Sol och bad efter en långhelg i Sevilla?

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag och min sambo kommer att spendera ett par dagar i Sevilla i höst för att hälsa på kompisar som bor där. Tanken är att vi stannar där fredag-måndag, och på måndagen skulle vi sedan vilja åka vidare till något trevligt ställe för några dagars sol och bad innan vi åker hem igen. Men var ska vi åka? Våra önskemål är som följer:

- Max 4 timmars buss/tågresa från Sevilla
- Hellre litet än stort - vi är inte intresserade av några storstäder utan är ute efter något lugnt och mysigt. Vi var i Nerja för ett par år sedan och det kändes rätt lagom storleksmässigt, dock var det alldeles för fullt av svenskar för vår smak.
- Helst inte överdrivet turistigt, vilket innebär att Costa del Sol i princip går bort
- Relativt solsäkert i slutet av september/början av oktober
- Hyfsat nära en större flygplats så att vi slipper resa i flera timmar för att kunna flyga hem

Vår spontana tanke var att ta oss ner till Málaga och testa något nytt ställe till öster om staden (eftersom vi fått för oss att det är i alla fall lite mindre turistigt än Costa del Sol). Vi har kikat lite på ställen som Rincón de la Victoria, men förstår att risken är stor att det är mycket turister/expats även där. Vet inte om det finns något fint på Spaniens västkust, eller är risken för dålig väder för stor där? Några tips?
 
Vet inte om det finns något fint på Spaniens västkust, eller är risken för dålig väder för stor där? Några tips?
Hur menar du med västkust? Tänker du västra Galicien då (för långt bort?) eller menar du området kring Cádiz?
 
Hur menar du med västkust? Tänker du västra Galicien då (för långt bort?) eller menar du området kring Cádiz?
Oj, klantigt av mig! Jag menar sydväst, glömde att det visst fanns en bit västkust där uppe i norr också :o Så ja, det var mest om det finns något av intresse i närheten av Huelva eller Cadiz jag tänkte.

Har så löjligt dålig koll på Spanien!
 
Det tar ca 3-4 timmar att åka buss till östra algarve i Portugal från Sevilla och går dagligen bussar däremellan. Faro och Tavira är inte överdrivet turistigt. I faro ligger flygplatsen. Solsäkert. Havet är dock inte riktigt lika varmt som i Spanien. Har hört att det ska finnas en del mysiga ställen innan gränsen också på spanska sidan, men har inga konkreta tips och vet inte hur badmöjligheterna ser ut där, men kan vara värt att kika på.
 
@Mineur Nej men gud, det är ingen fara :). Är mest att man vanligtvis inte kallar någon av dem för Spaniens västkust, så jag ville dubbelkolla så jag inte ger tips för fel region :D. Tyvärr har jag långt mer koll på norra Spanien än södra så jag kan inte komma med något bra tips.

Det enda jag kan bidra med är att för den delen av Spanien bör inte vädret vara något problem vädermässigt under hösten, i alla fall inte om ni är där tidigare än typ november. Cádiz är otroligt vackert. När vi var där bodde vi i Chiclana, ett ställe som jag sett bukefalister rekommendera men som vi avskydde 🙈. Kanske hittade vi inte rätt men vi tyckte att det var turistigt och riktigt ocharmigt tyvärr. Huelva har jag ingen koll på, inte min man heller.

Sorry för dålig hjälp! 🙈
 
Det tar ca 3-4 timmar att åka buss till östra algarve i Portugal från Sevilla och går dagligen bussar däremellan. Faro och Tavira är inte överdrivet turistigt. I faro ligger flygplatsen. Solsäkert. Havet är dock inte riktigt lika varmt som i Spanien. Har hört att det ska finnas en del mysiga ställen innan gränsen också på spanska sidan, men har inga konkreta tips och vet inte hur badmöjligheterna ser ut där, men kan vara värt att kika på.
Vi har faktiskt funderat lite på att ta oss över till Portugal, men eftersom jag med största sannolikhet kommer att tillbringa en hel del tid i Faro med jobbet under våren känner jag lite att jag vill spara på utforskandet av just den staden tills dess. Men jag ska kika lite på städerna däromkring! :up:
@Mineur Nej men gud, det är ingen fara :). Är mest att man vanligtvis inte kallar någon av dem för Spaniens västkust, så jag ville dubbelkolla så jag inte ger tips för fel region :D. Tyvärr har jag långt mer koll på norra Spanien än södra så jag kan inte komma med något bra tips.

Det enda jag kan bidra med är att för den delen av Spanien bör inte vädret vara något problem vädermässigt under hösten, i alla fall inte om ni är där tidigare än typ november. Cádiz är otroligt vackert. När vi var där bodde vi i Chiclana, ett ställe som jag sett bukefalister rekommendera men som vi avskydde 🙈. Kanske hittade vi inte rätt men vi tyckte att det var turistigt och riktigt ocharmigt tyvärr. Huelva har jag ingen koll på, inte min man heller.

Sorry för dålig hjälp! 🙈
Äsch, med tanke på hur vilse vi känner oss är all hjälp bra hjälp! :D Cadiz låter ju som att det är värt att titta närmare på, tack!
 
Cadiz ska ha fina stränder, vill man närmare Costa del sol så är Tarifa pittoreskt, men man får dela stranden med kite surfare, hästar och en och annan ko, LaLinea på spanska sidan av Gibraltar och egentligen kuststräckan mellan La Linea och upp till San Pedro de Alcantara kan man hitta små guldkorn, sen kommer turistorterna marbella, fuengirola och torremolinos... Andra sidan Malaga är jag inte hemma på.
 
Vi har faktiskt funderat lite på att ta oss över till Portugal, men eftersom jag med största sannolikhet kommer att tillbringa en hel del tid i Faro med jobbet under våren känner jag lite att jag vill spara på utforskandet av just den staden tills dess. Men jag ska kika lite på städerna däromkring! :up:
Om Portugal ändå känns som ett alternativ så Fuseta? (En av dom där mindre orterna på gränsen mot Spanien) Mina föräldrar hängde däromkring i en vecka typ och var supernöjda med stället. Vet att dom hyrde bil en dag eller två och åkte till vingårdar och lite sånt där, så är stan lite för liten och ni vill göra något mer än att bada så verkar det ändå finnas lite runtomkring också. Kanske inte alls vad ni letar efter men kan vara värt att kika på. :)
 
Cadiz ska ha fina stränder, vill man närmare Costa del sol så är Tarifa pittoreskt, men man får dela stranden med kite surfare, hästar och en och annan ko, LaLinea på spanska sidan av Gibraltar och egentligen kuststräckan mellan La Linea och upp till San Pedro de Alcantara kan man hitta små guldkorn, sen kommer turistorterna marbella, fuengirola och torremolinos... Andra sidan Malaga är jag inte hemma på.
Haha, jag har delat strand med hästar och kameler redan men kor vore onekligen något nytt! Jättetack för alla tips, jag ska kika närmare på dem allihop! :)
Om Portugal ändå känns som ett alternativ så Fuseta? (En av dom där mindre orterna på gränsen mot Spanien) Mina föräldrar hängde däromkring i en vecka typ och var supernöjda med stället. Vet att dom hyrde bil en dag eller två och åkte till vingårdar och lite sånt där, så är stan lite för liten och ni vill göra något mer än att bada så verkar det ändå finnas lite runtomkring också. Kanske inte alls vad ni letar efter men kan vara värt att kika på. :)
You had me at vingårdar ;) Tack, ska kolla på detta också! Vore ju inte helt fel att sedan kunna flyga hem från Faro, den linjen är rätt vältrafikerad :up:
 
You had me at vingårdar ;) Tack, ska kolla på detta också! Vore ju inte helt fel att sedan kunna flyga hem från Faro, den linjen är rätt vältrafikerad :up:
Hamnar ni där kan jag kolla lite mer med föräldrarna vad dom hade för sig och om det är något dom kan rekommendera :)

Vet iaf att dom flög t/r från Faro och att det var smidigt att ta sig till/från flyget :)
 
Bodde på det här hotellet utanför Tarifa för mer än 15 år sedan, och minns det fortfarande som ett av dom absolut bästa ställena jag bott på.
https://www.secretplaces.com/tarifa-boutique-hotels/hurricane

Det var mitt i vintern, så bad var inte aktuellt, men att höra vågornas brus, känns dofterna i trädgården som kändes lite som tusen och en natt, och äta fantastik mat av lokala råvaror. Att man kunde hyra hästar och galoppera på stranden gjorde inte direkt saken sämre.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp