Sol i hundgård

__sofia__

Trådstartare
Nu under våren så ska jag bygga en hundgård - isolerad och uppvärmd hundkoja, inhägnad hage etc. Meningen är att hundarna ska kunna vara där när jag är på jobbet, alltså 8-10 timmar per dag (inkl. resa till och från jobbet). Hundkojan kommer vara inne i ett rum i en uthuslänga (öppet upp till vinden med höförvaring, så skulle bli för komplicerat att värma upp hela rummet). Jag har kollat en hel del på Jordbruksverkets föreskrifter så jag har koll på minsta storlekar för både hage och koja, upphöjd liggplats, skugga, skydd mot regn och blåst etc.

Men det jag funderar på är det här med sol. Så som jag har planerat att sätta staketet just nu är det framförallt förmiddagssol som gäller, och när jag tittade på det igår hamnade hela hagområdet i skugga p.g.a. uthuslängan vid omkring kl. 14-15 - alltså någon timme innan solen går ner. Eftersom solen står högre upp i himlen på sommaren kan det mycket väl vara så att det är soligt längre tid (om skuggan från längan då blir tillräckligt kort så att delar av hagen är i sol). Dock är jag nyinflyttad och har inte koll på hur solen står på sommaren.

Räcker detta med sol? Eller måste hagen ligga i söderläge så att det är sol bokstavligt talat så lång tid som möjligt?

Och sen också, hur nära vägen vågar man ha rasthagen? Som det är nu är planen att den ska ligga någon meter in (3 kanske?). Det är en liten grusväg och de enda som kör på den är de som ska till och från ridskolan som ligger 300 m bort (finns bara två fastigheter på vägen - min och ridskolan). Finns det någon risk att ha rasthagen så nära vägen? Kan man ha den ännu närmare?

Är det större chans att hundarna ska börja skälla och skrämma förbiridande hästar om rasthagen ligger närmare? Jag har inte testat ha hunden lös med staket och sett hur hon reagerar på det, men i huset och när hon är uppbunden i långlina under tiden jag bygger på hundkojan så sitter hon och tittar på dem om det är någon häst/människa som går på vägen men hon reagerar aldrig mer än så. Skulle de komma in på uppfarten in till huset reagerar hon dock och skäller.
 
Risk med staketet nära vägen...

Hur stor risk lär det vara att en bil kör av vägen där?
Rak väg, kurvig, lutar vägen o s v?
Är marken helt platt från det tänkta staketet till vägen eller finns det ett rejält dike emellan? Sluttning? Tänker på hur stor risken är att en bil plöjer rakt genom staketet om den av någon anledning kör av vägen.

Står det verkligen i reglerna om antal soltimmar per dag på platsen för rasthagen? Antal soltimmar kan man ju inte alltid styra själv precis.
Det beror på omgivande eventuella berg, hög skog, omgivande byggnader m m.

Själv har jag skugga på tomten ca 3 månader varje vinter, då solen lyckas tränga ner genom trädtopparna och bara når ner till mitt tak.
Tomten omgärdas av skogklätt berg på ena sidan, en brant med skogskant längst upp på en sida och ren skog på en tredje sida.

Inte mycket jag kan göra något åt eftersom skogen inte står på min mark.
 
Det jag tänker på med solen är att det väl ganska lätt kan bli väldigt varmt på sommaren? Visst kan det vara skönt på vintern om solen värmer upp, men sommartid kan det istället bli grillad hund om man inte passar sig och tänker efter.

Jag hade pga det hellre satsat på en hundgård som låg helt i skugga men med ordentligt varm och skön hundkoja (eller liknande) som går att använda på vintern. I alla fall om jag haft en "vanlig hund". (Nu har jag en som lägger sig på brännhet asfalt och solar när det är 30 plusgrader i skuggan, men sådant är nog inte jättevanligt :p )
 
Det är en ganska rak väg utan några skarpa svängar just där. Det finns inget dike längs med vägen så just där är det bara att köra rakt in på tomten med bil/traktor. Så risken att köra av vägen är väl inte den största, men gör de det så kommer de väldigt lätt rakt på staketet.

Jag hade tidigare funderingar på om att någon kan försöka ta hundarna eller kasta in något otrevligt till dem men det är kanske ett större problem i städer och inget att tänka på så här ute på landet?

Nej, det står ingenting om antalet soltimmar på platsen :) "Rastgårdar måste ha platser som kan ge både sol och skugga och även skydd mot regn och blåst." Det är bara jag som funderar på om "platser som kan ge både sol och skugga" innebär att det måste vara sol hela dagen eller om det funkar med bara förmiddagssol ;). Jag har platser på tomten som har mer sol, men de är inte lika bra anpassade till att bygga om för rastgård. På platsen jag har valt finns det redan ett rum med indragen el och fönster som jag kan ha hundkojan i, liksom tak och vindskydd för delar av hagen. Plus att hundarna inte kan se hönshuset därifrån (hunden jag har nu skulle tycka att det var liiiite för kul ;)), ifall det skulle bli så att de kommer höns senare.

Det är också så att det hade varit mer sol om jag hade dragit ut hagen så att den gick längs med vägen, då hade det troligtvis varit sol i flera timmar till. Men jag tycker att det känns lite för osäkert att ha staketet precis intill, men det kanske bara är som jag är nojig? :o
 
@Red_Chili Ja, på sommaren kommer min hund troligtvis att ligga så långt bort från solen det går ;) Men lite skugga i hagområdet kommer det alltid att vara oavsett hur högt solen står - dels rummet inne i längan, dels ett till mindre "inomhusutrymme", dels är det tak över delar av hagen och dels så kommer det alltid att vara lite skugga från längan.
 
Det blir jättevarmt i solen på sommaren, så jag är inne på Red_Chili´s spår ang läget. Hellre en mycket isolerad och skön koja, än att sen ha problem med värme. Vatten hjälper inte när solen ligger på som värst.
 
Jag tänker att skugga på sommaren är viktigare än sol. På vintern gäller det ju att se till att hunden inte fryser. Men kan den gå in och få vindskydd även om det inte är uppvärmt så klarar den sig nog. Man kan ju göra en fin bädd åt den inne i huset/hundkojan vintertid så att det värmer lite.
 
Sol hela dagen behövs ju inte, men att det finns sol ibland (beroende på väder osv) tycker jag är viktigt. Många hundar älskar att lägga sig i solen och njuta upplever jag. Jag hade inte velat ha hundgården nära vägen, inte för att jag är rädd för folk som stjäl eller försöker skada hundarna i första hand (men nog händer elände på landet också) utan för att det blir väldigt nära till att hundarna provar sig på staketrusningar mot någon intressant förbipasserande när de är lite uttråkade. En sådan hobby växer sedan väldigt snabbt och blir jobbet när man är i hundgården... Inte trevligt för någon.

Håller även med @starcastle om att fundera på risken vid en trafikolycka, och är det grusväg hade jag även funderat lite extra på stenskott.
 
Vi har en ganska skuggig tomt pga skog runt om men vist finns sol på vissa ställen. Där vi har våra hundgårdar är det hyffsat soligt.
Vi har halva hundgårdarna med träväggar och tak, halva öppet med gallersektioner. De kan alltså alltid välja om de vill ligga ute i det öppna eller under tak med skyddande väggar.
Våra är inga soldyrkare och ligger helst i skugga. Blir det för varmt/kallt så kan de gå in i sina boxar i hundstallet. Där är svalt sommartid, ca 17-18 grader som varmast. På vintern ligger tempen på +10 där inne. Optimalt för våra. Jusst värme är jag mer orolig för än skugga/kyla.
 
Där jag har planerat att ha hundgård när vi tar oss för att bygga den så finns det solglimtar hela dagen men till största del skugga just för att jag tycker att det är ett större problem att det blir för varmt i hundgården än att de inte får tillräckligt med sol. Mitt största bekymmer är att det är mycket skogsmyror egentligen överallt på tomten och jag undrar om det skulle störa huliganen. Nu kanske det blir ett ickeproblem när vi väl kommer till skott och bygger och lägger på grus men jag har ändå funderat över det. Vi har extremt mycket myror överlag på tomten, jag för en ständig "strid" i växthuset eftersom myrorna vill bygga bo i hinkarna jag har tomater och blir jättearga när jag vattnar... :cautious:
 
Våra hundgårdar ligger i söder, så de har mycket sol :) det är olika hur hundarna är dock. Ladda ligger i solen hela dagarna, Otis ligger i skuggan under bänken :p
 
Skulle aldrig bygga i ren skugga. Och inte nära vägen. Det kan ju bli så att en ny hund reagerar annorlunda och gör staketrusningar och är en solälskare. Naturligtvis måste hunden ha skugga också.
 
Där jag har planerat att ha hundgård när vi tar oss för att bygga den så finns det solglimtar hela dagen men till största del skugga just för att jag tycker att det är ett större problem att det blir för varmt i hundgården än att de inte får tillräckligt med sol. Mitt största bekymmer är att det är mycket skogsmyror egentligen överallt på tomten och jag undrar om det skulle störa huliganen. Nu kanske det blir ett ickeproblem när vi väl kommer till skott och bygger och lägger på grus men jag har ändå funderat över det. Vi har extremt mycket myror överlag på tomten, jag för en ständig "strid" i växthuset eftersom myrorna vill bygga bo i hinkarna jag har tomater och blir jättearga när jag vattnar... :cautious:
Mina HATAR skogsmyrorna och skyr deras "motorväg" som pesten. Tyvärr går motorvägen genom ett hörn av hundgården, jag måste komma på nått bra sätt att styra om den...
 
Mina HATAR skogsmyrorna och skyr deras "motorväg" som pesten. Tyvärr går motorvägen genom ett hörn av hundgården, jag måste komma på nått bra sätt att styra om den...
:( Anade nästan det... Jag får fundera på om det går att avskräcka krypen på något sätt. :crazy:
 
Mina HATAR skogsmyrorna och skyr deras "motorväg" som pesten. Tyvärr går motorvägen genom ett hörn av hundgården, jag måste komma på nått bra sätt att styra om den...

Funkar inte de där dosorna...gröna runda med nått medel i? Lägga utanför hundgården.
Fick myror i sonens sandlåda när han var liten och lade dit två sådana dosor. Det blev myrfritt!!
Viktigt bara att hundarna inte får tag på dem.
 
Funkar inte de där dosorna...gröna runda med nått medel i? Lägga utanför hundgården.
Fick myror i sonens sandlåda när han var liten och lade dit två sådana dosor. Det blev myrfritt!!
Viktigt bara att hundarna inte får tag på dem.
Det går djur lösa överallt här, så saker som är giftigt funkar inte. Det är valpar, gästhundar, höns, katter, ankor...

Jag funderar på nått bra sätt att ta död på stacken. Eller flytta den. De gör det en aning svårt för mig att underhålla staketet också, eftersom de har byggt sin stack precis på fårnätet. De är ju inte så mysiga att få i stövlarna när man slår stolp på våren! Vi har så mycket myror på tomten att vi bett anticimex om hjälp, men de hanterar bara stackar som ligger i anslutning till husvägg. Jag har ju säkert sju meter från stacken till väggen :meh:
 
Det går djur lösa överallt här, så saker som är giftigt funkar inte. Det är valpar, gästhundar, höns, katter, ankor...

Jag funderar på nått bra sätt att ta död på stacken. Eller flytta den. De gör det en aning svårt för mig att underhålla staketet också, eftersom de har byggt sin stack precis på fårnätet. De är ju inte så mysiga att få i stövlarna när man slår stolp på våren! Vi har så mycket myror på tomten att vi bett anticimex om hjälp, men de hanterar bara stackar som ligger i anslutning till husvägg. Jag har ju säkert sju meter från stacken till väggen :meh:

Nä gift är lurigt. Håller med. Då måste det ligga säkert. Inhägnat på nått vis. Men de var effektiva. Tror jag hade dem framme i någon vecka bara och det var myrfritt så länge jag bodde kvar i huset. Ca 3 år :up:

Annars får du rita av stacken och bygga upp den på nytt någon annan stans. Barr för barr :D
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 848
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hur ser det ut i era hundhus/hundkojor/hundgårdar? Visa era omtyckta/smarta lösningar :) Vi har gett upp höns pga rovfåglar och hunden...
Svar
1
· Visningar
538
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 108
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
7 821
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp