soja och lucern frågor

Moppa123

Trådstartare
När ni räknar foderstater så nämns nästan alltid att man ska fodra med soja.
Var handlar man sojan? vilken sorts soja är det?
dyrt? vad heter något märke som jag kan titta efter?
är det för proteinets skull man har sojan?
kan man inte använda lucern istället för sojan?
(inte rakt av men om de har "samma" funktion)

:confused:
:confused:
 
Re: vilken sort och var finns Sojan?

Det man ger till hästar är sojamjöl, finns på t.ex Granngården.
 
Re: vilken sort och var finns Sojan?

AHA :) tack :)

hmmmm en vidare fråga :)
Vet du varför vissa är ovilliga att ge det till sina hästar?(dyrt? smakar det äckligt? eller något sådant?)

köper man stora dunkar och någon som vet vad de kostar ???
ehh många frågor :) :angel:
 
Re: vilken sort och var finns Sojan?

Det är inte flytande soja, utan som små trasiga pellets (kommer från sojabönan). Det finns hästar som reagerar negativt på soja, får dålig mage eller utslag, och de ska såklart inte äta soja. En annan sak är att näringsvärdet varierar ganska mycket (därav maxgiva 100g/100 kg häst och dag). Jag tror dock att många är överdrivet rädda för soja (den gamla "proteinrädslan"??).

Lusern är ett jättebra foder att använda, men det är mindre än 1/3 av proteinet du får av samma mängd soja. Å andra sidan kan man ge mer lusern, men får ju då också energi på köpet. Lusern kan man byta ut en del av höt mot och på så sätt få bättre balans i foderstaten. Soja ger man i små mängder.
 
Re: vilken sort och var finns Sojan?

Sen är det också en prisskillnad...

Här hos oss kostar 25 kg soja ca 160-165,- och Lucern Hack 120,- + Lucern Pellets 110,- för 30 kg. Krafft Protein som ju också innehåller mycket protein kostade i våras 350,- för 30 kg.
 
Re: vilken sort och var finns Sojan?

Ska du jämföra priser får man ju jämföra priset per gSRP.

Soja: 57gSRP/krona
Lusern: 26gSRP/krona
Krafft Protein: 28gSRP/krona
 
Re: vilken sort och var finns Sojan?

Tack och bock - så noggrann har jag inte varit...
 
Re: vilken sort och var finns Sojan?

Tack så jätte mycket för era svar!!
Nu vet jag lite mera och ska FÖRSÖKA att själv räkna ut en ny foderstat åt min lilla häst.. :banana:
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 067
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 204
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 606
Senast: Gunnar
·
Kläder & Bli fin Jag har drabbats av något helt oförklarligt sug efter lyx. O_o Förstår inte riktigt varför, jag har alltid varit rätt enkel i mitt...
2
Svar
22
· Visningar
2 941
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp