Söka nytt jobb

Trasdockan

Trådstartare
Jag började nytt jobb i somras. Har insett att det inte är arbetsplatsen för mig och att arbetsuppgifterna inte matchar med min kompetens och vill således söka mig vidare.

Men hur söker man egentligen jobb när man redan har ett? När ska man prata med chefen?
Det är ett väldigt litet företag med 10 anställda.
 
Jag började nytt jobb i somras. Har insett att det inte är arbetsplatsen för mig och att arbetsuppgifterna inte matchar med min kompetens och vill således söka mig vidare.

Men hur söker man egentligen jobb när man redan har ett? När ska man prata med chefen?
Det är ett väldigt litet företag med 10 anställda.

Jag brukar prata med chefen när det är dags att säga upp sig; d v s när jag har fått ett påskrivet kontrakt från den nya arbetsgivaren.
 
Jag började nytt jobb i somras. Har insett att det inte är arbetsplatsen för mig och att arbetsuppgifterna inte matchar med min kompetens och vill således söka mig vidare.

Men hur söker man egentligen jobb när man redan har ett? När ska man prata med chefen?
Det är ett väldigt litet företag med 10 anställda.
Dom flesta har ett jobb när man söker nya, inget konstigt med det.
 
Jag började nytt jobb i somras. Har insett att det inte är arbetsplatsen för mig och att arbetsuppgifterna inte matchar med min kompetens och vill således söka mig vidare.

Men hur söker man egentligen jobb när man redan har ett? När ska man prata med chefen?
Det är ett väldigt litet företag med 10 anställda.
Jag har alltid bara berättat det först när jag fått ett annat. Det tar tid med de flesta rekryteringar så kan gå länge innan man vet om man får det. Så det kan ta månader att få ett annat jobb.

De har ju uppsägningstiden på sig att hitta en lösning. Vilket i mitt fall varit 1-3månader.
Nu har jag ju aldrig jobbat på så litet företag..

Du söker ju på samma sätt som när du inte har jobb?
Ger ut ditt privata telefonnummer, ringer de när du är på jobbet så antingen ursäktar du dig med att du måste ta det samtalet och får till en plats där de andra inte lyssnar eller så svarar du inte men ringer upp på första bästa tillfälle.
Intervjuer kan vara knepigare men man får försöka hitta sätt att planera in dem.
Kan du ta ledigt några timmar med relativt kort förvarning?
Beroende på vad du jobbar för tider kanske det går med en tid de kan när du inte jobbar.
Det är lite pyssel helt enkelt.
Ovanstående beror ju dock på hur bra relation du har med din chef.
Det är självklart inte fel att berätta tidigt att du ser dig om. Det kan ju också leda till att företaget frågar vad de skulle kunna förändra för att du ska trivas tex.
Men det är inte heller fel och enligt mig oftast en fördel att inte berätta det..
 
Jag började nytt jobb i somras. Har insett att det inte är arbetsplatsen för mig och att arbetsuppgifterna inte matchar med min kompetens och vill således söka mig vidare.

Men hur söker man egentligen jobb när man redan har ett? När ska man prata med chefen?
Det är ett väldigt litet företag med 10 anställda.
Jag vet flera vänner som sökt nytt jobb trots att det jobbet de har passar dem bra. De vill helt enkelt "kolla sina aktier på marknaden". Vet man att manär attraktiv för andra jobb är det lättare att stå på sig i löneförhandlingar och andra saker på sitt jobb.

Att hålla ögon och öron öppna för andra jobb är väl helt normalt - även om man trivs? Det är ingen stor sak.

Så HUR man säker jobb är en lite underlig fråga? Man håller ögon och öron öppna och dyker det upp något intressant så söker man det. Svårare än så är det väl inte? Eller?
 
Tack för era svar! Jag tror jag blir blockerat av det faktum att det är ett så litet företag, VD:n är min närmsta kollega och chef och alla har en väldigt vänskaplig relation. Det gör det hela värre att hålla hemligt!
 
Det är svårt i ett litet företag! Man känner sig som en svikare. När jag funderat länge och väl på att verkligen byta arbete (hade sökt i många år) så kände jag att jag var tvungen att berätta för arbetsgivaren. Eftersom jag helt enkelt behövde honom som referens. Utan referenser får man inget nytt jobb, inte jag i alla fall.

Jag nämnde för min dåvarande arbetsgivare att jag tänkte se mig om efter nytt arbete. Han sa då att han inte tänkte fortsätta som slaktsvinsproducent längre, om jag slutade, så han arrenderade ut stallarna istället, varpå jag blev arbetslös 4 månader senare. Så det gick ju inte riktigt som jag hade tänkt mig, men det löste sig ändå.
Tack vare att jag blev uppsagd så provade jag på några olika yrkesroller inom skola och förskola (vikarier behövs alltid) ,och kunde skaffa mig referenser innan jag slutligen fick ett jobb jag ville ha.

Lycka till hur du än väljer att göra :) hoppas du hittar ett jobb och slipper stanna åratal på fel plats.
 
VD:n är min närmsta kollega och chef och alla har en väldigt vänskaplig relation. Det gör det hela värre att hålla hemligt!
Fast hemligt?? De som rekrytrar personal går väl inte ut och annonserar vilka sökande de har precis?

Rekryteringar är väl på det stora hela alltid rätt hemliga? Oavsett vilken sorts jobb det är?

Med andra ord blir det inte allmänt känt innan du säger till?
 
Tack för era svar! Jag tror jag blir blockerat av det faktum att det är ett så litet företag, VD:n är min närmsta kollega och chef och alla har en väldigt vänskaplig relation. Det gör det hela värre att hålla hemligt!
Så är det att ha anställda; folk kommer och går, det är absolut inget konstigt. Jag sa upp mig förra veckan och min chef är en kär vän sedan många år tillbaka. Hon gratulerade och blev glad för min skull.
 
Är det ett jobb hos ett annat företag helt och hållet så säger jag till när jag har det nya jobbet i hamn. Senast jag bytte jobb var det till en annan enhet inom samma företag och där var jag transparent redan från början så fort jag fick besked om att jag var kallad till intervju och sa till chefen att jag sökt detta jobbet och blivit kallad till intervju.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 686
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 676
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 177
Senast: Soapbubble
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 347
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp