Sofia Kroon riskerar åtal

Sv: Sofia Kroon riskerar åtal

Gud så löjligt. Böter ok.. det kan väl vara rimligt men fängelse? Finns det inte värre personer än Sofia Kroon att sätta bakom lås och bom?!:grin:
 
Sv: Sofia Kroon riskerar åtal

Fängelse tror jag ju inte hon kommer få. Däremot tycker jag att det ska svida en del för henne. Hon har gjort fel - sluta skyll ifrån dig och ta ditt straff.
 
Sv: Sofia Kroon riskerar åtal

precis Maadaa svida ska de göra för hennes del och dryga böten. Det är inte Ok att göra som hon gjort.
 
Sv: Sofia Kroon riskerar åtal

För det första så är hon inte dömd än! För det andra är fängelse i högst 2 år den högsta straffskalan när någon brutit mot djurskyddet. Domstolen är ju till för att avgöra allvaret i det SK har gjort och det kan väl inte vara löjligt.
Jag tycker detta är en viktig markering att lämna ärendet till åklagare. Man blir ofta upprörd över myndigheters slapphänthet vad det gäller djurskyddet, så detta är ett steg i rätt riktning. Nu är jag inte så naiv och tror att SK är den enda som tänjer gränserna för det tillåtna men det är hon som "åkt fast" och då får hon ta koncekvenserna av sitt handlande. Hon kan aldrig svära sig fri från ansvaret.
 
Sv: Sofia Kroon riskerar åtal

Dopingreglerna bygger på djurskyddslagen o att tävla nybehandlade hästar är ett brott. fängelse är dock knappast troligt.
PL
 
Sv: Sofia Kroon riskerar åtal

Jag tror inte att nån av systrarna Kroon skulle göra något som medvetet var dåligt för varken Gucci eller Rolex. Eller nån av hästarna i stallet överhuvudtaget. Som jag sa innan, böter är rimligt eftersom dom antagligen inte hade koll på reglerna. Vilket borde vara en självklarhet, men fängelse :p haha det är ju bara löjligt. Men ja, jag förstår också att det inte är aktuellt :grin:
 
Sv: Sofia Kroon riskerar åtal

Jag tror inte att nån av systrarna Kroon skulle göra något som medvetet var dåligt för varken Gucci eller Rolex. Eller nån av hästarna i stallet överhuvudtaget. :

Men ändå så väljer en av dom att tävla strax efter att en av hästarna behandlats på klinik?

Det är väl ändå ett medvetet val man gör, att åka till en klinik och behandla och att tävla, eller gör dom det helt omedvetet?
 
Sv: Sofia Kroon riskerar åtal

Antagligen bedömde dom att hästen var i sådant skick att det gick att tävla på den?! Jag håller fast vid att dom inte vill sina hästar något illa...:crazy:
 
Sv: Sofia Kroon riskerar åtal

Bedömde att två nybehandlade hästar var såpas ok att det gick att tävla:confused:
Proffsigt värre!
PL
 
Sv: Sofia Kroon riskerar åtal

Bedömde att två nybehandlade hästar var såpas ok att det gick att tävla:confused:
Proffsigt värre!
PL


Instämmer. Lite proffsigare än så bör man väl vara om man tävlar på den nivån.

Min 12-åriga dotter vet att hästen inte får tävla när den har blivit behandlad med något! :angel:
 
Sv: Sofia Kroon riskerar åtal

Antagligen bedömde dom att hästen var i sådant skick att det gick att tävla på den?! Jag håller fast vid att dom inte vill sina hästar något illa...:crazy:


Nä, så kliniken behandlade hästarna bara för skoj skull då ?
Kanske dom hade köpt in ny utrustning som dom ville prova eller ge nån praktikant något att öva på :grin:

Kroon har blivit ertappad med fingrarna långt nerkörda i syltburken så det är bara att knipa igen och ta sitt straff, vilket det nu blir.

En sådan förseelse tycker ju jag, förutom ett rejält bötebelopp, även borde medföra uteslutning ur SvRF och indragen tävlingslicens.

En skamfläck för hela hästsverige är vad det är !
 
Sv: Sofia Kroon riskerar åtal

Håller med Grängesberg, tyvärr har ju just denna ryttare verkligen visat att den skiter högaktningsfullt i hästens väl och ve!
Bara att inse, vissa ryttare tillhör kategorin som vill till toppen till varje pris, och är priset då att en häst far rejält illa, då är de glatt beredda att offra kusen i fråga!

Ska man ta medaljer från OS-deltagare för att de "dopat" hästen med medel för att förhindra täckesbitning, behandlat mugg osv, då ska ju straffen för sådan här medveten doping som ju inte ens var ofrivillig vara rejält mkt högre!
Det är ju tom bortom allt tvivel att hästarna i fråga fått i sig medlet oavsiktligt! Och att de dessutom inte var i tävlingsmässigt skick!

Och varje gång ryttaren i fråga gjort en kommentar har hon ju bara gjort det ännu värre, ännu tydligare visat att hon bara vill slingra sig!
Varför inte bara erkänna att det var tävling på Scandinavium som lockade så mycket att hon var beredd att offra allt?

Fängelse som straff för något sådant här är väl att ta i, men böter och kanske vissa restriktioner i djurhållning är ju väl på sin plats tycker jag.
 
Sv: Sofia Kroon riskerar åtal

Sofia skulle aldrig ignorera hennes hästars bästa, så att ens anse sig ha friheten att fastställa det förstår jag inte. Har själv jobbat där och ridit båda hästarna och vet att hon inte är den typen som bara bryr sig om att vinna. Det är ju inget nytt att hästar på den nivån behandlas regelbundet för att klara av de påfrestningarna? Trodde jag de flesta visste.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sofia Kroon riskerar åtal

Men nog låter man nybehandlade hästar vila åtminstonde 2 veckor? Och nu gällde det dessutom tävling som är maximal påfrestning...
Det är ju ingen som ifrågasatt behandlingen, utan att hästarna tvingats tävla så snart inpå. Sedan när man läser hennes uttalanden så gör hon ju saken bara värre genom att säga motstidiga uppgifter till olika journalister tydligen.
Ena gången visste hon att dom behandlats och hade kollat upp enl internationella regler att Adequan skulle vara ok, andra gången visste hon öht inte att hästarna ens fått behandling, trodde det var vitaminer....:confused:
 
Sv: Sofia Kroon riskerar åtal

Jo det är en nyhet att behandlade hästar ändå tävlar! Oavsett det är "rundsmörjning" eller inte så är det startförbud! Jag begriper inte hur det på något sätt ens kan finnas utrymme för en diskussion om det är rätt eller fel?! Det är fel ur synpunkt att det är brott mot TR. Det är fel för att det är brott mot djurskyddslagen. Dessutom så finns det ju en journal som talar om precis vad som skett med hästarna!

Eller är TR och djurskyddslag bara en rekommendation? Vet egentligen hästägaren bäst vad som är lämpligt för sin häst? Är folk som sätter ihop TR samt jordbruksverket inte kompententa att avgöra om hästar far illa?

Hästar som fått i sig medicin av misstag, fått klartecken till start av veterinärer och ändå ger utslag på dopingprov, lyckats få i sig något ämne man inte visste fanns i produkten man använde kan ju rimligtvis säga "visste inte". Men funkar "visste inte" i det här fallet?

Jag säger givetvis inte att SK är djurplågare typ italientransport, men hon har fanimej inte satt hästens välmåga i första rummet när hon MEDVETET tävlar en medicinerad häst! Om hästen/hästarna blev sämre av att starta vet jag inte, det måste ju tiden och kunniga veterinärer visa.

Jag tycker inte SK är någon grym människa som inte kan "göra bot och bättring", misstag gör vi alla, och gör vi ett så stort och dessutom medvetet som hon gjorde, då tycker jag man helt enkelt erkänner det, tar sitt straff och går vidare! Sedan tar det ju givetvis lång tid att reparera förtroendet och sitt rykte som hon förstört, men bara att kavla upp ärmarna och jobba på! Och ta lärdom, jag gjorde fel, MYCKET fel, det gör jag inte igen!
Så inga undanflykter, det tycker jag var det sämsta hon kunde gjort!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En man fångades på film när han red en liten ponny samtidigt som han upprepade gånger piskade ponnyn på kroppen men också på huvudet...
Svar
0
· Visningar
653
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den hovslagare som upprepade gånger slog en häst med rasp och hammare åtalas för grovt djurplågeri alternativt djurplågeri eller brott...
Svar
0
· Visningar
629
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En hästägare i Örnsköldsvik står åtalad för brott mot djurskyddslagen, då hon haft sina hästar utomhus under lång tid men inte sett till...
Svar
0
· Visningar
663
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i 30-årsåldern från länet åtalas för brott mot djurskyddslagen då hon ska ha bedrivit tillståndspliktig verksamhet genom...
Svar
0
· Visningar
870
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp