Soffa i skinn eller tyg

Vad för soffa ska jag köpa?

  • Skinn

    Röster: 26 23,9%
  • Tyg

    Röster: 82 75,2%
  • Skinnimitation

    Röster: 1 0,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    109

Asko

Trådstartare
Jag tittar på soffor då jag ska köpa en men funderar på om jag ska ha en i skinn eller tyg. Det har varit lite av en dröm att ha en skinnsoffa någon gång, men det verkar lite opraktiskt samtidigt som den är praktisk på andra sätt?

Fördelen är ju när man spiller eller liknande så går det lätt att torka bort det. Jag har även en katt som luddar av sig i massor, och då vore det väldigt(!) skönt att det inte liksom klistrar sig fast som det gör på tyg.
Nackdelarna verkar dock vara att man behöver ta hand om skinnet, olika ofta beroende på vad för skinn man köper. Och när jag tittar på begagnade skinnsoffor så verkar skinnet bli liksom pösigt (inte så snyggt)? Är det jag som inbillar mig? 🤔 Har tittat på soffor av bonded läder som ska kräva mindre omskötsel och är mera miljövänligt, men de är ju dyrare..
Plus apropå nämnda katt, det vore ju inte så bra om hon skulle få för sig att prova sina klor på den nya skinnmöbeln 😬 även om jag planerar att ha en klösmöbel intill.

Ni hör, jag har skitsvårt att bestämma mig :arghh: vad tycker ni om de två olika sofforna, läder eller tyg?

I övrigt är mina krav att den ska vara mjuk och skön. Plus ha hög rygg för jag vill gärna kunna luta tillbaka huvudet.

Jag har hittat en soffa som är i tyg men verkar likna skinn, typ skinnimitation. Men jag är osäker på hur kattens ludd skulle fastna på den, vet någon hur det skulle gå?
 
Nackdelarna verkar dock vara att man behöver ta hand om skinnet, olika ofta beroende på vad för skinn man köper. Och när jag tittar på begagnade skinnsoffor så verkar skinnet bli liksom pösigt (inte så snyggt)? Är det jag som inbillar mig? 🤔

Det är nog en kombination av att lädret kan töja sig lite på sina ställen och att stoppningen blir lite nedsutten. Då blir läderklädseln "lite för stor" med tiden, så att säga.
 
Jag tittar på soffor då jag ska köpa en men funderar på om jag ska ha en i skinn eller tyg. Det har varit lite av en dröm att ha en skinnsoffa någon gång, men det verkar lite opraktiskt samtidigt som den är praktisk på andra sätt?

Fördelen är ju när man spiller eller liknande så går det lätt att torka bort det. Jag har även en katt som luddar av sig i massor, och då vore det väldigt(!) skönt att det inte liksom klistrar sig fast som det gör på tyg.
Nackdelarna verkar dock vara att man behöver ta hand om skinnet, olika ofta beroende på vad för skinn man köper. Och när jag tittar på begagnade skinnsoffor så verkar skinnet bli liksom pösigt (inte så snyggt)? Är det jag som inbillar mig? 🤔 Har tittat på soffor av bonded läder som ska kräva mindre omskötsel och är mera miljövänligt, men de är ju dyrare..
Plus apropå nämnda katt, det vore ju inte så bra om hon skulle få för sig att prova sina klor på den nya skinnmöbeln 😬 även om jag planerar att ha en klösmöbel intill.

Ni hör, jag har skitsvårt att bestämma mig :arghh: vad tycker ni om de två olika sofforna, läder eller tyg?

I övrigt är mina krav att den ska vara mjuk och skön. Plus ha hög rygg för jag vill gärna kunna luta tillbaka huvudet.

Jag har hittat en soffa som är i tyg men verkar likna skinn, typ skinnimitation. Men jag är osäker på hur kattens ludd skulle fastna på den, vet någon hur det skulle gå?
Sittytor i glansigt skinn sätter sig i rumpan om man har shorts eller kjol och liksom slrlrrrupp när man försöker ta sig loss, det är hemskt :D

Konstskinn flagar liksom efter några år, brukar alltid stå någon sådan och flaga lite i gamla föreningslokaler. Tror även en del äkta skinn flagar när lackytan ger sig mot skinnet (för har sett ngn sådan också i ngn föreningslokal)

Tycker enstaka skinnsoffor i matt naturfärgat, alltså med naturyta, skinn kan vara fint i vissa miljöer men tror fläckarna blir episka första åren (tills de liksom flutit in i varandra och blir mer av en ambience)
 
Läderimitation är ju plast, lite förenklat. Det skulle jag personligen nog inte välja på en soffa, baserat på min erfarenhet av hur kläder, väskor och tex klädseln på dynorna på gymmens maskiner ser ut efter några år. Men det beror lite på kvalitet också (hur länge det håller sig fint) - det (vinyl) används också till tex klädsel i bilar (alltså till säten mm). Vad jag förstått kan den av bra kvalitet vara riktigt dyr, dock, så jag hade nog fortfarande valt skinn eller tyg just till en soffa (en stor, dyr möbel som jag är sjukt osugen på att klä om). Jag har ingen lust att betala hur mycket som helst för en soffa i läderimitation, liksom, men det är förstås en personlig preferens. På stolar etc som är lätta att klä om själv, hade jag absolut kunnat ha det.
 
Skinn, kallt när det är kallt och obehagligt när det är varmt (fastnar)
Nä en bra tygsoffa är alltid bättre. Du kan ha filtar som skyddar i den med om katten har ett speciellt ställe den föredrar :)
Min tygsoffa kan jag ta av tyget på kuddar/dynor med om jag spillt t.ex
 
Ljus skinnklädsel är skitsnyggt! Men jag skulle inte rekommendera att sitta i den soffan med jeans :angel::idea: . Risken är stor att lädret blir missfärgat av det, och jag tvivlar starkt på att det går att få bort snyggt.
 
Läderimitation är ju plast, lite förenklat. Det skulle jag personligen nog inte välja på en soffa, baserat på min erfarenhet av hur kläder, väskor och tex klädseln på dynorna på gymmens maskiner ser ut efter några år. Men det beror lite på kvalitet också (hur länge det håller sig fint) - det (vinyl) används också till tex klädsel i bilar (alltså till säten mm). Vad jag förstått kan den av bra kvalitet vara riktigt dyr, dock, så jag hade nog fortfarande valt skinn eller tyg just till en soffa (en stor, dyr möbel som jag är sjukt osugen på att klä om). Jag har ingen lust att betala hur mycket som helst för en soffa i läderimitation, liksom, men det är förstås en personlig preferens. På stolar etc som är lätta att klä om själv, hade jag absolut kunnat ha det.
Det har du rätt i, skulle ha förtydligat att jag menade tyg som liknar läder.
Inte skinnimitation av plast, det glömde jag tydligen helt bort att det fanns medan jag skrev :o
 
Ljus skinnklädsel är skitsnyggt! Men jag skulle inte rekommendera att sitta i den soffan med jeans :angel::idea: . Risken är stor att lädret blir missfärgat av det, och jag tvivlar starkt på att det går att få bort snyggt.
Bra poäng, jag har tittat på lädersoffor i svart, brunt och beige.
Men beige är kanske inte så smart då.
 
Skinn, kallt när det är kallt och obehagligt när det är varmt (fastnar)
Nä en bra tygsoffa är alltid bättre. Du kan ha filtar som skyddar i den med om katten har ett speciellt ställe den föredrar :)
Min tygsoffa kan jag ta av tyget på kuddar/dynor med om jag spillt t.ex
Nackdelen är att jag sitter ibland på ställen där katten har varit och eh, blir lite luddig själv, mamma märker direkt när jag varit i hennes soffa :angel:😅
 
Skinn är förskräckligt obekvämt och omysigt. Man kladdar fast när det är varmt, halkar av när det är kallt. Enda fördelen är att det är lättskött, men jag har aldrig haft några större problem med smuts på tygsoffor, och då har jag haft både svarta och lila. Jag ryser lite när jag tänker på att sitta i en skinnsoffa.
 
Skinnsoffor är snyggt på bild och hos andra 😁
Obekvämt, kallt eller klistrigt, oskön känsla att ligga i, knarrar och låter när man rör sig.
Har inga problem att hålla tygsoffan ren och fri från hår trots tre katter och en hund.
Valde tyg med väldigt hög slitstyrka som samtidigt är mjukt.
Har rengörings kit för soffa som är väldigt lättanvänt och effektivt.
Jag gillar choklad och är en klant så lyckaas allt tappa något som smälter och ger en fläck 😅
 
Skinnsoffa är så sjukt obekvämt och känns så ofräscht att sitta i. Låter, knarrar, klistrar sig fast. Jag skulle välja et tygsoffa som går att tvätta 1000 gånger om än att utsätta mig för en skinnsoffa.
 
Det är det som är problemet :arghh: jag vill ha det lättaste möjliga att städa :cautious:
Jag städar ju kanske inte så ofta eller dedikerat men har aldrig sett min tygsoffa som ett problem ur den aspekten. Samtidigt har jag ju inte katt iofs. Men kan tänka mig att det borde räcka med att dammsuga? och det blir väl päls på en skinnsoffa med som måste dammsugas?

Är det typ en chesterfield du är ute efter eller är det mer av en vanlig med fluffiga kuddar?
 
Jag tittar på soffor då jag ska köpa en men funderar på om jag ska ha en i skinn eller tyg. Det har varit lite av en dröm att ha en skinnsoffa någon gång, men det verkar lite opraktiskt samtidigt som den är praktisk på andra sätt?

Fördelen är ju när man spiller eller liknande så går det lätt att torka bort det. Jag har även en katt som luddar av sig i massor, och då vore det väldigt(!) skönt att det inte liksom klistrar sig fast som det gör på tyg.
Nackdelarna verkar dock vara att man behöver ta hand om skinnet, olika ofta beroende på vad för skinn man köper. Och när jag tittar på begagnade skinnsoffor så verkar skinnet bli liksom pösigt (inte så snyggt)? Är det jag som inbillar mig? 🤔 Har tittat på soffor av bonded läder som ska kräva mindre omskötsel och är mera miljövänligt, men de är ju dyrare..
Plus apropå nämnda katt, det vore ju inte så bra om hon skulle få för sig att prova sina klor på den nya skinnmöbeln 😬 även om jag planerar att ha en klösmöbel intill.

Ni hör, jag har skitsvårt att bestämma mig :arghh: vad tycker ni om de två olika sofforna, läder eller tyg?

I övrigt är mina krav att den ska vara mjuk och skön. Plus ha hög rygg för jag vill gärna kunna luta tillbaka huvudet.

Jag har hittat en soffa som är i tyg men verkar likna skinn, typ skinnimitation. Men jag är osäker på hur kattens ludd skulle fastna på den, vet någon hur det skulle gå?
Ah, bonded läder är läderflisor bundna med plast. Ngn sida sa att det inte var tåligt, någon annan (som sålde soffor sa att det var tåligt men inte gick att använda skinnprodukter på eller gnugga på med fläcklösare.)
 
Jag har en skinnsoffa som är jättebekväm och lite pösig, har aldrig knarrat, tycker inte det är kallt att sitta i den. Och jag har aldrig tagit hand om lädret, visste inte att man skulle det... Soffan är över 15 år gammal och är nedsutten där jag sitter mest, dvs stoppningen är inte lika mjuk där längre, men lädret är det inget fel på. Toppen när man har hund, lättstädad.

Jag tycker att hur bekväm en soffa är att sitta i har mycket mer med designen att göra än om det är tyg eller läder. Jag vill ha mjuka armstöd, högt ryggstöd som jag kan vila huvudet mot och inte för djup soffa då jag har korta ben och vill kunna sitta ända in mot ryggstödet och kunna böja på knäna samtidigt. Andra vill ha det på annat sätt.

Så provsitt, provsitt, provsitt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp