trovärdigheten eftersom historier och händelser som man inte säger själv ha upplevt kan innehålla varierande nivå av sanning och det finns ingen som är så att säga ansvarig för detta eftersom det är inte Linnea och ingen vet vem personen är som har skickat in.

Då hamnar man i att hon i princip sätter sig som ansvarig utgivare (även om hon inte är det i juridisk mening) och "garant" för att det som skrivs är sant på ett eller annat sätt för helt påhittade historier fyller i sammanhanget ingen eller dålig funktion när syftet är att exponera dåliga beteenden. Att luta sig tillbaka på "sådana saker händer oavsett" eller "skulle inte förvåna mig om det är sant" fungerar inte riktigt i sammanhanget även om många nöjer sig med den approachen eftersom det är en bekräftelse av egen världsbild och åsikter (ala vad många främlingsfientliga roar sig med).

Då uppstår ett problem när hennes egna berättelser och självupplevda händelser uppdagas eller misstänks vara överdrivna, påhittade, förvrängda eftersom hon är även ansiktet för andras historier. Trovärdigheten för hela verksamheten sjunker när det hon själv är källa för är tveksamt då blir det svårt att fullt ut tro på anonyma berättelser.

Få saker kan få död på en i ursprunget god tanke och verksamhet som att försöka stödja det med falska fakta.
 
Jag upplevde busvisslingar och "catcalling" som väldigt invasivt och obehagligt när jag var yngre. Det gjorde att jag ofta gömde mig i större kläder för att slippa bli utsatt. Det hänger kvar även i vuxenlivet även fast jag inte blir utsatt längre (fördelen med att åldras som kvinna). Det har begränsat mitt liv, jag är knappast en blyg viol och har aldrig varit det så jag är troligtvis inte ett unikum. Utomlands skrivs det ju mycket om detta och det finns tom skrivet om det på Wikipedia. Det är bara att googla catcalling så får man upp mängder av artiklar.
 
Vilken sten har du levt under? När jag bodde på söder var det mer regel än undantag att det fanns män som betedde sig dåligt på vägen mellan min skola och mitt hem. Jag fick oftast inga kommentarer vilket berodde på att jag aktivt undvek dessa män. Är det så det ska vara? Är det också ursäktat? Jag har aldrig under mina 8 år i storstan (eller någonsin för den delen) blivit ofredad av en kvinna. Jag har aldrig känt mig osäker pga en kvinna.

Derbydagar var bara fruktansvärda, då gick jag långa omvägar.

Det är ingen ursäkt! Kan man inte hålla sig från att begå brott på fyllan så får man se till att inte dricka. Svårare än så är det inte!!
Även här, jag har aldrig blivit ofredad av en full kvinna. Visst blir kvinnor också högljudda, men de allra allra flesta börjar inte ofreda folk. In my experience så är den solklara majoriteten män sådana som börjar ofreda när de är fulla, mer eller mindre.
Fulla kvinnor tenderar till att ofreda män, inte andra kvinnor. Och ja, sett det själv såååå många gånger och har även bekanta män som jag sett i princip fått "fly" ifrån dessa kvinnor och även hört hur de berättat om det. Sen kanske de inte upplevs som ett hot på samma sätt men ofreda det kan dom precis lika bra som män.
 
Igen, jag har aldrig sagt att det här beteendet är okej.

Men när man på riktigt börjar prata om såna här bagateller som övergrepp så tycker i alla fall jag att det uppenbarligen förminskar allvaret.

Jag tycker i alla fall att det ser rätt illa ut när kända profiler i första andetaget pratar om våldtäkter och övergrepp och hur offer inte blir trodda för att i nästa andetag kalla det för övergrepp när en man busvisslar, det framstår som lättkränkt.

JA man ska prata om sådana här händelser och NEJ det är inte okej, men man ska inte likställa det med betydligt värre saker och man ska framförallt inte LJUGA om det. Om det nu är så fruktansvärt vanligt förekommande så borde det inte vara så svårt att hämta fakta från verkligheten istället för att hitta på. Tro inte att inte folk (framförallt då män) tänker så.
Nu tror jag att vi börjar peta i orden, vad innebär övergrepp? Vad innebär trakasserier? Vad innebär ofredande? (Våldtäkt är dock lätt förståeligt, det är ett undantag.)

Vilka ord innebär fysisk kontakt? Och vilka verbal "kontakt"? Var går gränserna mellan de orden?

Om jag får uttala mina reflektioner:

Jag tror inte att jag har använt ordet övergrepp (om busvisslingar) ännu då jag personligen uppfattar det som en del i fysisk övergrepp, men också att det finns sådan verbal misshandel att det blir ett övergrepp också. Kanske övergrepp innebär misshandel?

Trakasserier låter för mig som fysisk kontakt eller upprepande verbal/skriftlig kontakt som inte är önskvärd nu när jag tänker på det, så jag kan villigt erkänna att jag kanske använde fel ord där om någon håller med.

Ofredande tycker jag dock låter som busvisslingar eller slängda glåpord ute på stan. Det behöver inte vara upprepande.

Eller håller ni inte med? Kan vara bra att vi har klart för oss vad vi talar om när vi använder alla dessa olika ord.
 
Att en mans attityd får dig att känna dig som ett offer innebär inte att det är den mannens fulla ansvar, det innebär heller inte att du har rätten att tala för alla kvinnor, eller män.
Fast hur lätt är det att låta bli en busvissling? Inte särskilt svårt. Man behöver inte ha en sådan attityd, utan man kan ha en respektfull attityd. Det är allas ansvar att vara respektfulla mot andra människor, oavsett kön. Och tex en busvissling är inte respektfullt, jag tror att det är en rätt allmän syn i dagens samhälle.
Om någon kvinna tycker att det är bara häftigt med att någon busvisslar efter dem - härligt, you go girl! :up: Men känner man inte kvinnan (eller mannen iochförsig) och vet inte vad hon tycker om sånt, låt bli bara.
 
Att en mans attityd får dig att känna dig som ett offer innebär inte att det är den mannens fulla ansvar, det innebär heller inte att du har rätten att tala för alla kvinnor, eller män.
Om någon visslar efter mig och jag känner ett obehag av det, så betyder ju inte det att jag känner mig som ett offer. Juridiskt/rättsligt är jag dock ett brottsoffer ofta förkortat till offer för ofredande.
 
Hela det här uttalandet andas den klassiska fortsättningen ..."och pojkar är ju ändå bara pojkar". Och fortsättningen på det är självklart att "du ska väl vara glad att de gillar dig". Jag får kräksmak i munnen.

Sedan är det ju ungefär 100 gånger obehagligare (för mig) att bli trakasserad av ett gäng än av en enskild rövhatt. Så snarare är det ju värre att jaga i grupp än ensam.
Fräscht att klistra på mig den här typen av åsikter - riktigt lågt faktiskt.
Om du läser vad jag skriver istället för att fultolka så ser du att jag inte försvarar den typen av beteenden alls.

Och det får du givetvis känna, men det gör inte kontexten mindre viktig för det.
 
En kvinna behöver ingalunda vara "snygg" för att bli visslad åt på gatan eller få glåpord kastade efter sig. De män som uppför sig på det viset gör det knappast för att visa någon slags uppskattning heller..
 
Intressant! Varför gör de det enligt dig och hur kan du uttala dig om det?
För att en vuxen, vettig människa går inte runt och beter sig på det viset för att visa uppskattning. Vem i hela friden kan i dagens samhälle ha missat att det inte är en "komplimerande gest" att ta sig i skrevet, hasa efter främmande kvinnor, busvissla, ropa saker likvärdigt med "Snygga rattar!" eller "röven!". Det är ju dessutom nästan uteslutande ett beteende som sker när män umgås med andra män vilket gör det både mer hotfullt och rätt troligt att det rör sig om någonting helt annat än att de på något vis skulle bry sig om hur kvinnan de utsätter känner sig.
Jag kan uttala mig för att det är min åsikt och slutsats helt enkelt. :) Uppskattning och trakasserier är två helt skilda saker för mig.

Varför tror du att de gör det?


Edit: och jag missade visst huvudfrågan! Varför? För att de tycker att de kan och får. Av samma anledning som de skickar kukbilder och anonyma lappar. Någon typ av maktkänsla kanske? Kan bara spekulera, men jag kan verkligen inte förmå mig att tro att det på något vis är för att få mottagaren att ha en bättre dag.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp