Soffan luktar gammal hund

TantAgda

Trådstartare
Vår tygsoffa har senaste veckan luktat riktigt illa. Som rubriken lyder -gammal sunkig hund.
Trodde det var kuddar och filt så tvättade dom men det hjälpte inte.

Ni med hundar som ligger i soffan mer eller mindre hela dagarna när ni är hemma, hur håller ni soffan fräsch?
Dammsuger den varje gång golvet dammsugs (typ 4-5ggr/v) men gör ni nåt mer?
Några husmorsknep?

Klädseln går att ta av från kuddar och dynor men kör det inte gärna i maskin då jag gjort det med en annan soffa och allt krympte och blev knöligt.. och det får inte armstöden rena /luktfria och det ena är verkligen välanvänt av gammeltanten och behöver en omgång det också.

Hur gör ni?
 
Har insett att tygsoffa och hund inte är optimalt. Vi klär in ena divandelen med ett lakan så får hundarna enbart ligga där.
Vi har en stor skinnsoffa på entréplan, den får hundarna ligga i när som. Så oerhört smidigt att bara kunna torka av den vid behov!
 
Vår tygsoffa har senaste veckan luktat riktigt illa. Som rubriken lyder -gammal sunkig hund.
Trodde det var kuddar och filt så tvättade dom men det hjälpte inte.

Ni med hundar som ligger i soffan mer eller mindre hela dagarna när ni är hemma, hur håller ni soffan fräsch?
Dammsuger den varje gång golvet dammsugs (typ 4-5ggr/v) men gör ni nåt mer?
Några husmorsknep?

Klädseln går att ta av från kuddar och dynor men kör det inte gärna i maskin då jag gjort det med en annan soffa och allt krympte och blev knöligt.. och det får inte armstöden rena /luktfria och det ena är verkligen välanvänt av gammeltanten och behöver en omgång det också.

Hur gör ni?
Tvättar filtar och kuddfodral några gånger om året, soffans klädsel en gång om året. Dammsuger vid behov men kanske max en gång i månaden.
Soffan är grå med tyg, tycker det är fult att klä in soffa med lakan eller dylikt så gör hellre så här.
Är noga med att torka tassar, ben och under mage om det är smutsigt ute. Schnauzrarna duschas och badas också rätt ofta, men whippeten badas en gång om året typ :p
 
Har skinnsoffa. Hade aldrig orkat med det underhåll det krävs för att hålla en tygsoffa fräsch med hundar i den, då hade jag nog täckt över med filtar för enkelhetens skull.
 
Har insett att tygsoffa och hund inte är optimalt. Vi klär in ena divandelen med ett lakan så får hundarna enbart ligga där.
Vi har en stor skinnsoffa på entréplan, den får hundarna ligga i när som. Så oerhört smidigt att bara kunna torka av den vid behov!

Gillar inte skinnsoffa så värst, kallt och klibbigt 😆
Lakan kan va en idé men tveksam på om det ligger kvar så länge, hon är knölig damen. Har filtar i sofforna på jobbet men dom ligger knappt en halv dag..

Tvättar filtar och kuddfodral några gånger om året, soffans klädsel en gång om året. Dammsuger vid behov men kanske max en gång i månaden.
Soffan är grå med tyg, tycker det är fult att klä in soffa med lakan eller dylikt så gör hellre så här.
Är noga med att torka tassar, ben och under mage om det är smutsigt ute. Schnauzrarna duschas och badas också rätt ofta, men whippeten badas en gång om året typ :p

Du har inte problemet att soffklädseln krympt? Så att dynorna blir knöliga när du tagit på klädseln igen?
Vår är också grå och det döljer mycket av skiten men tydligen inte lukten 😁
 
På med rejält med bakpulver. Låt ligga någon halvtimme och dammsug sen. Absolut inget vatten i närheten bara. Bakpulvret är så torrt och suger åt sig smutsen som luktar.

Funderat på att prova det så ska nog göra slag i saken, kommer gå åt MYCKET bakpulver bara!
 
Har skinnsoffa. Hade aldrig orkat med det underhåll det krävs för att hålla en tygsoffa fräsch med hundar i den, då hade jag nog täckt över med filtar för enkelhetens skull.

Gillar inte skinnsoffa tyvärr. Och att täcka nu hjälper ju inte mot lukten :angel:
 
Gillar inte skinnsoffa så värst, kallt och klibbigt 😆
Lakan kan va en idé men tveksam på om det ligger kvar så länge, hon är knölig damen. Har filtar i sofforna på jobbet men dom ligger knappt en halv dag..



Du har inte problemet att soffklädseln krympt? Så att dynorna blir knöliga när du tagit på klädseln igen?
Vår är också grå och det döljer mycket av skiten men tydligen inte lukten 😁
Nej då jag trär på dom i blött tillstånd för då är de mer töjbara 😊 soffan är från Mio och ska kemtvättas enligt lappen men funkar jättebra att tvätta i vanligt bomullsprogram 40 grader. Sen är det såklart ändå jobbigt att trä av och klä på 11 kuddar och vissa måste man trycka ned med hjälp av någon annan, men det är så värt det med tanke på vad det kostar att köpa ny soffa eller ta hem någon som tvättar soffan på plats. Plus att den blir som ny varje gång!
Jag gillar inte heller skinnsoffor :p
 
Nej då jag trär på dom i blött tillstånd för då är de mer töjbara 😊 soffan är från Mio och ska kemtvättas enligt lappen men funkar jättebra att tvätta i vanligt bomullsprogram 40 grader. Sen är det såklart ändå jobbigt att trä av och klä på 11 kuddar och vissa måste man trycka ned med hjälp av någon annan, men det är så värt det med tanke på vad det kostar att köpa ny soffa eller ta hem någon som tvättar soffan på plats. Plus att den blir som ny varje gång!
Jag gillar inte heller skinnsoffor :p

Funkar inte bakpulver i Ebunhörnet så får jag nog ge mej på en tvätt iaf!
 
Du har inte problemet att soffklädseln krympt? Så att dynorna blir knöliga när du tagit på klädseln igen?
Vår är också grå och det döljer mycket av skiten men tydligen inte lukten 😁
Har en soffa från Ikea och tvättar klädseln då och då, tar också på klädseln när den är lite fuktig och har aldrig haft problem med att den krympt. Torktumlar alltså tills de är fuktiga bara.
 
Jag tvättar också klädseln i maskin, har en Ikea-soffa och det funkar bra.

En gång hyrde jag en sån där möbeltvätt, typ en grovdammsugare med munstycke så man kan tvätta möbler och tyg. Då kunde jag även tvätta armstöd och de delar som inte går att tvätta i maskin. Efter det luktade soffan gott!
 
Kemtvättar en ggr per år. Däremellan använder jag Biltemas klädseltvätt för bilsätten (textilrengöring) som jag sprayar på soffan och sedan skrubbar med microfibertrasor. Funkar toppen eftersom den även rengör armstöd och sidostycken på soffan :D

Avskyr skinnsoffor. De är kalla på vintern och klibbiga på sommaren.
 
Jag använder ättika till nästan all tvätt där något med hund ingår :P Luktar saker hund så 1-2 dl ättika ihop med tvättmedlet och sen någon halv deciliter ättika även i sköljmedletsfacket (till tyg kan du även ta lite sköljmedel om du vill :)
Ättika har tagit bort mycket pisslukt och annat från hund här hemma :)
 
Skinnsoffor brukar ju också börja lukta riktigt urkigt om det varit hundar i dem.
Tror många blir för vana vid hundlukten och inte märker av den.... Och de mörka fläckarna där någon suttit :yuck:
Men fläckarna finns ju där även på en tygsoffa? Jag köper ny begagnad skinnsoffa då och då. Tygsoffan blev en igelkott efter bara några år. Första åren hade jag skydd på den men det var ju meningslöst med en snygg soffa under filtar....så jag tog av det. Njä, skinnsoffa is The best. Fläckarna går att få bort med rengöring.
 
Men fläckarna finns ju där även på en tygsoffa? Jag köper ny begagnad skinnsoffa då och då. Tygsoffan blev en igelkott efter bara några år. Första åren hade jag skydd på den men det var ju meningslöst med en snygg soffa under filtar....så jag tog av det. Njä, skinnsoffa is The best. Fläckarna går att få bort med rengöring.

Fläckarna går inte alls att få bort, det är ju mörka fläckar som blir, så ser det inte ut i en tygsoffa. Jag tror du missförstått vilka fläckar jag menar. Och att byta klädsel på en tygsoffa är enklare än att byta skinn.
 
Vår tygsoffa har senaste veckan luktat riktigt illa. Som rubriken lyder -gammal sunkig hund.
Trodde det var kuddar och filt så tvättade dom men det hjälpte inte.

Ni med hundar som ligger i soffan mer eller mindre hela dagarna när ni är hemma, hur håller ni soffan fräsch?
Dammsuger den varje gång golvet dammsugs (typ 4-5ggr/v) men gör ni nåt mer?
Några husmorsknep?

Klädseln går att ta av från kuddar och dynor men kör det inte gärna i maskin då jag gjort det med en annan soffa och allt krympte och blev knöligt.. och det får inte armstöden rena /luktfria och det ena är verkligen välanvänt av gammeltanten och behöver en omgång det också.

Hur gör ni?
Jag har bara en liten hund på 3 kg som inte luktar. Har väldigt svårt för de flesta hundars lukt och skulle ha svårt att leva i den lukten. Jag ser till att inte släppa in smutsig hund och dammsuger 1 gång/v då resten av huset städas. Då håller allt sig fräscht med den typen av hund. Har aldrig varit med om att hundarna fått möbler att lukta.
Utom när hon kräktes i tygsoffan. Då tvättade jag i maskinen trots att det eg var kemtvätt. Funkade fint! Jag körde på 30 grader och drog i tyget när det var blött.

Hade grannar som körde med ångtvätt i soffan regelbundet. Någon annan körde med ozonmaskin, när ingen var hemma givetvis IOM att den tar bort syret och därför stoppar lukt.
Andra har kört klädseln i maskinen.
 
Vi har två IKEA-soffor, valde klädsel som kan tvättas i 40 grader (även om jag tyckte att det fanns snyggare 'otvättbara'/kemtvätt). Köpte även dubbla klädslar, för att kunna sätta på den andra klädseln direkt (vis av erfarenhet, ett av barnen älskar att pilla sönder oklädda soffkuddar...). Så vi tvättar klädseln typ varje eller varannan månad och låter den hängtorka (ska ej torktumlas enligt tvättråden). Har funkat bra i fem år. Försöker ändå undvika att blötlerig hund hoppar upp i soffan, eftersom den ena klädseln är ljus (soffan inköpt innan hunden kom in i bilden).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp