Soft Correction

Det var fanimej det värsta jag hört.....Hjälpmedel för att inte vara hård i handen. Var är ridsporten på väg?????? Som sagt....finns många hjälpmedel att dölja okunskap med..
 
Innan man har fått balans i kroppen och kan rida med stilla (mjukt rörlig rättare sagt) hand så kan detta var en alldeles ypperlig sak tycker jag.

För inte är det särskilt många som longeras (och inte har med tyglarna/munnen att göra) tills de har balans och kan rida med små, fina hjälper?

Jag ser ju hellre att nybörjarhästarna har sådana här mojänger än att bli dragna i munnen i varje steg de tar.
 
Jovisst!
Det vore helt klart det ideala användningsområdet men frågan är hur många som istället tar det som en ursäkt för att fortsätta rida som vanligt (med hård hand)...

Kan även tänka mig att samma person som vanligtvis rider på styrka tar i ännu mer när de satt på de här elastiska prylarna för att få samma effekt och hela syftet försvinner.
 
Självklart kommer folk använda den till det också. Se bara hur många som tar gen/senvägar med tex graman.

Att man lurar sig själv och att utrustningen används felaktigt gör ju inte att man måste "förbjuda" den.

Nu tycker jag också att det finns mycket onödig utrustning, men det här ser jag ändå som något som är bättre för hästen än vad inspänningstyglar är.
 
Ok, på lektionshästar på ridskola, kan till och med jag erkänna att de kan fylla en funktion...
 
Det där tror jag faktiskt inte på! De som är så medvetna om att de har en hård hand (=ryttarfel) att det tycker sig behöva ett sådant hjälpmedel är nog i de allra flesta fall också medvetna om vikten av att ändra på det. Med graman, knasiga bett etc är det en annan sak, där brukar ju felet sägas ligga hos hästen. :crazy:
 
Det har funnits diverse varianter på det där länge, bla i form av Flexi-Rein.

Faktum är att de faktiskt har sin plats hos vissa hästar och ryttare ;)

Dels hos nybörjare, då hästens mun skonas från omedvetna ryck. Och så hästar som lärt sig ovanan att försöka slita tyglarna ur handen på ryttaren (är väl vanligast hos ponnyer, men det finns störa hästar med). Det blir betydligt svårare för hästen att göra det om en del av tygeln är elastisk, och hästen vinner inget på sin ovana och stackars ryttaraxlar skonas mot häftiga, plötsliga ryck.

Finns ett par andra exempel med, men som sagt de HAR faktiskt användningsområden.

Däremot är det ingen vits att använda förebyggande. Har du för hård/stum hand så lär du bara ta än mer i en elastisk tygel.. Å andra sidan borde hästens mun bli en ANING mer skonad än utan, men det beror på hur stumt eller elastiskt själva den elastiska delen är.
 
Var det riktat till mig eller i största allmänhet? Jag vet inte riktigt vad jag ska svara nämligen... :confused: "Håller med," men det låter ju lite mesigt.
 
japp. men det skulle ju vara bra för många ridskolehästar som är känsliga, som går med ryttare på lägre nivå. ja har iaf aldrig blivit longerad tills ja har fått nån balans, den har ja fått på annat sätt...
 
Vi har sådana på handikappridningen.
Funkar utmärkt! Ingen risk att hästen får ett hårt ryck i munnen längre. Skönt!
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 610
Senast: Yrja
·
Utrustning Hej Buke :D Tänkte höra om någon här har input att komma med för min kära häst. Ett 8-årigt halvblod som går dressyr, hopp och...
Svar
10
· Visningar
1 821
Senast: Ace
·
Utrustning Jag letar efter ett bett som skulle kunna fungera för min kille i hoppningen och skulle gärna höra vad andra har för erfarenheter...
Svar
7
· Visningar
8 038
Senast: banani
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är en sak som jag tycker är väldigt fascinerande med ridningen nu! Det är ju så att min skadade arm fortfarande är väldigt svag och...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp