Bukefalos 28 år!

O

Optimisten

Ska köpa soja till mina hästar eftersom proteinvärdet i höet är dåligt. Vad jag undrar är om det är samman sorts soja till häst som ges till nöt och svin?
Tacksam för svar :bow:
 
Sv: Soja

Passa så att inte sojan sätter sig i benen på hästarna!!!! Mikroniserad soja är att föredra, men jag hade nog valt att fodra med ett foder som har högre proteinhalt, tex Mustan Fiber Original eller någon annan müslisort. Soja kan bli lite väl mkt av det goda.
 
Sv: Soja

Hur menar du att Mustang Fiber Original har högre proteinhalt än soja? Mustangs foder har 93 g smbrp/kg foder (10 MJ) och soja har 380 g smbrp / kg foder (12,6 MJ). Ganska stor skillnad tycker jag, inte ens jämförbara. Vill man ha mycket protein pga att grovfodret inte innehåller det hästen behöver så är det bra att fodra med ett proteinrikt fodermedel för att få ner mängden istället.
 
Sv: Soja

Det är väl ingen fara så länge man håller sig under maxgivan! dvs max 100gram/100kg häst.

Men vill man vara på den säkra sidan så finns det bättre (men dyrare) proteintillskott som t ex Krafft protein. Och så finns det ju faktiskt B-jäst också! Den innehåller nästan lika mkt protein som soja och är BRA för hästens magflora. Linfrökaka är också väldigt proteinrikt! OCH bra för magen!
 
Sv: Soja

milly skrev:
Det är väl ingen fara så länge man håller sig under maxgivan! dvs max 100gram/100kg häst.

Men vill man vara på den säkra sidan så finns det bättre (men dyrare) proteintillskott som t ex Krafft protein. Och så finns det ju faktiskt B-jäst också! Den innehåller nästan lika mkt protein som soja och är BRA för hästens magflora. Linfrökaka är också väldigt proteinrikt! OCH bra för magen!

Linfrö innehåller visserligen mycket smältbart råprotein, men linproteinet är en tämligen värdelös proteinkälla, eftersom balansen mellan aminosyrorna inte alls stämmer med hästens behov. Linfrö är en bra extra energikälla och som du säger tarmsmörjningmedel. Det ger dessutom en blank och fin päls, men räkna inte med proteinet i foderstaten...

ge
 
Sv: Soja

Nähe? :o Det gjorde jag till min häst iaf... räknade med linfrökakan som en del av proteintillskottet som behövdes.
 
Sv: Soja

swebec skrev:
Linfrö innehåller visserligen mycket smältbart råprotein, men linproteinet är en tämligen värdelös proteinkälla, eftersom balansen mellan aminosyrorna inte alls stämmer med hästens behov. Linfrö är en bra extra energikälla och som du säger tarmsmörjningmedel. Det ger dessutom en blank och fin päls, men räkna inte med proteinet i foderstaten...

ge

Man ska inte räkna bort linet som proteinkälla. Det kan tillfredsställa det mesta av hästens behov men inte tillräckligt med lysin. Lysin måste man se till att hästen får från annan källa. Åtm unga djur och mjölkande ston. HH
 
Sv: Soja

Ett alternativ till soja är tex krafft protein...
12Mj, 330g smb rp. Den är tyvärr ganska dyr 360kr har jag för mig att det kostar/säck.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 181
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 173
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
640
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 425
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp