Sönderbiten häst

ellabostrom

Trådstartare
Hej! Min häst har så sjukt mycket bett på magen och upp mot ryggen.
Jag försöker spraya extra mycket flugspray men det hjälper knappt.
Hon har flugtäcke vissa dagar men det finns människor i stallet som vägrar sätta på flugtäcken på utsläppet:(
om hon ska ha på sig flugtäcket på de dagarna så måste hon sova i det och det tycker jag inte hon ska behöva då hon kan fastna.
Har någon nåt tips på något man kan ha på betten eller göra något så de försvinner fortare?
 
Jag tror för att en häst ska fastna i ett täcke å skada sig måste det vara maximal otur, har aldrig hört om det, men det kanske nån annan har. Tror täcket går sönder innan hästen gör det, täckena är ju gjorda för att sitta bra på. Tänker nästan det är en större risk med täcke i hagen, då där är kompisar som kan "hjälpa" å dra i täcket så det sitter fel. Men känns tråkigt att andra i ert stall inte vill sätta på flugtäcket, är det pga avtal dom inte vill? Kanske erbjuda att betala lite för den hjälpen lr erbjuda nått annat i utbyte typ mockning till deras häst den dagen dom hjälper dig?
 
Har hästen det så besvärligt då bör du ha täcke på. Byt varje dag ha gärna 2 olika modeller så minskar du risken för skav tex en pyjamas och ett vanligt insektstäcke. Vaddera bensnören.. Glanspray på bog och man. Tvätta täcken ofta.
 
Hej! Min häst har så sjukt mycket bett på magen och upp mot ryggen.
Jag försöker spraya extra mycket flugspray men det hjälper knappt.
Hon har flugtäcke vissa dagar men det finns människor i stallet som vägrar sätta på flugtäcken på utsläppet:(
om hon ska ha på sig flugtäcket på de dagarna så måste hon sova i det och det tycker jag inte hon ska behöva då hon kan fastna.
Har någon nåt tips på något man kan ha på betten eller göra något så de försvinner fortare?
Tjärsalva minskar klådan och gör att huden nybildas snabbare.
 
Hej! Min häst har så sjukt mycket bett på magen och upp mot ryggen.
Jag försöker spraya extra mycket flugspray men det hjälper knappt.
Hon har flugtäcke vissa dagar men det finns människor i stallet som vägrar sätta på flugtäcken på utsläppet:(
om hon ska ha på sig flugtäcket på de dagarna så måste hon sova i det och det tycker jag inte hon ska behöva då hon kan fastna.
Har någon nåt tips på något man kan ha på betten eller göra något så de försvinner fortare?
Oroa dig inte för fastningsrisken tycker jag. Som någon sade så kommer täcket säkert gå sönder innan hästen gör det i så fall. Det är det lättaste sättet att undvika att hästen blir sönderbiten tycker jag. Ben och andra delar av hästen tycker jag det funkar bra att spraya med Ultra shield (och tjärsalva på spenar/skap).
 
Hej! Min häst har så sjukt mycket bett på magen och upp mot ryggen.
Jag försöker spraya extra mycket flugspray men det hjälper knappt.
Hon har flugtäcke vissa dagar men det finns människor i stallet som vägrar sätta på flugtäcken på utsläppet:(
om hon ska ha på sig flugtäcket på de dagarna så måste hon sova i det och det tycker jag inte hon ska behöva då hon kan fastna.
Har någon nåt tips på något man kan ha på betten eller göra något så de försvinner fortare?
Vad använder du för flugspray? De flesta hjälper extremt måttligt/inte alls och bara under en väldigt begränsad period. Jag tycker Ultra Shield är den enda som ger effekt över huvud taget.
 
Jag tror för att en häst ska fastna i ett täcke å skada sig måste det vara maximal otur, har aldrig hört om det, men det kanske nån annan har. Tror täcket går sönder innan hästen gör det, täckena är ju gjorda för att sitta bra på. Tänker nästan det är en större risk med täcke i hagen, då där är kompisar som kan "hjälpa" å dra i täcket så det sitter fel. Men känns tråkigt att andra i ert stall inte vill sätta på flugtäcket, är det pga avtal dom inte vill? Kanske erbjuda att betala lite för den hjälpen lr erbjuda nått annat i utbyte typ mockning till deras häst den dagen dom hjälper dig?
Jag har sett hästar fastna i täcken flertalet gånger, vissa får in bakhoven i magbanden med mera... har även sett när de klättrat ur täckena så de ligger som en ring på marken.... vissa halskragar har nästan strypt några, de nya har väl någon form av säkerhetsknäppen som inte fanns när de var nya...
 
Jag har sett hästar fastna i täcken flertalet gånger, vissa får in bakhoven i magbanden med mera... har även sett när de klättrat ur täckena så de ligger som en ring på marken.... vissa halskragar har nästan strypt några, de nya har väl någon form av säkerhetsknäppen som inte fanns när de var nya...
Jag har nog aldrig varit med om att häst fastnat i täcke. Då står ju ändå enormt många hästar med (ute eller inne-) täcke nattetid under vinterhalvåret.
 
Nej, då är det betydligt värre med felanpassade bensnören och trasig täcken i hagen.

Det hade vi en hos oss som hade, han lyckades ta sig halvt ur täcket, fick panik med det runt hals och skenade typ 10 km innan han stannade. Vi följde efter i bil och fick köra hem hästen i transport. Han skadade lite ligament på den turen :-(.
 
Har sett två hästar fastna i täcken.

Båda i hagen.

Båda fastnade med bakskon i öronhålen på horseware's hoody-modeller av flugtäcken.

Täcken skall passa och vara korrekt tillpassade. Visst är det hästar vi pratar om, och de kan skada sig på sina egna hjärnspöken, men med tanke på hur många hästar som har täcken på sig dygnet runt så är det förvårnadsvärt få skador.

Jag tycker att du bör sätta på ett täcke om hästen blir så påverkad. Få flugsprayer hjälper och många av dem är relativt giftiga.
 
Jag har sett en häst fastna med ena bakbenet i en av gjordarna. Hade gjordarna suttit tightare, hade det troligen inte hänt. Så inget som får mig att tycka att täcken är farliga.
 
Angående flugspray så kan du prova att byta sort, vet inte om fler än jag upplevt att olika sorter funkar olika bra på olika hästar.
Min häst sprayade jag med Ultrashield och det var det enda som funkade bra på honom, medans hans hagkompis var tvungen att ha både Ultrashield och Bromsblockare för bli bra skyddad.
På häst 3 och 4 i stallet funkade det med Renons, med hade jag den på min blev han biten.

Flugtäcken har jag alltid haft på dygnet runt på mina (dom har gått ute hela somrarna), så det är inga problem att ha den på inne i stallet också, förutsatt att det sitter bra.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 089
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
569
Senast: valy
·
Utrustning Liten spinoff på tråden om att rida ut. En av mina mardrömmar när jag rider ut är att jag ska trilla av och hästen ska sticka så att...
Svar
5
· Visningar
714
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
688
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp