Solbränna på mulen

jag andvänder solskyddsfaktor minst 25, bäst är sunblock som blockarar solen totalt. Om hästen redan har brännt sig så är aloe vera bra att smörja på läker jättebra av det!!! :)
 
Jag smörjer numera pålles känsliga vita mule med vattenfast oparfymerad barnsalva solskyddfaktor 35 och det funkar alla tiders..

:cool:
 
Jag använder solskyddsfaktor 25 för barn (vattenfast) som man köper på apoteket. Det funkar på min lilla pålla...
 
Vi använder alltid minst 25 i faktor och ALLTID vattenfast.
Med vattenfast fungerar det med vanlig fungerar det inte.
 
Jag har provat följande med bra resultat. Min häst får sår och skorpor som varar sig. När han får skorpor och sår så tvättar jag med parfymfri Laktasydtvål och vatten. Fick råd av en veterinär att göra så. Sedan smörjer jag med kortisonkräm Celeston valerat comp som jag har fått utskrivet av veterinär. När såren har läkt ut så smörjer jag med Apotekets solskyddssalva vattenfast 16 eller 25 men den ska innehålla Zink för att fungera. Smörjer också ibland med Idomin( inndehåller Zink) Min erfarenhet är att salvan SKA innehålla zink för att fungera. Min häst har i sommar bara haft ett uppblossande av sår på mulen. Det kan ju bero på solen eller vilka grässorter som är mest aktiva. Vi har ju inte haft en lika solrik sommar som förra sommaren. Min häst går ute dygnet runt på bete.
 
Min pålla har åxå så, jag började redan i början av sommaren smörja med helosan sol och har trappat ner den långsamt för att vänja den lilla mulen vid sol.. Det verkar som att bnär hon blir bränd kliar det och hon kliar sönder mulen. Jag smörjer just nu bara de ställen där hon är sårig (ytliga skrap sår) med Inotyol salva, en salva mot blöjexem :) verkar funka bra och där såren läkt ut kommer de inte tillbaka.

Lycka till med di pålles mule!

/K
 

Liknande trådar

Hästvård Hade ju hoppats att detta elände skulle ha dött nu, men ícke! hittade idag stora områden på min stackars häst som blivit ätit under sitt...
Svar
7
· Visningar
739
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag använde ett par örhängen från hm i ish 2 dagar innan hålen började bli inflammerade o såriga så jag tog ut dom och kände på...
Svar
6
· Visningar
557
Senast: Hellhound
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 146
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 833
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp