Solceller för villatak - är det läge?

SaraMara

Trådstartare
Jag har googlat sönder och slut på internet känns det som, men precis som vad avser mitt elbilsgooglande så går jag lite bet på att värdera källor och förstå den tekniska delen.

Vi överväger att hämta in lite offerter för att installera solceller på våra tak. Vi har rätt stor takyta och huset ligger i ett soligt sydvästligt läge (säger de som har koll :o ) i södra Sverige, varför det borde vara ganska effektivt.

Eftersom det primärt är miljönyttan som vi är ute efter - och inte en ekonomisk besparing (vår nuvarande uppvärmning är ganska effektiv och "billig") så blir ju just bedömningen av effektivitet och miljöeffekt avgörande.

Är det någon här som nyligen installerat, eller funderat på att installera solceller som liksom har örat vid rälsen och koll på om tekniken nu är så effektiv att den uppväger miljöskadorna av brytningen av kisel osv?

Vi köper idag svensk "grön" el via vårt elavtal och har dels luft/vattenlösning för uppvärmning och varmvatten, samt luft/luft för uppvärmning av poolen under den tid på året då den behöver värmas. Har solcellerna nu blivit så effektiva att bruttonyttan överväger produktionsprocessen sett till effekt och livslängd? Hur undersöker man detta?
 
Jag borde kunna svara eftersom jag fyller södersidan på hustaket med solpaneler denna sommar, lite över 100 kvm. Men min tid och ork och mina lediga stunder har bara räckt till att begripa stödansökningarna, regler kring bygglov och praktiskt "hur funkar det" skattemässigt med egen förbrukad el och försäljning av el om jag skulle lägga panelerna på hustaket eller stalltaket (jordbruksfastighet).

Har en granne som installerat sin anläggning för snart tre år sedan nu som skickat en del material kring det, han är jättenöjd med lösningen och hade dragit in 55 tusen i besparingar och försäljning på de första två och ett halvt åren, på en anläggning lite mindre än min. Men inte heller därifrån kan jag i detalj svara på dina frågor om effektiviteten.

Nu blev det lite en sinkadus i mitt fall eftersom det helt primära var "fixa taket". Solcellerna kom som en liten grädde på moset och jag fick en som jag tyckte kostnadseffektiv lösning med att integrera solpanelerna över hela takytan. Dvs helt enkelt ha dem som takbeläggning ovanpå en ordinär yta av takpapp i stället för några enstaka paneler som sticker ut här och där ovanpå.

Så jag har också haft de frågorna som du sitter med men inte tiden eller orken att djupknäcka dem, framför allt gällande miljöskadorna för att ta fram solcellerna kontra livslängd och andra faktorer.

Inte så mycket egentliga svar på dina frågor tyvärr, men de paneler jag valt är i alla fall några som heter Canadian solar 295 w perc black om du vill göra några jämförelser kring dem. I mitt fall var det byggarens offert och vi resonerade inte så mycket om alternativ till just panelerna utan jag köpte paketet som det erbjöds.
 
Har tyvärr inga svar heller, men jag hoppas det kommer fler inlägg för jag har också tänkt installera solceller när jag bygger om. De flesta beräkningar jag sett gör bara en ekonomisk kalkyl, men jag är mest intresserad av att minska mitt eltillförselbehov. Dels ör att övergå till renare el, och dels för att det kommer bli svårt att bygga ut stordriftselen i den mängd som behövs när våra fordon, hemmen och industrin ska drivas med allt mer el.
 
Räkna med 1800 timmar sol/år ca 900w/kvm och effektgraden och jag kan gissa att de kan leverera 7/12 månader sen modifiera beräkningen för lutningen på taket 57´ plus minus takets lutning i absoluttal så ett tak med 50´lutning ger 0,93, diffen minus 100. 1800*(900*kvm)*Peff*(7/12)*(57-lutning(-100).
nu är det många år sedan som jag beräknade dessa saker men jag tror att det var en bra fingervisning Men se detta som en galen elkraftsingenjörs killgissning.
 
Räkna med 1800 timmar sol/år ca 900w/kvm och effektgraden och jag kan gissa att de kan leverera 7/12 månader sen modifiera beräkningen för lutningen på taket 57´ plus minus takets lutning i absoluttal så ett tak med 50´lutning ger 0,93, diffen minus 100. 1800*(900*kvm)*Peff*(7/12)*(57-lutning(-100).
nu är det många år sedan som jag beräknade dessa saker men jag tror att det var en bra fingervisning Men se detta som en galen elkraftsingenjörs killgissning.
Hahahaha, här kan jag ju medge att den ytterst tekniskt obegåvade juristen fullständigt går i baklås och inte fattar någonting... 🙈
 
Har tyvärr inga svar heller, men jag hoppas det kommer fler inlägg för jag har också tänkt installera solceller när jag bygger om. De flesta beräkningar jag sett gör bara en ekonomisk kalkyl, men jag är mest intresserad av att minska mitt eltillförselbehov. Dels ör att övergå till renare el, och dels för att det kommer bli svårt att bygga ut stordriftselen i den mängd som behövs när våra fordon, hemmen och industrin ska drivas med allt mer el.
Ja, så tänker jag också. Är ganska säker på att nästa bil blir en elbil tex och vore liksom gött om en investeringar i solel inte bara blir så där hipster-skönt i magen som att välja cykeln ibland, utan också faktiskt bidrog på riktigt (och framför allt inte bara renderar en stor framtida miljöskuld vad gäller mineralåtervinning osv, hemska tanke)...
 
Räkna med 1800 timmar sol/år ca 900w/kvm och effektgraden och jag kan gissa att de kan leverera 7/12 månader sen modifiera beräkningen för lutningen på taket 57´ plus minus takets lutning i absoluttal så ett tak med 50´lutning ger 0,93, diffen minus 100. 1800*(900*kvm)*Peff*(7/12)*(57-lutning(-100).
nu är det många år sedan som jag beräknade dessa saker men jag tror att det var en bra fingervisning Men se detta som en galen elkraftsingenjörs killgissning.
Men detta är väl inte hela svaret? Du måste ju också titta på vad ”kostnaden” är vid tillverkning?

Alltså din uträkning tittar väl bara på halva bilden så att säga?
 
Men detta är väl inte hela svaret? Du måste ju också titta på vad ”kostnaden” är vid tillverkning?

Alltså din uträkning tittar väl bara på halva bilden så att säga?
Eller kanske en tredjedel tom? Just återvinning och hantering efter förbrukning har väl iaf historiskt varit problematiskt.
 
Jag hittade grön sol och där stod det iaf hur många år det tog innan produktionen var intjänad miljömässigt.

Kan tänja mugg att det är svårt att beräkna kasseringen då det inte slängs så mycket än och man räknar med att det kommer bli särskilda anläggningar där man återvinner stora delar när mer kasseras men eftersom vi inte är där än blir det kanske svårt att beräkna. 🤔
 
Någon google algoritm tyckte jag skulle läsa på det här forumet (har aldrig ridit en häst i hela mitt liv) men jag jobbar med Solceller :D.

Det jag kan säga om miljöpåverkan är att solceller med råge betalar tillbaka miljöpåverkan från tillverkning. 3 år är en ganska bra siffra men livslängden på panelen är betydligt längre. En effekt garanti ges från tillverkaren och den säger att efter 25 år ska du ha minst 80% av effekten kvar (gäller de flesta kvalitetspanelerna).

Även detta är lågt räknat då vi nu börjar ha paneler som tickar på förbi 30 år med bevarad effekt.

På de anläggningar vi levererar kan man även se i realtid mängden "sparade CO2-utsläpp" i kg och tom antalet planterade träd anläggningens produktion motsvarar.

Här är ett exempel på en nyligen installerad anläggning storlek mindre på kundens garage:
https://monitoringpublic.solaredge....osk?guid=ef9a59ad-c630-4095-a201-3a9588f34bf5

Återvinningen i Sverige idag lämnar mycket att önska och panelerna hamnar som sagt under kisel utan någon speciell behandling. Min känsla är dock att detta kommer ha förändrats till det bättre när denna generations paneler ska återvinnas.

Om det finns fler frågor ställer jag gärna upp och svara :)
 
Jag tror förvisso att det trots det är bättre alternativ oavsett. Om man tittar på totalen liksom.

Jag tror det också. Jag tänker att för att utvecklingen inom området ska gå framåt så snabbt som möjligt så måste det ju finnas en efterfrågan, och där kan jag göra en insats genom att våga satsa även om jag inte tjänar pengar eller att det har nått sin fulla potential än. Väntar jag längre så kommer det förstås finnas ännu bättre produkter senare, men om alla väntar och väntar så kommer vi ju leva kvar med nuvarande alternativ och det är ju inte heller en hållbar lösning. Så då landar jag i att jag trots allt vill köra, eftersom det jag snappat upp gör att jag ser det som en av alla saker jag faktiskt kan göra som enskild.

Dock vill jag ju inte hoppa på något helt galet, och jag föredrar ju att göra kloka beslut hellre än magkänslebeslut så jag hoppas på fler svar i tråden...!
 
Det jag kan säga om miljöpåverkan är att solceller med råge betalar tillbaka miljöpåverkan från tillverkning. 3 år är en ganska bra siffra men livslängden på panelen är betydligt längre.

Hej Andreas! Kul att du (med lite hjälp) hittat till detta forum för hästintresserade :) Som du märker är många av oss också miljöintresserade!

Vad ingår i "miljöpåverkan" du syftar på i ovanstående?
 
Jag tror det också. Jag tänker att för att utvecklingen inom området ska gå framåt så snabbt som möjligt så måste det ju finnas en efterfrågan, och där kan jag göra en insats genom att våga satsa även om jag inte tjänar pengar eller att det har nått sin fulla potential än. Väntar jag längre så kommer det förstås finnas ännu bättre produkter senare, men om alla väntar och väntar så kommer vi ju leva kvar med nuvarande alternativ och det är ju inte heller en hållbar lösning. Så då landar jag i att jag trots allt vill köra, eftersom det jag snappat upp gör att jag ser det som en av alla saker jag faktiskt kan göra som enskild.

Dock vill jag ju inte hoppa på något helt galet, och jag föredrar ju att göra kloka beslut hellre än magkänslebeslut så jag hoppas på fler svar i tråden...!

Att köpa solceller idag är en bra affär.

Mitt bästa tips är att kontakta en lokal firma, be dem göra en projektering. De kan skräddarsy en anläggning efter dina behov och förutsättningar till skillnad från de större aktörerna som ofta säljer paket. Lokala aktörer brukar kunna ge ett bättre pris också.

Vi erbjuder gratis projekteringar och jag vet att många andra firmor gör det också.

Vill du sen räkna på anläggningen så har energimyndigheten en väldigt bra sida. http://www.energimyndigheten.se/fornybart/solelportalen/vad-kostar-det/solelkalkyl/

Mata in de uppgifter du får från firman så ska du kunna göra ett mer informerat beslut :)
 
Hej Andreas! Kul att du (med lite hjälp) hittat till detta forum för hästintresserade :) Som du märker är många av oss också miljöintresserade!

Vad ingår i "miljöpåverkan" du syftar på i ovanstående?

Jag syftade framförallt på mängden energi som går åt vid tillverkning. Jag vet att det även bildas giftiga restprodukter men det är väldigt svårt att "räkna på" och handlar mer om att tillverkaren tar hand om dom på korrekt sätt osv.
 
Kan man ha paneler på "alla" tak i söderläge? Eller har de begränsningar i vinklar m m?
Surrar de eller något annat i "paketet"? (Även i nivå med kylskåp, lysrör m m räknas in.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp