Sötjäst till bröddeg?

tanten

Trådstartare
Har nån misstanke att jag frågat förr men glömt svaret..

Jag behöver baka bröd och har två paket röd jäst i kylen.
Vad ska jag tänka på om jag ska använda dem till mitt matbröd? Eller är det bara att slänga, och åka in till affären och köpa blå jäst?
 
Nu har jag gjort deg och jäst den första vändan.
Knådade ut den och la den på plåt och där ligger den.

Det tar tiiiid.
Dubbla vanliga jästiden har gått och jag har till och med ställt den varmt men den lyfter väldigt segt och långsamt. Den får ett tag till innan jag slänger in den i ugnen.
 
Nu har jag gjort deg och jäst den första vändan.
Knådade ut den och la den på plåt och där ligger den.

Det tar tiiiid.
Dubbla vanliga jästiden har gått och jag har till och med ställt den varmt men den lyfter väldigt segt och långsamt. Den får ett tag till innan jag slänger in den i ugnen.

Oj har jag aldrig varit med om när jag använt jäst för söta degar, har jäst som vanligt för mig.
 
Nu har jag gjort deg och jäst den första vändan.
Knådade ut den och la den på plåt och där ligger den.

Det tar tiiiid.
Dubbla vanliga jästiden har gått och jag har till och med ställt den varmt men den lyfter väldigt segt och långsamt. Den får ett tag till innan jag slänger in den i ugnen.
Hur gick det med brödet?
 

Liknande trådar

Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
3 436
Senast: sthu
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
537
Senast: manda
·
Samhälle Jag ska skicka in hästarnas pass till föreningen och därför behöver jag veta att det kommer fram. Hur fungerar det som förr hette...
Svar
14
· Visningar
833
Senast: Ramona
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
9 995
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp