• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare askungen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 605
A

askungen

Vad har ni för erfarenheter av soja? Är det ett bra protein tillskott eller är de bättre med t.ex. lusern?
Har en häst som behöver extra protein och är ganska svårfödd.

Sv: Soja?

Jag väljer lusern. Lusern är ett bra foder för hästar.
Jag har gett soja till vår travare en period för några år sedan. Det var inte bra för hans ben. Jag slutade med det efter mkt kort tid. Sedan har jag läst att soja inte är det bästa man kan ge till hästar. Jag är inte expert på detta men det är mina erfarenheter.

Soja är bra om du har en svårfödd häst som inte gärna äter stora mängder mat. En del hästar som är svårfödda kan ju vara lite kinkiga med maten, men soja smakar gott och de behöver inte så mycket, jag tycker att det fungerar jättebra till de flesta svårfödda hästar typ fullblod.

Jag tycker även att lucern är bra, men då måste man ha en häst med bra aptit.

han är lite dålig på att äta hö och hösilage. han ska helst äta ungefär 15-16 kg hösilage/dag, men han lämnar alltid nåt kilo och drar runt en massa i boxen.
däremot tycker han väldigt mkt om sitt kraftfoder. han åt kornkross, betfor, soja och mineraler när ja hade honom för ett år sen. senaste året har han varit hos fodervärd och dem gav honom lusern istället för sojan och lite mindre hösilage, så ja funderar på att fortsätta med det.

just nu går han på bete.

Soja är mitt absolut sista alterntiv. Jag byter hellre grovfoder än tar in soja. Bidrar till skövling av regnskog och är dessutom inget lysande hästfoder i min mening.

Till kräsna svårfödda hästar med proteinbehov har vi Hippo Alfa.

Känns väldigt konstigt att man med sin hobby vill bidra till att stödja användning av genmanipulerade grödor och skogsskövling. Den övervägande delen av världens soja är så kallad GMO och kan därför odlas utan plöjning. Stora områden i sydamerikas regnskogar tas i anspråk för denna sojaodling.

Jag hoppas alltid att det är på grund av okunskap som hästnäringen blundar för miljöfrågorna. Resten av jordbruksvärlden verkar vara mer ifrågasättande.

Det beror sig helt på hur mycket protein som fattas i foderstaten. Jag testade att ge soja när jag hade ett väldigt proteinfattigt grovfoder och det funkade väl hyfsat. Vet inte om jag inbillade mig, men jag tyckte att min ena häst blev konstig i karlederna. Lite muggaktig. Behöver jag komplettera foderstaten med protein, så väljer jag i första hand lusern, som är naturligast för hästen. Funkar dessutom väldigt bra på svårfödda hästar.

Hej!

Jag gillar soya, mest för att det krävs så mycket mindre än det krävs av luzern och luzern är jäkligt svårt att "tvinga" i hästen. Dessutom blir luzernet en enda sörja när man blötlägger (och det är det enda sättet min häst eventuellt kan tänka sej att äta det...

Men luzern är också trevligt under förutsättning att man inte behöver komma upp mycket i protein..

/ Lavinia, vars häst behöver massa mer protein än "normalhästen"

soja har jag ingen erfarenhet av. men luzern har jag använt i många år nu och är supernöjd med det. har använt både strå och pellets, viktigt att man ger blötlagd pellets annars kan de få foderstrupförstoppning.

Den övervägande delen av världens soja är så kallad GMO och kan därför odlas utan plöjning.

Lite trådkaping, undrar lite.
Jag håller helt med om att man inte bör använda soja av den anledning du nämner. Jag har missat den debatten. Men är bara nyfiken i största allmänhet. På vilket sätt har den genmanipulerats så att man inte behöver plöja? I ditt inlägg skulle man kunna tro att all alla GMO växter kan odlas utan att man plöjer först men så är det väl inte?

Knapplån
Raps är en ur alla synpunkter miljövänlig proteinkälla som odlas här och inte behöver åka båt i flera veckor. Den har litet mindre lysin än soja men annars likvärdig. Om hästägare efterfrågar den mer så blir rapsen mer tillgänglig. Nu finns det bara på gris- och nötfoder hyllorna. Dit hittar sällan hästägare.
Enda nackdelen är att raps inte smakar jättegott utan får förkläs i ngt – betfor t ex.

Och nej, för att mota en ny rapsdebatt i grinden, moderna rapssorter är inte olämpliga för husdjur. HH

Lite trådkaping, undrar lite.
Jag håller helt med om att man inte bör använda soja av den anledning du nämner. Jag har missat den debatten. Men är bara nyfiken i största allmänhet. På vilket sätt har den genmanipulerats så att man inte behöver plöja? I ditt inlägg skulle man kunna tro att all alla GMO växter kan odlas utan att man plöjer först men så är det väl inte?
Genom att man förändrat soyan så att den tål bekämpningsmedlet glyfosfat ("Round Up") så behöver man inte plöja utan det räcker att bespruta fälten regelbundet för att hålla bort andra växter. Det finns visserligen positiva effekter av att slippa plöja eftersom jorderosionen inte blir lika kraftig som vid plöjning. I områden där man avverkar regnskog och plöjer kan upp till 25 ton/ha jord sköljas bort av regnet per år! Genom besprutning och direktsådd minskar erosionen till ungefär en tiondel av detta.
(Mer information finns hos bland annat råd & rön, Svenska Naturskyddsföreningen men även i rapporten "Närodlat foder till mjölkkor - en kunskapsuppdatering" från SvenskMjölk)

Nej, rapskakan eller mjölet som blir över när man klämt ut oljan. Precis som när man tillverkar sojamjöl eller linfrökaka. HH

Nej, rapskakan eller mjölet som blir över när man klämt ut oljan. Precis som när man tillverkar sojamjöl eller linfrökaka. HH

Tack för svaret.
Jag hade bara hört talas om rapsolja, fick inte ihop det med proteintillskott.
Jag antar att man kan köpa detta på Granngården? Hur vet man hur mkt man ska ge?

Soja innehåller protein som är svårare för hästar att ta upp än tex lusern eller krafft protein, som är anpassar för just hästar.
Har själv använt soja utan problem, men använder numera krafft protein om jag behöver tillföra protein i foderstaten. Det innehåller så mycket protein att det inte behövs så stor mängd för att få kvoterna att stämma. (Lusern har inte våra hästar varit lika pigga på att äta)
Vissa hästar kan bli svullna i benen av soja.

Behöver det tillföras protein i foderstaten väljer jag Lusern, då vår ena häst (Samt många andra) reagerar på soja i form av fodergallor och knölar på kroppen. //Linda

Soja innehåller protein som är svårare för hästar att ta upp än tex lusern eller krafft protein, som är anpassar för just hästar.
.

Nej, så är det inte. Tvärtom faktiskt. Koncentrerat protein som sojamjöl (och raps och andra fodermedel som upphettas och malts så att fibrerna går sönder) är väldigt lättillgängligt.

Grovfoder, dit lusern hör, har inte alls samma tillgänglighet på sina aminosyror. Man får dra bort ungefär 15 % för hästar. Alltså om du har en mängd soja som innehåller 5 gram lysin så tar hästen upp 5 gram lysin. Av en mängd lusern som innehåller 5 gram lysin kommer som bäst 4,25 gram hästen till godo.
Däremot inget ont om potatisproteinet i KRAFT protein. Det är säkert utmärkt. Men man ska inte tro på allt som står i reklamen.

Forest autumn - du räknar med rapsen precis som andra proteinkoncentret, med maxmängder och tillvänjning. Värdena brukar stå på påsen eller en lös lapp. HH

Min svårfödda häst fick soja ett tag men han börja se helt senig ut av det. Men har hört att det är bättre att kombinera med lite olja i maten om man ger soja, jag gjorde inte det då. Kanske hade han inte så senig och konstig då? Såg helt ihopdragen ut.
Lucern funkar inte alls, men då fick jag bara i han ½kg. Sen tröttna han på det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
865
Foder & Strö Först vill jag bara skriva att jag har skickat fler foton och beskrivning till tillverkaren men dom har stängt nu och svarar nog imorgon... 2
Svar
23
· Visningar
1 980
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 670
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet av kollagen- tillskott till häst med ligament- / senskada ? Självklart är hästen under vet uppsyn och nu även...
Svar
0
· Visningar
289
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka