Sönderslagna glasögon på jobbet, vem betalar?

Elina8

Trådstartare
Jag arbetar med utåtagerande personer och har fått mina glasögon sönderslagna. Jag har själv en försäkring på mina glasögon men självrisken kostar 600 kr. Nu undrar jag vem som ska stå för kostnaden? Det måste väl räknas som en arbetsskada? På min förra arbetsplats fanns blanketter för tillbudsanmälningar, men det finns inget sånt här. Jag känner rent spontant att detta inte är något jag ska stå för eftersom det inte är jag som orsakat skadan, men vad har jag rätt att kräva?
 
Sv: Sönderslagna glasögon på jobbet, vem betalar?

Ring ditt försäkringsbolag och fråga.
 
Sv: Sönderslagna glasögon på jobbet, vem betalar?

Jag skulle kolla med facket eller arbetsgivaren vad som gäller.
 
Sv: Sönderslagna glasögon på jobbet, vem betalar?

Jag arbetar med utåtagerande personer och har fått mina glasögon sönderslagna. Jag har själv en försäkring på mina glasögon men självrisken kostar 600 kr. Nu undrar jag vem som ska stå för kostnaden? Det måste väl räknas som en arbetsskada? På min förra arbetsplats fanns blanketter för tillbudsanmälningar, men det finns inget sånt här. Jag känner rent spontant att detta inte är något jag ska stå för eftersom det inte är jag som orsakat skadan, men vad har jag rätt att kräva?

Eftersom det har hänt i ditt arbete så är det din arbetsgivare som skall betala glasögon åt dig... Du ska inte behöva utnyttja din egen försäkring överhuvudtaget.....
Kontakta ditt skyddsombud så borde du få hjälp...
 
Sv: Sönderslagna glasögon på jobbet, vem betalar?

Ja jag håller med, kolla med arbetsgivaren och facket om du är med där. På mannens jobb ersatte de honom för hans glasögon som gick sönder olyckligt under arbetstid.
 
Sv: Sönderslagna glasögon på jobbet, vem betalar?

Vad är det för arbetsplats som ansvarar för utagerande personer utan att ha rutiner för tillbudsanmälan? Det borde chefen, som är ansvarig för arbetsmiljön, omedelbart ordna. Om det är ett större företag/kommun ska du prata med personalavdelningen och höra vilken försäkring som täcker dina kostnader. Eller din närmaste chef. Ta också upp frågan om rutiner vid tillbud. All personal borde ju få en genomgång hur ni ska göra och vilket skydd ni har.
 
Sv: Sönderslagna glasögon på jobbet, vem betalar?

Det har hänt mig ett par ggr, AG betalar. Först anmäler man det till arbetsgivaren, sen får man glasögonen värderade, av optiker dvs bågar, slags glas/special slipningar etc..
Sen blir det % avdrag från dagsvärdet på nya likadana, sen dras det % beroende på hur gamla.
 
Sv: Sönderslagna glasögon på jobbet, vem betalar?

Försöker svara alla.

Det är ett litet privat företag, de sa att de inte visste så de skulle kolla upp det. Jag kände att det är bra att veta vad som gäller ifall jag får ett nej så kan jag ju stå på mig.

Jag har en försäkring hos själva optikern, inte hos något försäkringsbolag. De bytte ut glasen utan att tveka men som sagt en självrisk blir det.

Ska ta upp detta med tillbud och liknande rapporter. Det händer ju trots allt lätt att man tvingas ställa sig ivägen för att skydda personen eller andra, eller att man helt enkelt inte är snabb nog att akta sig ur räckhåll.

Glasögonen var (som tur var) bara några månader gamla så det var inget problem att lämna in dem för lagning.
 
Sv: Sönderslagna glasögon på jobbet, vem betalar?

Har företaget kollektivavtal eller har det tecknat försäkring för arbetsskada hos FORA/Afa? I så fall behöver de bara anmäla till dom. Om du inte vill fråga arbetsgivaren kan du ringa till AFA 0771-880099 och fråga om ditt företag har en försäkring.
 
Sv: Sönderslagna glasögon på jobbet, vem betalar?

"Arbetsskada" är väl bara skador på person, inte på saker :confused:
 
Sv: Sönderslagna glasögon på jobbet, vem betalar?

Arbetsskada är på person...

du kan få ersättning för tandvård, särskilda hjälpmedel eller livränta om det är en olycka eller skadlig inverkan.

Andra ersättningar kan man troligen få från AFA Försäkring...
 
Sv: Sönderslagna glasögon på jobbet, vem betalar?

Kl
Som lärare får man inget ialf. Oavsett fotboll lr utåtagerande elever.
 
Sv: Sönderslagna glasögon på jobbet, vem betalar?

Jag har arbetat med samma och arbetsgivaren stod för nya glasögon.
 
Sv: Sönderslagna glasögon på jobbet, vem betalar?

Kl

Har fått svar nu att de står för kostnaden, känns skönt!

PS. Jag vet att arbetsskada är på person och inte föremål, jag menade att det skulle räknas på samma sätt som en arbetsskada, inte att det är en arbetsskada. Det har jag som tur är klarat mig ifrån.
 
Sv: Sönderslagna glasögon på jobbet, vem betalar?

Det har hänt mig ett par ggr, AG betalar. Först anmäler man det till arbetsgivaren, sen får man glasögonen värderade, av optiker dvs bågar, slags glas/special slipningar etc..
Sen blir det % avdrag från dagsvärdet på nya likadana, sen dras det % beroende på hur gamla.

Nu har det ju löst sig för TS, men det är värt att notera att det är olika rutiner för olika AG.

Mitt förra jobb t ex så där ersattes inte nödvändigtvis med "fullvärde". Utan t ex för kläder fanns maxbelopp som var kopplade till vad t ex "en mellanprissatt tröja" hade för värde. Om man var vågad nog att chansa med sin nya märkeströja för 3000 kr i nypris, så fick man liksom "skylla sig själv" vad gäller prisskillnaden mellan en "genomsnittströja" och sin "dyra" tröja. (Det fanns dessutom möjlighet till frivillig arbetsklädsel)

Glasögon ersattes fullvärde på glas (efter åldersavdrag etc), men inte nödvändigtvis på bågar. Det var ganska generöst dock, helt enkelt då glasögon är något du inte kan välja om du vill ha på jobbet eller använda av AG tillhandahållna. Men även där fanns en gräns, så svindyra designerbågar hade du inte fått ut allt på. Däremot om du hade haft försäkring på dem hade du ju fått ut självrisken.
 
Sv: Sönderslagna glasögon på jobbet, vem betalar?

Ja visst skiljer det, men som jag skrev har det handlat om kommuner o landsting, o jag använder bara svindyra designerbågar.
 
Sv: Sönderslagna glasögon på jobbet, vem betalar?

Ring ditt försäkringsbolag och fråga.

Och nu återkommer jag - även om jag förstår att det blivit ordnat - och vill säga att jag menade försäkringsbolaget genom jobbet :) Ville bara förklara vad jag menade.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
889
Skola & Jobb Finns det någon bra sida där man kan räkna ut vad den faktiska kostnaden är per mil utifrån vilken bil man har? Jag jobbar för en...
Svar
16
· Visningar
902
Senast: marytwice
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 148
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 291
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp